logo
امروز : شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۲۱
[ شناسه خبر : ۲۹۹۳۱ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 2 دقیقه ]

واردات ۵۰۰ هزار خودرو دست‌دوم با منابع موجود

واردات-۵۰۰-هزار-خودرو-دست‌دوم-با-منابع-موجود-
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: دست دولت در واردات خودرو باز است و مجلس هم این مجوز را به دولت داده است.

به گزارش موج رسا; لطف‌الله سیاهکلی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اشاره به مخالفت هیئت نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام با واردات خودروهای دست دوم، گفت: مجلس با بررسی‌های لازم به این نتیجه رسیده که بازار خودرو با واردات و تولید قابل کنترل است و برای این موضوع قانون نوشته است؛ این موضوع هم پلکانی است یعنی اینکه اگر تولید افزایش یابد واردات کاهش و ‌بر‌عکس تولید کاهش یابد، واردات افزایش می‌یابد.

وی با بیان اینکه سال گذشته یک میلیارد دلار برای واردات خودرو در نظر گرفته شد، امسال نیز 2 میلیارد دلار برای واردات اختصاص یافته در مجموع 3 میلیارد دلار منابع برای واردات خودرو وجود دارد که تا کنون مسئولان مربوطه از آن استفاده نکرده‌اند تا بتوان بازار خودرو را ساماندهی کنند.

عضو کمیسیون صنایع مجلس بیان کرد:سوالی که از وزیر  صنعت مطرح است این است که قانون و منابع برای واردات خودرو وجود دارد ، اما چرا واردات انجام نمی‌شود؟

سیاهکلی خاطر نشان کرد:مجلس دوباره به این جمعبندی رسید که برای تنظیم بازار خودرو مشکل وجود دارد و شاید نتوان با منابع موجود بازار خودرو را تنظیم کرد در نهایت مجلس در جریان بررسی بودجه سال 1402 به این نتیجه رسید که می‌توان خودروهای دست دوم با عمر کمتر از 5 سال وارد کرد که قطعا با منابع موجود می‌توان تعداد زیادی خودرو وارد کرد.

وی با بیان اینکه اکثریت نمایندگان به واردات خودروهای دست‌دوم رأی داده‌اند، گفت:، اینکه هیئت نظارت مجمع تشخیص آن را رد کند مبنای قانونی ندارد و مجلس به این اعتراض دارد و امیدواریم که این را اصلاح کنند.

نماینده قزوین در مجلس در پاسخ به این پرسش که مجلس واردات خودرو دست دوم را تصویب کرده و از طرف دیگر هیئت نظارت مجمع آن را رد کرده ، آیا دولت می‌تواند با تدوین آیین‌نامه این اقدام را انجام دهد، گفت:بله دست دولت در واردات خودرو باز است و مجلس هم این مجوز را به دولت داده است.

سیاهکلی اظهار کرد: برای واردات خودرو قانون  وجود دارد منابع هم اختصاص یافته و پشتیبانی مجلس هم در این زمینه وجود دارد بنابراین باید مدیر مربوطه این را اجرایی کند؛ می‌توان با این 3 میلیارد دلار حدود 400 الی 500 هزار خودرو دست دوم وارد کرد و بازار خودرو را متحول کرد که در نتیجه با این اقدام رضایتمندی بسیار بالایی در مردم ایجاد می‌شود.

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر