logo
امروز : جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۲:۳۷
[ شناسه خبر : ۲۹۶۲۸ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 4 دقیقه ]
مدیر‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان زنجان در گفت‌وگو با موج‌رسا:

استان زنجان با تمام ظرفیت آماده استقبال و پذیرش از مسافران و گردشگران نوروزی است

استان-زنجان-با-تمام-ظرفیت-آماده-استقبال-و-پذیرش-از-مسافران-و-گردشگران-نوروزی-است
مدیر‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان زنجان با بیان اینکه استان زنجان ظرفیت‌های عظیمی به لحاظ تاریخی و مکان‌های گردشگری دارد که می‌تواند در جذب گردشگر موثر باشد، گفت: این استان با تمام ظرفیت آماده استقبال و پذیرش از مسافران و گردشگران نوروزی است.

سید سعید صفوی در گفت‌وگو با خبرنگار موج‌رسا؛ با اشاره به اینکه جلسه سفر‌های نوروزی در قالب ستاد اجرایی خدمات سفر به ریاست استاندار برای تنظیم مقدمات پذیرش مهمانان و گردشگران در استان زنجان قبل از سال نو برگزار شد، اظهار داشت: ۱۰ کمیته وجود دارد که مدیریت هر کمیته با مدیریت یک ارگان است و ارگان دارای مسئولیت مختص به خود می‌باشد.

وی افزود: در کنار این امر از ۱۵ روز پیش دستگاه‌های مختلف استان مانور‌های خود را آغاز کرده‌اند.

مدیر‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان زنجان با اشاره به اینکه در راستای همین مانور‌ها شهرداری اقداماتی را در سطح شهر‌ها انجام داده است، گفت: در حدود ۶۰ المان در سطح شهر‌های استان نصب شده است.

وی با بیان اینکه ۱۰ نمایشگاه صنایع دستی موقت از جمله بازارچه صنایع دستی جنب رختشویخانه، راه‌آهن، کتله‌خور، چلبی‌اوغلی سلطانیه، گنبد سلطانیه و ... دایر است، اذعان کرد: با برپایی این نمایشگاه‌ها گردشگران از سوغاتی‌های زنجان از جمله مس، ملیله، چاقو، نهایتا از ۵۵ رشته صنایع دستی زنجان خرید و سوغات خواهند برد.

صفوی با بیان اینکه علاوه بر موارد مذکور برنامه‌ای تحت عنوان نوروزگاه توسط همکاران میراث فرهنگی تدارک دیده شده است، افزود: آیین‌ها و سنت‌ها که تحت عنوان میراث ناملموس هستند برای گردشگران به نمایش گذاشته می‌شوند.

وی با بیان اینکه امسال اداره کل میراث فرهنگی در کنار بروشور‌های کاغذی، یک بروشور دیجیتالی با بیش از ۲۰۰ صفحه حاوی اطلاعات اماکن تاریخی و جاذبه‌های گردشگری ۸ شهرستان استان طراحی و آماده کرده است، گفت: این بروشور آنلاین بوده و هر گردشگر می‌تواند استفاده کند با این وجود این اقدام طرحی نو است که با کمترین هزینه و حتی کمترین آسیب به محیط زیست می‌توان بیشترین مکان‌های گردشگری استان را به گردشگران معرفی کرد با این وجود این بروشور در حال تکمیل است.

مدیر‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان زنجان با اشاره اینکه پلیس، میراث فرهنگی و هلال احمر در مبادی ورودی شهر به ویژه میدان بسیح از گردشگران استقبال می‌کنند، گفت: امروز صبح شهردار زنجان با اهدا لوح شهروند افتخاری و صنایع دستی استان از ۱۵ نفر از مسافران که به استان زنجان وارد شدند و قصد اقامت چند روزه در زنجان را داشتند استقبال کرد.

وی ادامه داد: در کنار این امر هلال احمر ایجاد ظرفیتی به نام کیوسک‌های دوستدار کودک کرده است، از سویی دیگر در مبادی ورودی شهر‌ها تور‌های گردشگری یک روزه و نیم روزه در مسیر و محور‌های مختلف استان طراحی شده است.

صفوی افزود: زنجان به عنوان میزبان مهربان ایران زمین آماده استقبال و پذیرش از مسافران نوروزی است، با این حال تمام تلاش این است تا به تمام شهروندان ایرانی نسبت به مکان‌های گردشگری و تاریخی استان آگاهی لازم را بدهیم که متاسفانه نتوانسته‌ایم به خوبی معرفی نماییم.

صفوی با اشاره به اینکه برخی آثار تاریخی در استان وجود دارد که در نوع خود بی‌نظیر است، گفت: رختشویخانه زنجان که عمری قریب به ۱۰۰ سال دارد در نوع کارکرد جزو منحصر‌به فردترین بناهای تاریخی است که به احترام بانوان زنجانی توسط شهردار زنجان احداث شده است.

وی ادامه داد: همین‌طور بلندترین گنبد آجری جهان، هفتمین میراث ثبت شده ایران در یونسکو در ۳۵ کیلومتری زنجان واقع شده است، با این حال در منطقه‌ای دیگر از استان زنجان هر کس که تمایل داشته باشد تا سفر به درون زمین را تجربه نماید می‌تواند با قدم زدن در غار کتله‌خور می‌تواند در دل زمین راه برود و به آرزوی دیرینه خود دست یابد.

مدیر‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان زنجان با اشاره به اینکه در ماهنشان زنجان نخستین مجتمع گردشگری معدن وجود دارد، گفت: این مجتمع به دلیل اینکه باید طبق ضوابط و قوانین معدن فعالیت کند در همین راستا در صورتی که درخواست جمعی برای بازدید وجود داشته باشد این امر میسر می‌شود با این وجود پیگیر یک مباشر بودند تا بازدید‌های فردی را نیز فعال نمایند.

وی با بیان اینکه گلابر، دژمنده خوئین، قروه ابهر، کوچه‌باغ‌های خرمدره، امامزاده شناط، طارم زیبا همگی ظرفیت عظیمی برای گردشگری استان محسوب می‌شوند، خاطر نشان کرد: تمام این مکان‌های گردشگری و تاریخی می‌تواند به مرکزیت شهر زنجان با وجود سبزه‌میدان، خانه ذوالفقاری، موزه مردان نمکی، مسجد خانم، رختشویخانه، مسجد و ظرفیت‌های دیگر زنجان را مقصد گردشگری نماید اما ما کمتر توانسته‌ایم این آثار را معرفی نماییم.

صفوی با اشاره به اینکه با تمام سازو کار‌ها تلاش کرده‌ایم تا میزبانان خوبی برای مهمانان باشیم، گفت: امیدواریم در فصل تابستان بتوانیم تعداد مهمانان و گردشگران بیشتری را در استان پذیرا باشیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همچنین در خصوص فعالیت بازار زنجان در روز‌‌های تعطیلات عید گفت: با هیئت امنای بازار زنجان توافق کرده‌ایم تا از روز دوم عید بازار زنجان فعال باشد.

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر