logo
امروز : جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۲۳:۰۶
[ شناسه خبر : ۲۹۷۰۶ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]
ظرفیت‌هایی که همچنان در حوره کشاورزی مغفول مانده است:

فرآوری محصولات کشاورزی زنجان در سیاهچاله مشکلات

فرآوری-محصولات-کشاورزی-زنجان-در-سیاهچاله-مشکلات
یکی از بهترین روش‌های افزایش تولید، توسعه اشتغال و افزایش درآمدهای غیرکشاورزی در مناطق روستایی، ایجاد و توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی کشاورزی و صنایع روستایی بوده و مؤثرترین راهکار در کاهش حجم ضایعات کشاورزی، تکمیل زنجیره تولید و افزایش بهره‌وری آب به شمار می‌رود.

به گزارش موج رسا; یکی از بهترین روش‌های افزایش تولید، توسعه اشتغال و افزایش درآمدهای غیرکشاورزی در مناطق روستایی، ایجاد و توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی کشاورزی و صنایع روستایی است. ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی، مؤثرترین راهکار برای کاهش حجم ضایعات کشاورزی، تکمیل زنجیره تولید و افزایش بهره‌وری آب به شمار می‌رود.

استان زنجان نیز به دلیل اقلیم مناسب ظرفیت بالایی در تولید محصولات باغی از جمله زیتون، سیب، انگور، گوجه فرنگی، سیر و جو دارد و بنا بر اعلام سازمان جهاد کشاورزی نیز سالانه قریب به ۳ میلیون تن انواع محصولات زراعی و باغی در استان تولید می‌شود که سهم محصولات باغی در حدود ۵۰۰ هزار تن است.

بنابراین با حجم بالای تولید محصولات کشاورزی این استان، فرآوری تولیدات امری اجتناب ناپذیر است چراکه علاوه بر کاستن ضایعات محصولات سبب ارزش افزوده بالا، افزایش درآمد‌های ارزی، افزایش اشتغال، بهره‌بری بالا، تأمین نیاز‌های اساسی، پیوند بخش‌های اقتصادی، کاهش نابرابری‌های منطقه‌ای و در نهایت بهبود شرایط معیشتی کشاورزان خواهد شد.

با تمام این‌ها با اینکه استان زنجان سالانه قریب به 3 میلیون تن انواع محصولات کشاورزی را تولید می‌کند اما کم‌تر از نصف این حجم از تولیدات به مرحله فرآوری می‌رسد و حجمی از آن نیز به مرحله تازه‌خوری می‌رسد اما حجم عظیمی از محصول تولیدی نیز تبدیل به ضایعات شده و از دسترس خارج می‌شود.

این در حالی است که گاها حجم تولید محصولی همچون سیب زمینی که در سال زراعی گذشته نیز شاهد آن بودیم در شهرستان‌های خدابنده، سلطانیه و همچنین طارم به میزان بالایی کشت شد و بازار استان کشش تازه خوری آن را نداشت و از سویی دیگر عوارض سنگین صادراتی نیز مانع از صادرات سیب زمینی شد و همچنین از سویی دیگر به دلیل مشکل نبود زیر ساخت‌های لازم برای فرآوری سیب‌زمینی سبب شده تا قیمت محصول در زمان برداشت افت یافته و چیزی عاید کشاورز نشود.

همین مسئله در خصوص سیر و زیتون طارم نیز نمود کامل دارد چراکه همان طور که شاهد بودیم در سال زراعی گذشته شهرستان طارم و درختان زیتون پربارترین سال زراعی خود را تجریه کردند اما در زمان برداشت محصول و بعد از آن نه تنها صادراتی انجام نشد بلکه خود شهرستان نیز توانایی و کشش فرآوری محصول را نداشت و دوباره مسئله افت قیمت محصول تکرار شد و باز هم عایده‌ای دست کشاورز را نگرفت.

این در حالی است که طبق اذعان مظفر یوسفی پور، مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان، در سطح استان تعداد ۱۷۶ واحد فعال دارای پروانه بهره‌برداری وجود دارد که میزان جذب ماده خام در این واحد‌‌ها یک میلیون و ۴۰۰ هزار تن در سال است.

بنا به گفته مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان، در واحد‌های دارای پروانه بهره‌برداری استان ۲ هزارو ۶۳۶ نفر به طور مستقیم مشغول هستند.

اما به راستی در سالی که باز هم به تولید مزین شده است نمی‌توان قدم‌های بهتری در راستای جذب سرمایه‌گذار در خصوص استقرار صنایع تبدیلی در زنجان برداشت و درصدی از ضایعات محصولات کشاورزی تولیدی را وارد چرخه فرآوری کرد و موثر در اقتصاد کشاورزان، استان و کشور بود.

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر