logo
امروز : پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱:۱۲
[ شناسه خبر : ۲۹۶۸۱ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 5 دقیقه ]
عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور زنجان:

شعار سال نشان از توجه رهبر معظم انقلاب به اقتصاد کشور و معیشت مردم است

شعار-سال-نشان-از-توجه-رهبر-معظم-انقلاب-به-اقتصاد-کشور-و-معیشت-مردم-است
عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور زنجان گفت: تحقق بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در نام‌گذاری سال با تأکید بر مهار تورم و رشد تولید راه‌گشای مشکلات اقتصادی کشور و توجه به معیشت مردم است.

امیر رمضانی در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا; با اشاره به اینکه در قانون اساسی کشورمان ویژگی‌هایی برای رهبری از جمله اینکه باید رهبر عادل، مدیر و مدبر و آگاه به زمانه باشد، بیان شده است، اظهار داشت: مدیر و مدبر بودن رهبری سبب می‌شود تا در مسائل مهم ارائه راهکار نماید.

وی با بیان اینکه در بحث نامگذاری سال‌ها، رهبر با توجه به اینکه از مسائل روز دنیا به طور کامل آگاهی دارند و آگاه به زمان هستند و متناسب با آن شعار سال را انتخاب می‌کنند افزود: در چند بعد علت نامگذاری سال قابل بررسی است.

عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور زنجان با بیان اینکه یکی از علل نامگذاری سال توجه ویژه به مشکلات و مسائلی است که کشور با آن درگیر است، تصریح کرد: مسئولان و مردم باید روی این مسائل و حل شدن آن و بهبود شرایط کمک کنند.

وی با اشاره به اینکه شعار‌ها یک مسیر را نشان می‌دهد و باید در طول یک سال راهکار‌هایی اندیشیده و برای رفع مشکلات راهکار‌هایی ارائه شود، ابراز داشت: البته شعار‌ها صرفا برای یک بازه زمانی مشخص نیست. 

رمضانی با بیان اینکه امسال سال مهار تورم و رشد تولید نامگذاری شده بیان کرد: در حال حاضر مهمترین مشکل کشور تورم است و باید مهار شود و علت اینکه در ابتدای سال این شعار اعلام می‌شود این است که کارشناسان اقتصادی و اقتصاددانان از همان ابتدای سال بر روی این مسائل تمرکز داشته باشند و به دنبال ارائه راهکار‌های درست در راستای حل مسائل باشند.

وی با بیان اینکه راهکار‌ها باید ادامه دار باشد و مختص همان سال نباشد ابراز داشت: در طول سالیان گذشته رهبر شعار سال را پیرامون تولید انتخاب کرده‌اند و امسال نیز ادامه همان شعار‌ها بیان شده است. بنابراین بحث اقتصادی از نظر رهبری بسیار مهم بوده است و مقطعی نبوده بنابراین محوریت اصلی شعار‌های ایشان به دلیل عوامل مختلف از جمله تحریم‌های بی‌نظیر حول محور اقتصادی بوده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور زنجان بیان کرد: تورم نیز در کشور رشد صعودی دارد و همین امر سبب شده تا رهبری در کنار رشد تولید و اقتصاد مهار تورم را نیز در شعار سال وارد نمایند.

وی با اشاره به اینکه شعار سال گذشته حول محور اقتصاد و دانش‌بنیان بود گفت: خوشبختانه اقدامات قابل قبولی در طول یک سال گذشته در کل کشور انجام گرفت به طوری تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان در سال ۱۴۰۱ به ۹ هزار شرکت رسید و نمونه‌ای از تحقق شعار سال انتخاب شده توسط رهبری است.

شعار سال ریل‌گذاری برای آینده است

رمضانی بیان کرد: خود شعار سال نوعی ریل‌گذاری برای آینده است چراکه پایه‌های شرکت‌های دانش‌بنیان مبتنی بر فناوری‌های بالا دستی است و سطح بالایی از فناوری به کار رفته و در تولید از تکنولوژی مناسب استفاده می‌کنند.

عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور زنجان گفت: میزان فروش شرکت‌های دانش‌بنیان در کشور در حدود ۳۲۰ هزار میلیارد تومان در سال ۱۴۰۰ بوده اما در سال ۱۴۰۱ قریب به ۴۰۰ هزار میلیارد تومان رسید و افزایش چشمگیری نشان می‌دهد از سویی دیگر تعداد ثبت شرکت‌های دانش‌بنیان بیش از دو برابر سال ۱۴۰۰ است به طوری که دو هزار شرکت در سال ۱۴۰۱ به ثبت رسیده که نشان می‌دهد سال قبل نصف این تعداد بوده است.

وی ادامه داد: در سال ۱۴۰۱ صادرات شرکت‌های دانش‌بنیان به یک میلیارد و چهارصد میلیون دلار رسید که افزایش 30 درصدی را نسبت به سال 1400 داشته است.

رمضانی ادامه داد: شعاری که رهبر انتخاب می‌کنند متولی اصلی دولت و مجلس است اما همه ما مردم و مسئولان وظیفه داریم تا در راستای شعار سال و تحقق آن تلاش کنیم.

وی با اشاره به اینکه اساتید، دانشگاهیان و دانشجویان باید راه‌های برون رفت از مشکلات را به دولت ارائه دهند، خاطر‌نشان کرد: روشن‌فکران جامعه نیز باید بکوشند و راه‌کار‌ها را ارائه دهند.

عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور زنجان با بیان اینکه ایشان در سخنرانی اولین روز خود در مشهد مقدس فرمودند که باید شعار انتخابی مورد پذیرش افکار عمومی باشد، گفت: اگر افکار عمومی موضوعات را نپذیرند شاید شعار سال در حد همان شعار بماند و وارد فاز عملی نشود.

عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور زنجان گفت: زمانی که بحث داعش و نفوذ ایران در کشور‌های منطقه مطرح بود شاید عوام درک درستی از جنگ ما در سوریه با داعش نداشتند اما تدبیری بود که گفته شد اگر در سوریه وارد نبرد با داعش نشویم مجبور خواهیم بود تا در داخل مرز‌های کشور وارد نبرد با داعش شویم که بعدا مردم متوجه این موضوع شدند، بنابراین همین تدبیر بود که به نابودی داعش نیز انجامید به همین دلیل شعاری که انتخاب می‌شود با تدبیر انجام می‌شود و به مدیریت ایشان برمی‌گردد.

رمضانی ادامه داد: اما شعاری که توسط رهبر انتخاب شده مبحث‌های عمومی بوده و افکار عمومی آن را درک می‌کنند و در اجرای آن نیز کمک خواهند کرد.

وی در خصوص دستاورد‌هایی که شعار‌های سال برای کشور داشته است تصریح کرد: شاید در ظاهر موضوع، متوجه دستاوردها نباشیم اما عملا در بسیاری از موارد تولیدی، اقتصادی، دارویی، تولیدات پیچیده صنعتی همانند صنعت فضا، فولاد، خودرو علی‌رغم تحریم‌های ظالمانه خودکفا شده‌ایم همین‌طور در صنایع نظامی و دفاعی از وارد کننده به صادر کننده در انواع صنایع نظامی از ساخت اسلحه تا موشک های بالستیک و ناوشکن تبدیل شده‌ایم. 

 زهرا بیات 

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر