logo
امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۵:۱۳
[ شناسه خبر : ۲۹۶۹۱ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 2 دقیقه ]

تعهد و تخصص؛ شرط عام و خاص

تعهد-و-تخصص؛-شرط-عام-و-خاص
در این چهار دهه گذشته از پیروزی انقلاب اسلامی، آنقدر که درگیر هجمه‌ معاندان و شیطنت نفوذی‌ها شدیم، از شایسته پروری و شایسته سالاری غفلت کردیم.

به گزارش موج رسا; در این چهار دهه گذشته از پیروزی انقلاب اسلامی، آنقدر که درگیر هجمه‌ معاندان و شیطنت نفوذی‌ها شدیم، از شایسته پروری و شایسته سالاری غفلت کردیم. 

از حرکت برنامه ای غفلت کردیم، از انتخاب افراد بر اساس برنامه‌ها و شایستگی‌های آنها غفلت کردیم و ...، مگر نه اینکه وقتی فردی را به عنوان حسابرس یک شرکت منصوب می‌کنیم به تخصص و کارآمدی آن توجه می‌کنیم، پس چگونه است که فردی را که به استانداری، فرمانداری و ... منصوب می‌کنیم، توجهی به تخصص و شایستگی‌های او برای آن پست، نداریم؟ 

در واقع از دو شرط عام (تعهد) و شرط خاص (تخصص) صرفاً به اولی اکتفا می کنیم! نحوه انتخاب نمایندگان که تاسف بارتر است، از غیر شفاف بودن نظارت تا ناکارآمدی آن را می‌توان در امتزاج قدرت و ثروت در انتخاب برخی نمایندگان مجلس مشاهده کرد که با تبلیغات وسیع و صرف هزینه‌های سنگین، به کرسی نمایندگی مجلس دست می‌یابند.

به نظر دو اقدام اساسی باید صورت گیرد، اولی به حوزه ساختار برمیگردد؛ شیوه کنونی که برآمده از فعالیت‌های سیاسی جریانی است، باعث شده افراد، بدون شناسنامه مشخص سیاسی و بر مبنای چند شعار و چند سخنرانی به مناصبی نائل شوند که تخصص آن را ندارند، اما در حرکت حزبی، علاوه بر آموزش مستمر افراد و رشد پلکانی آنها، کسی یا گروهی نمی‌تواند از تبعات عملکرد خود فرار کند و مردم در انتخابات بعدی تکلیف خود با آنها را می‌دانند.

دوم، حوزه فرهنگ سیاسی جامعه است که باید از شعار محوری یا شخصیت محوری به برنامه محوری سوق یابد. در این حوزه دستگاه‌های تبلیغی و رسانه‌ای وظیفه خطیری در روشنگری به عهده دارند و البته رسانه ملی، میلی به این امر ندارد، لذا وظیفه اصحاب قلم و اربابان سخن در این زمینه بیشتر شده است.

قاسم حبیب‌زاده

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر