logo
امروز : یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۲۳:۳۷
[ شناسه خبر : ۲۹۷۹۰ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 4 دقیقه ]
رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان زنجان:

امام حسن مجتبی(ع) جلوه اخلاق مداری و اسوه اخلاق در جامعه اسلامی است

امام-حسن-مجتبی(ع)-جلوه-اخلاق-مداری-و-اسوه-اخلاق-در-جامعه-اسلامی-است
رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان زنجان با بیان اینکه خصوصیات اخلاقی و رفتاری کریمه اهل بیت امام حسن مجتبی(ع) در نوع خود مثال زدنی است گفت: همه معصومین اخلاق‌ها و ویژگی‌های ناب و خاص داشتند و این نشانگر مسئله حضور خدا در دلهای آگاه آنها بود.

حجت‌الاسلام علی ناصر در گفت‌وگو با موج رسا; با بیان چند ویژگی بارز اخلاقی، رفتاری و گفتار امام حسن مجتبی(ع) اظهار کردند: یکی از برکات مولود نیمه این ماه عزیز یعنی ماه مبارک رمضان تولد امام حسن مجتبی(ع) است.

وی افزود: امام حسن مجتبی(ع) در نیمه شب ماه مبارک رمضان سال سوم هجری دیده به جهان گشود زمانی که حضرت به دنیا آمدند پیامبر بزرگ اسلام حضرت محمد(ص) از مسافرت بازگشته و به سمت خانه حضرت فاطمه الزهرا(س) حضور به هم رساندند و وقتی خبر تولد امام حسن مجتبی(ع) را شنیدند بسیار شاد و مسرور شدند.

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان زنجان ادامه داد: رسول خدا(ص) پرسیدند آیا برای او نامی انتخاب کرده‌اید؟ امیر مومنان عرض کرد برشما در نامگذاری او سبقت نمی‌گیریم آن حضرت نیز فرمودند: من هم بر پروردگار خود سبقت نمی‌گیرم.

وی گفت: پس از آن خداوند متعال جبرئیل را نازل کرد و فرمود: از برای محمد پسری متولد شده سلام مرا به او برسان و تهنیت و تبریک بگو و بگو که علی(ع) نسبت به تو به منزله هارون است نسبت به موسی، پس او را به اسم پسر هارون نامگذاری نما، اسم هارون به زبان عربی حسن است.

 

حسن خلق ویژگی اخلاقی امام حسن مجتبی(ع)

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان زنجان ابراز کرد: از باب تبرک برخی ویژگی‌های اخلاقی که امام حسن مجتبی(ع) دارند قطعا در سایر معصومین بزرگوار نیز به چشم می‌خورد که مانند تکه‌های گمشده‌ای هستند.

وی افزود: اگر انسان به سمت و سوی اخلاق معصومین روند و از آنها الگوبرداری کنند شاهد آرامشی عمیق مخصوصا در جامعه اسلامی خواهند بود.

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان زنجان تاکید کرد: اگر اخلاق و رفتار اهل بیت(ع) مخصوصا اخلاق امام حسن مجتبی(ع) در جامعه اسلامی پیاده و هدایت شود مشکلات با الگوگیری از منش و سبک آن حضرت حل شدنی است.

وی ادامه داد: از مباحث مهم اخلاق کریمه اهل بیت(ع) عبادت و معنویت امام حسن مجتبی(ع) و ارتباط ایشان با خداوند متعال است.

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان زنجان اذعان کرد: امام حسن مجتبی(ع) معروف به عابدترین مردم در زمان خودش بود که برای انجام مناسک پر فیض حج چند بار با پای پیاده و حتی پای برهنه عازم بیت الله الحرام شدند.

وی ابراز کرد: در مسیر خانه خدا ذکر اللهم لک لبیک را زمزمه می‌کردند هنگام نماز زمانی که قنوت می‌گرفتند و مشغول خواندن دعا می‌شدند از دنیا فارغ شده و با پروردگار ارتباط معنوی خاصی داشتند.

صوت زیبا و ترس از خداوند متعال

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان زنجان عنوان کرد: یکی دیگر از وپژگی‌های  اخلاقی امام حسن مجتبی(ع) ترس از خداوند بود زمانی که آماده وضو گرفتن برای اقامه نماز می‌شدند لرزه تمام وجود مبارکشان را فرا می‌گرفت.

وی ادامه داد: زمانی که اصحاب از حالات ایشان هنگام نماز پرسیدند امام حسن مجتبی(ع) جواب دادند که این یک ترس از عظمت خداوند است.

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان زنجان ابراز کرد: امام حسن مجتبی(ع) از آنجا که صوتی زیبا و دلنشین هنگام قرائت قرآن داشتند هر شنونده‌ای را مجذوب خود می‌کرد.

وی گفت: از همان دوران کودکی به یاد گیری مفاهیم و علوم قرآن در محضر امیرالمومنین علی(ع) نمود و هنگام خواب فرصت را غنیمت می‌شمارد و به تلاوت آیات الهی می‌پرداخت.

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان زنجان اذعان کرد: با توجه به اینکه در بهار قرآن هستیم و با توجه به اینکه توصیه‌های زیادی در رابطه با خواندن قرآن حتی یک آیه در این ماه عزیز شده است به این نکته توجه لازم داشته باشیم.

محبت و مهربانی سجایای اخلاقی امام حسن مجتبی(ع)

وی افزود: مهر و محبت بی‌مثال امام حسن مجتبی(ع) نه تنها در خانه بلکه در محل زندگی آن حضرت که یهودیان در آنجا ساکن بودند موج می‌زند طوری که یهودیان با رفتارهای زشت خود بر امام ظلم می‌کردند ولی امام با آنها مهربان بود.

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان زنجان ابراز کرد: در مقابل رفتار زشت یهودیان امام با عطوفت و مهربانی رفتار می‌کرد طوری که  بسیاری از یهودیان با توجه به اخلاق نیک امام به دین اسلام گرویدند و مسلمان شدند.

وی اذعان کرد: اگر بخواهیم رفتار امام حسن مجتبی(ع) را در زندگی روزمره خود الگو قرار دهیم بسیاری از مشکلات و رفتارهای انسان حل می‌شود.

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان زنجان ابراز کرد: در بحث گذشت که یکی دیگرازویژگی‌های اخلاقی امام حسن مجتبی(ع) است اگر در جامعه اسلامی گذشت ترویج و گسترش یابد بسیاری از مشکلات جامعه اسلامی بدون درگیری حل خواهد شد.

وی گفت: به امید آنکه با الگو قرار دادن رفتار و کردار معصومین(ع) بتوانیم شاهد یک زندگی خوب و جامعه اسلامی ایده ال از نظر امام عصر خویش باشیم.

 

 

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر