logo
امروز : دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۲۳:۳۱
[ شناسه خبر : ۳۰۱۵۳ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]
زنانی کارگر با حقوقی نابرابر:

زنان کارگر یک فصل رنج را در مزرعه می‌گذرانند

زنان-کارگر-یک-فصل-رنج-را-در-مزرعه-می‌گذرانند
زنان همپای مردان در مزارع و باغات کشاورزی کار می‌کنند اما حقوق‌شان چندین درصد پایین‌تر از مردان است و آنها تاوان افزایش هزینه‌های تولید در بخش کشاورزی را می‌دهند.

به گزارش موج رسا; زهرا محمدی، کارگر بخش کشاورزی در شهرستان زنجان است که سال‌هاست در فصل کاشت تا برداشت محصولات کشاورزی در مزارع حاضر می‌شود تا لقمه نان حلالی بدست آورد.

این بانو در گفت‌وگو با خبرنگار موج‌رسا اظهار داشت: در جامعه؛ اولین تصوری که از یک کارگر می‌شود، حضور مردان در عرصه‌های مختلف کاری در ذهن تداعی می‌شود اما زنان کارگر نیز همپای مردان در جامعه حضوری فعال دارند.

وی با بیان اینکه از زمانی که به خاطر دارم برای امرار معاش و گذران زندگی به کارگری در زمین‌های کشاورزی مشغول هستم گفت: بعد از کاشت محصول توسط کشاورزان از فصل کاشت تا پایان زمان برداشت از سپیده دم صبح تا غروب آفتاب با هر شرایط آب‌و‌هوایی که باشد سر مزرعه در کنار سایر کارگران خانم حاضر می‌شوم تا کسب روزی حلال داشته باشم.

این بانو با اشاره به اینکه زنان کارگر زیادی هستند که همانند من در مزارع کشاورزی فعالیت دارند، اذعان کرد: برخی از کارگران در همین زمین کشاورزی دارای ایده‌های نو و خلاقی هستند که اگر مورد توجه قرار گیرد و بها داده شود در ایجاد اشتغال بیشتر بانوان، امنیت غذایی و تولید بهتر اثر گذار خواهد بود.

وی با بیان اینکه شاید دید مثبتی برای یک کارگر زن که در مزارع کار می‌کند، وجود نداشته باشد اما باید گفت: برای اینکه بتوانی زندگی و خانواده را تامین کنی باید وارد عرصه کار شوی بنابراین تامین معیشت فرزندان در شرایط اقتصادی حاضر من و امثال من را وارد این عرصه کرده است.

محمدی با بیان اینکه در جامعه امروزی اگر زنان پای مردان کار نکنند چرخ زندگی نخواهد چرخید گفت: باید این نکته را هم گفت که فعالیت کاری زنان در عرصه کشاورزی بسیار پر رنگ‌تر از مردان است.

وی با اذعان به اینکه زنانی که با کارگری و عرق پیشانی و وجدان کاری فرزندان خود را بزرگ کنند هم نزد خود و هم نزد خدای خود رو سفید هستند، گفت: هر کسی نتیجه کار خود را خواهد دید اما اگر اندکی حمایت از این زنان کارگر شود همین زنان به کارافرینانی برتر تبدیل می‌شوند.

این بانو با اشاره به اینکه کارگری در اراضی کشاورزی در کنار اینکه دارای لذت فراوانی است اما سخت‌های خاص خود را دارد بیان کرد: گاها برخی کارها سنگین و خارج از عهده یک زن است اما برای اینکه روزیمان حلال باشد هر سختی را باید به جان بخریم.

وی با اذعان به اینکه کارگری در مزارع نه حقوق ثابتی دارد و نه بیمه‌ای به آن تعلق می‌گیرد، گفت: حداقل انجمن بانوان کارگر نیز در استان وجود ندارد که بتوانیم مشکلاتمان را با آنان در میان بگذاریم.

محمدی با اشاره به اینکه نابرابری در پرداخت حق‌الزحمه یکی از مشکلات اساسی ما است گفت: با اینکه همپای مردان کار می‌کنیم اما در زمان پرداخت حقوق روزانه چند درصد از مردان حقوق کمتری می‌گیریم.

وی با اشاره به اینکه زنان کارگر از مزایای شغلی بهره‌ای ندارند افزود: با توجه به فرموده‌های مقام معظم رهبری بر دفاع از حقوق زنان باید تشکلی در خصوص بانوان کارگر ایجاد شود و به ساماندهی این بانوان کارگر پرداخته شود.

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر