logo
امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۹:۳۸
[ شناسه خبر : ۳۰۱۸۹ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 7 دقیقه ]

قیمت ها قصد عقب نشینی ندارند

قیمت-ها-قصد-عقب-نشینی-ندارند-
2 عامل مهم درگرانی میوه در بازار وجود دارد که با وجود گرم شدن هوا و عرضه برخی میو‌ه های تابستانه مانعی در برابر کاهش قیمت ها بوده است.

به گزارش موج رسا; افزایش قیمت میوه در بازار که از هفته‌های گذشته آغاز شده همچنان ادامه دارد و با وجود قول مسئولان  عقب نشینی در قیمت دیده نمی شود. با اینکه انتظار می‌رود با گرم شدن هوا و ورود برخی میوه های تابستانه به بازار شاهد افت قیمت باشیم، در این میان دو عامل اصلی برای رشد قیمت ها وجود دارد که نخست عدم نظارت در گلوگاه ها و محل توزیع اصلی در میا دین و دوم قیمت تمام شده میوه است و از نظر کارشناسان تا حل نشود مشکل قیمت میوه هم برطرف نخواهد شد.

در میدان مرکزی میوه و تره بار تهران قیمت سیب تا کیلویی 55 هزار تومان،  کیوی تا 55 هزار تومان، گوجه سبز تا کیلویی 90 هزار تومان، ملون تا 22 هزار تومان و هندوانه تا 10 هزار تو مان به فروش می‌رود. قیمت سیب زمینی تا 15 هزار تومان و گوجه فرنگی تا 17 هزار تو مان فروخته می‌شود.

در این بازار میوه های خارجی با قیمت های سرسام آور آناناس کارتنی تا یک میلیون و 200 هزار تومان به فروش می‌رود و این جای سئوال است در کشوری که در ۶۸ محصول کشاورزی، جایگاه اول تا پانزدهم جهان را دارد و در تولید میوه در خاورمیانه و شمال آفریقا جایگاه نخست را دارد چنین افزایش قیمت هایی را شاهد باشیم.

 

مغازه داران می‌گفتند مشکل اصلی در میدان مرکزی میوه و تره بار تهران است که نظارتی بر قیمت‌ها وجود ندارد، میوه‌ها دست به دست می‌چرخد، حجره‌ها به هر قیمتی که دوست داشته باشند می‌فروشند و فاکتورهای بدون مهر تحویل خریداران می‌دهند که معلوم است برای فرار از رهگیری نظارت و بازرسی احتمالی است.

*تایید سیستم های بازرسی بر نبود نظارت در میادین مرکزی میوه

معاون نظارت و بازرسی استان تهران هفته گذشته  از وضعیت بازار میوه و تره‌بار مرکزی شهر تهران بازدید کرده و با وجود تخلفات و نواقصاتی که مشاهده کرده  11 مورد را برای بهبود وضعیت عرضه و قیمت در این میدان ابلاغ کرد.

متن نامه که از سوی معاون نظارت و بازرسی استان تهران اعلام شده به مسئولان میدان مرکزی میوه نوشته شده به این شرح است:

در اجرای دستورالعمل ابلاغی شماره ۴۱۳۵۲۱ مورخ ۱۴۰۱/۱۲/۲۴ ریاست محترم سازمان بازرسی کل کشور و پیرو نظارت‌های سرزده و بازدید مورخ ۱۴۰۲/۰۲/۰۵ از میدان میوه و تره‌بار مرکزی سازمان میادین میوه و تره‌بار شهرداری تهران با حضور جنابعالی و نمایندگان آن دستگاه به پیوست مصوبات ارسال می‌گردد. مقتضی است دستور فرمائید از نتایج مصوبات و اقدامات انجام شده این بازرسی کل را مطلع فرمایند.

با توجه به لزوم نظارت بر‌ وضعیت بازار میوه و تره‌بار شهر تهران، اهمیت میدان میوه و تره‌بار مرکزی به عنوان مرکزیت توزیع و تنظیم بازار محصولات کشاورزی در استان و کشور، بازدید مشترکی با حضور رئیس منطقه یک کشوری و بازرس کل استان تهران، معاونان بازرس کل مذکور و هیات بازرسی همراه، رئیس سازمان میادین میوه و تره‌بار شهرداری تهران و معاونین، رئیس شعبه ۶۱ تعزیرات حکومتی استان تهران و بسیج از میدان مذکور به عمل آمد و با عنایت به مشاهده مشکلات موجود موارد زیر جهت اجرا مصوب گردید.

1- مقرر شد اتحادیه بارفروشان تهران و سازمان میادین میوه و تره‌بار شهرداری تهران به حجره‌داران نبش سالن‌ها اعلام نمایند که هیچ‌گونه مالکیتی خارج از حریم حجره‌ها ندارند.

2- مقرر شد نسبت به تعیین حریم حجره‌های نبشی سالن‌ها، سازمان میادین میوه و تره‌بار سازمان میادین میوه و تره‌بار شهرداری تهران با همکاری اتحادیه بارفروشان تهران اقدام لازم معمول نمایند.

3- مقرر شد حجره‌داران نسبت به نصب تابلو مشخصات مالکین بر‌ سردر حجره‌ها اقدام و فروش میوه و تره‌بار توسط مالکین یا مستاجرین دارای اجاره نامه معتبر انجام شود.

4- مقرر شد سازمان میادین میوه و تره‌بار شهرداری تهران نسبت به نصب دوربین مدار بسته و نظارت دقیق بر ‌سد معبر و رعایت حریم حجره ظرف یک هفته اقدام نماید.

5- مقرر شد مالکین و فروشندگان میوه و تره‌بار نسبت به صدور فاکتور رسمی با درج قیمت و ممهور به مهر بازرسی اقدام نمایند.

6- مقرر شد سازمان میادین میوه و تره‌بار شهرداری تهران با همکاری بازرسان اداره جهاد کشاورزی استان تهران از خروج خودروهای دارای بار بدون فاکتور رسمی جلوگیری نمایند.

7- مقرر شد سازمان میادین میوه و تره‌بار شهرداری تهران از پارک خودروهای غیرمجاز در اطراف حجره‌ها جلوگیری نماید.

8- مقرر شد سازمان میادین میوه و تره‌بار شهرداری تهران، اتحادیه بارفروشان تهران و شعبه تعزیرات حکومتی نسبت به انجام گشت‌های مشترک و اعمال قانون توسط تعزیرات اقدام کنند.

9- مقرر شد در خصوص حجره‌های فاقد پروانه کسب، اتحادیه بارفروشان تهران و تعزیرات حکومتی تهران به قید فوریت ظرف یک هفته اعمال قانون کنند.

10- مالکین حجره‌ها مکلفند در صورت اجاره حجره‌ها به اشخاص و مستاجران، نسبت به معرفی آن‌ها به اتحادیه بارفروشان تهران با قید اجاره‌نامه و تعداد کارگران مجاز اقدام نمایند و اتحادیه بارفروشان در صورت احراز صلاحیت نسبت به صدور پروانه کسب اقدام کند.

11- نصب دوربین پلاک‌خوان در مبادی ورودی و خروجی میدان مرکزی اجرایی و از ورود و خروج خودرو‌های غیرمجاز و متخلف جلوگیری شود.

پیش از این خبرگزاری فارس چندین گزارش درباره نبود نظارت درمیدان مرکزی میوه و تره بار تهران که به گفته مغازه داران از عوامل تاثیر گذار در گرانی میوه در بازار مطرح می‌شد، منتشر شد.

 

*اعمال قوانین نانوشته در میدان مرکزی میوه

در قیمت های جدیدی هم که اتحادیه صنف بارفروشان برای بازه زمانی 11 تا 17 اردیبهشت منتشرکرده است برخی محصولات به صورت عرضه و تقاضایی عرضه می‌شود در این فهرست مقابل موز اکوادور و موز هندی نوشته شده است به صورت عرضه و تقاضایی به فروش می‌رود.

اینها قانون های نانوشته است که میادین میوه و تره بار از طرف خودشان اعمال می‌کنند و مسیر را برای افزایش قیمت باز می‌کند، قیمت موز در روزهای گذشته بیش از اندازه در بازار افزایش یافته است و تا کیلویی 95 هزار تو مان هم فروخته می‌شود. عرضه این محصول در بازار کم شده و به این دلیل مسئولان این میدان با چراغ سبز فروش به صورت «عرضه و تقاضا» مسیر را برای گرا نفروشی هموارتر کرده اند.

پیش از این نیز سبزی و صیفی در این میدان به صورت عرضه و تقاضا فروخته می‌شد و بهانه بارندگی های یکماه پیش را می‌آوردند که  حمل محصول از زمین های کشاورزی به این میدان را سخت تر کرده است.

جدیدترین قیمت میوه در میدان مرکزی میوه و تره بار تهران به این شرح است:‌

قیمت هایی که در این میدان وجود دارد برای عمده فروشی است و مغازه‌ها پس از خرید می‌توانند طبق مصوبه 35 درصد روی قیمت‌ها بکشند که گزارش های فارس نشان می‌دهد بعضا ا ین افزایش قیمت‌ها تا 100 درصد هم می‌شود.

 

*هزینه تولیدات کشاوزری بالاست

برخی بالا بودن هزینه های تولیدات کشاورزی را هم عاملی دیگری برای بالا بودن قیمت های میوه می‌دانند.

رضا افلاطونی رئیس سازمان امور اراضی کشور گفت:‌ هزینه تولیدات کشاورزی هم در کشور به دلیل خرد بودن اراضی، بالاست و عاملی برای رشد قیمت‌ها شده است، قانون یکپارچه سازی اراضی که 18 سال است تصویب شده به تازگی قرار است اجرا شود که در صورت تکمیل این قانون می‌تواند در کاهش قیمت محصولات کشاورزی و مهار تورم موثر باشد.

وی افزود: این قانون اواخر فروردین برای اجرا به استان‌ها ابلاغ شد و قرار است هر شهرستان یک طرح پایلوت اجرا کند.

مردم انتظار دارند قیمت میوه که در تولید آن کشور جایگاه خیره کننده‌ای در د نیا دارد ارزان‌تر به دستشان برسد، آنها می‌گویند انتظار داریم محصولات تولید داخل که صادرات هم داریم به قیمت مناسبت تر توزیع شود، از نظر آنها اشکال در تولید نیست بلکه در سیستم مدیریتی است که مسئولان مربوطه باید به فکر باشند.

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر