logo
امروز : چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۶:۲۵
[ شناسه خبر : ۳۰۰۹۵ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]
چالش در اولین موضوع کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید زنجان:

محیط زیست تَن به ایجاد شهرک روی دوم در زنجان نمی‌دهد

محیط-زیست-تَن-به-ایجاد-شهرک-روی-دوم-در-زنجان-نمی‌دهد-
برخی واحد‌های ریخته‌گری مس شهرک ناجی زنجان درخواست ورود محصول جانبی اکسید روی در پروانه بهره‌برداری هستند که محیط زیست مخالف این موضوع است چراکه اگر این امر بدون مدیریت رها شود تشکیل شهرک روی دوم با تمام مشکلات و معضلات در شهر زنجان دور از انتظار نخواهد بود.

به گزارش موج رسا; اولین کارگروه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید در سال جاری امروز به ریاست استاندار زنجان و سایر مدیران استانی برگزار شد.

اولین مورد در ارتباط با مشکلات واحد‌های ریخته‌گری مس(محصول جانبی اکسید روی) در شهرک صنعتی ناجی(مس) بود.

در این راستا، گلشنی مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان زنجان گفت: در شهرک صنعتی ناجی واحد‌های ریخته‌گری مس وجود دارد که در زمان ریخته‌گری، اکسید روی تولید می‌شود که این محصول چون جانبی است درخواست داریم با موافقت محیط زیست اکسید روی تولیدی در پروانه بهره‌برداری وارد شود چراکه به دلیل عدم وجود پروانه بهره‌برداری، هزینه‌های انجام تولید محصول از طرف اداره کل امور مالیاتی مورد پذیرش واقع نمی‌شود و علاوه بر این مشکلاتی در سامانه جانع انبار‌ و سامانه جامع تجارت برای بهره‌بردار و وزرات ایجاد کرده است. با این وجود محیط زیست با ارائه مجوز مخالفت است.

محیط زیست تن به ایجاد شهرک روی دوم در زنجان نمی‌دهد 

محمد‌رضا یافتیان مدیرکل محیط زیست استان زنجان با بیان اینکه شهرک ناجی مدیریت منسجم ندارد اذعان کرد: شهرک ناجی مشکلات عدیده به دلیل عدم رعایت الزامات قانونی محیط زیست دارد. 

وی افزود: در مورد مذکور با توجه به ارزش اقتصادی روی، پسماند‌ها به صورت غیرقانونی و غیرمجاز وارد می‌شود و مورد آنالیز قرار می‌گیرد. 

مدیرکل محیط زیست استان زنجان خاطر‌نشان کرد: ضایعات مسی ذوب می‌شود و اکسید روی جمع‌آوری می‌شود این موضوع مشکلی ندارد اما مشکل اساسی این است از پسماند‌های غیرمجاز استان‌های دیگر استفاده می‌شود و اگر به این مصوبه مجوز داده شود شهرک روی در این شهرک ناجی با تمام مشکلات ایجاد می‌شود و محیط زیست مخالف این مصوبه است.

وی تاکید کرد: هدف اصلی متقاضیان تبدیل شهرک ناجی به شهرک روی دوم است و محیط زیست تحت هیچ شرایطی موافق این امر نخواهد بود. 

یافتیان خاطر‌نشان کرد: باید ورودی شهرک کنترل شود اما حداقل مدیریتی در این شهرک انجام نمی‌شود. 

وی بیان کرد: اگر مجوز اکسید روی داده شود ، قطعا پسماندهای آلوده استان‌های دیگر وارد استان می‌شود و نمی‌توان در مقابل استفاده از این پسماند‌ها و آلایندگی محیط زیست ایستاد. شاید بر روی کاغذ پروانه بهره‌برداری و میزان ظرفیت اکسید روی با کارشناسی ثبت شود اما در عمل نمی‌توان با نظارت‌های ضعیفی که وجود دارد واحد را ملزم به عدم استفاده از پسماند‌های آلوده کرد.

مدیرکل محیط زیست استان زنجان با اشاره به مصوبه‌ای که در سال ۹۶ تصویب و بعدا توسط کمیته ۳ جانبه لغو شده است، گفت: به دلیل وجود مشکلات این مصوبه به تصویب نرسیده است.

ارائه مجوز کوتاه مدت یک‌ساله به واحد‌ها

در ادامه محسن افشارچی، استاندارد زنجان بیان کرد: برای حل این مشکل بهتر است به مدت یک سال به این واحد‌ها با ظرفیت ۱۵ درصد مجوز داده شود و رفتارسنجی واحد‌ها نیز مورد بررسی قرار گیرد.

وی گفت: طبق اذعان مدیرکل محیط زیست استان زنجان اگر مجوز دائمی ارائه شود امکان تبدیل شهرک مس به شهرک روی وجود دارد بنابراین راه حل فعلی اعطای مجوز یک ساله است.

افشارچی تاکید کرد: ورودی شهرک نیز باید مورد پایش جدی قرار داشته باشد تا پسماند آلوده از استان‌های دیگر وارد استان زنجان نشود.  

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر