logo
امروز : چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۵:۱۸
[ شناسه خبر : ۳۰۰۸۵ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 2 دقیقه ]

چمن سلطانیه در راستای ممانعت از چرای دام؛ قرق شد

چمن-سلطانیه-در-راستای-ممانعت-از-چرای-دام؛-قرق-شد
چمن سلطانیه در راستای حراست از نابودی و کاهش ایجاد ریزگردها در منطقه به مساحت یک هزارو ۲۹۵ هکتار از ابتدای سال جاری تا پایان سال قرق شد.

به گزارش موج رسا; چمن طبيعي سلطانيه كه از آن به عنوان ميراث تاريخي و جهاني به يادگار مانده از دوره‌هاي گذشته ياد مي‌شود در حال حاضر به علت كمبود آب در معرض نابودي است.

با توجه به بررسي‌هاي انجام شده بافت خاك اراضي چمن سلطانيه لومي رسي با سنگ بستر آهكي مي‌باشد به طوري كه كاوش‌هاي زمين‌شناختي حاكي از اين نكته است كه در عمق ۶۰ سانتي‌متري سراسر محدوده اراضي چمن سلطانيه را خاك سفيد يك‌دست فراگرفته است كه خود مانع از نفوذ آب به اعماق زمين شده و در نتيجه آن عمل آبياري چمن به گونه‌اي طبيعي و پيوسته صورت مي‌پذيرد اين ويژگي سبب ايجاد يكي از زيباترين چمن‌زارهاي دنيا شده است.

در سال‌هاي اخير عوامل متعددي سبب تخريب و تضعيف اين ميراث تاريخي و جهاني شده است كه براي جلوگيري از وارد آمدن خسارت‌هاي غيرقابل جبران بايد اقدامات عملياتي از سوي نهادهاي مرتبط انجام گيرد.

در این راستا مهدی شیرخانی آزاد سرپرست اداره منابع طبیعی و ابخیزداری سلطانیه، اظهار داشت: چرای بیش از اندازه دام و بیش از ظرفیت چمن سلطانیه و خشکسالی‌های اخیر باعث از بین رفتن پوشش گیاهی، خاک و در نهایت باعث وقوع ریزگرد‌های شدید شده است.

وی افزود: با استناد به ماده ۵۰ قانون حفاظت و بهره‌برداری از جنگل‌ها و مراتع کشور و همچنین به استناد مصوبه سیزدهمین جلسه کارگروه احیای چمن سلطانیه به منظور حفظ و احیای چمن سلطانیه و روستاهای قره‌بلاغ، خیرآباد، مشک‌آباد، المکی و قلعه با پلاک‌های ۶۴، ۷۲، ۷۵، ۷۴، ۷۳، ۶۵ اصلی از بخش ۳ ثبتی موسوم به چمن سلطانیه به مساحت یک هزارو ۲۹۵ هکتار از اول سال ۱۴۰۲ تا پایان سال جاری به مدت یک‌سال قرق می‌شود.

سرپرست اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان سلطانیه ادامه داد: این قرق از شمال اراضی زراعی سلطانیه و روستاهای قره‌بلاغ، خیرآباد؛ از جنوب اراضی زراعی شهرستان سلطانیه، روستای قلعه، المکی، و مشک‌آباد؛ از سمت شرق اراضی زراعی سلطانیه و از غرب اراضی زراعی مشک‌آباد و خیرآباد را شامل می‌شود.

وی تاکید کرد: ابلاغ کتبی به کلیه بهره‌برداران و دامداران از طریق اگهی انجام شده است بنابراین در مناطقی که منابع طبیعی قرق اعلام کرده ورود هرگونه دام در محدوده مذکور در مدت تعیین شده ممنوع بوده و جرم محسوب می‌شود.

شیرخانی‌آزاد گفت: در صورت عدم رعایت قرق و چرای دام در منطقه مطابق با قانون با عوامل متخلف برخورد خواهد شد.

وی اذعان کرد: از تمام شهروندان و دهیاران در روستاهای اعلام شده درخواست می‌شود در صورت مشاهده دام در مناطق اعلامی موارد را به اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان سلطانیه به شماره تماس ۰۲۴۳۵۸۲۴۸۴۴ گزارش کنند.

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر