logo
امروز : پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۲۰:۰۰
[ شناسه خبر : ۲۹۹۷۵ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 2 دقیقه ]

اعتراف وزیر خزانه‌داری آمریکا به تیغ کُند تحریم‌ها

اعتراف-وزیر-خزانه‌داری-آمریکا-به-تیغ-کُند-تحریم‌ها
وزیر خزانه‌داری آمریکا گفت که تحریم‌های اقتصادی علیه روسیه و سایر کشورها، سلطه دلار را به خطر می‌اندازد و کشورهای هدف از جمله ایران به دنبال جایگزین هستند.

به گزارش موج رسا; وزیر خزانه داری آمریکا یکشنبه شب به وقت تهران گفت که تحریم‌های اقتصادی علیه روسیه و سایر کشورها توسط آمریکا، سلطه دلار را به خطر می‌اندازد زیرا کشورهای هدف به دنبال جایگزین هستند.

«جانت یلن» وزیر خزانه داری  در مصاحبه‌ای با شبکه خبری «سی‌ان‌ان» گفت، تحریم‌های اقتصادی اعمال شده علیه روسیه و سایر کشورها توسط ایالات متحده، سلطه دلار را به خطر می‌اندازد، زیرا کشورهای هدف به دنبال جایگزینی هستند.

یلن گفت: «زمانی که از تحریم های مالی مرتبط با نقش دلار استفاده می کنیم این خطر وجود دارد که به مرور زمان سلطه دلار را تضعیف کند.»

وی گفت: « این تمایل در چین، روسیه و ایران برای یافتن جایگزینی برای دلار وجود دارد.»

وزیر خزانه داری آمریکا در پاسخ به سئوالی درباره احتمال استفاده از دارایی‌های مسدود شده روسیه برای بازسازی اوکراین گفت: «روسیه باید خساراتی را که ایجاد کرده است بپردازد.»

او افزود: « محدودیت‌های قانونی در مورد آنچه می‌توانیم با دارایی‌های مسدود شده روسیه انجام دهیم وجود دارد، و ما در حال گفت‌وگو با شرکای خود هستیم.»

اخیرا وبگاه «نیو ایندین اکسپرس» نوشت که این احتمال وجود دارد ایران به زودی الگوی روسیه در فروش نفت را‌‌‌‌‌‌‌‌ در پیش گرفته و فروش نفت و گاز خود را‌‌‌‌‌‌‌‌ به ریال آغاز کند و در این زمینه دلار را‌‌‌‌‌‌‌‌ کنار بگذارد. گفته می‌شود؛ همانند «روبل» قرار است ارزش ریال به طلا وابسته شود.

منابع آگاه می‌گویند که ایران می‌خواهد به زودی یک نرخ مبادله و ارزش‌گذاری بین ریال و طلا ایجاد کند که باعث تشویق روی آوردن مشتریان نفت و گاز این کشور به استفاده از ریال یا طلا شود. این تصمیم ایران می‌تواند ضربه دیگری به دلار آمریکا باشد.

اواخر ماه گذشته روسیه تصمیم خود برای فروش نفت و گاز این کشور به روبل یا طلا را‌‌‌‌‌‌‌‌ اعلام کرد. بانک مرکزی روسیه هم اعلام کرد که  ارزش روبل بر مبنای طلا تعیین خواهد شد.

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر