logo
امروز : سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۱۴:۳۶
[ شناسه خبر : ۲۹۶۰۲ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 5 دقیقه ]
گزارش بهادری‌جهرمی از اقدامات دولت در سال ۱۴۰۱|

پیشنهاد دولت برای افزایش حقوق‌ها، روش پلکانی بود

پیشنهاد-دولت-برای-افزایش-حقوق‌ها،-روش-پلکانی-بود
سخنگوی دولت گفت: پیش‌بینی دولت برای افزایش حقوق ها به‌صورت متوسط ۲۰ درصد بود و ما پیش‌بینی افزایش پلکانی داشتیم یعنی کسی که حقوق کمتری می‌گیرد، افزایش بیشتری داشته باشد و بالعکس ولی متأسفانه سال گذشته و امسال تاکنون در مجلس مورد موافقت قرار نگرفت.

به گزارش موج رسا; علی بهادری‌جهرمی سخنگوی دولت در برنامه صف اول سیما طی سخنانی اظهار داشت: هم‌اکنون در دولت مشغول بررسی لایحه برنامه هفتم توسعه هستیم و هر روز به صورت سه‌شیفت جلسه داریم. سعی ما بر این است که قبل از عید، برنامه نهایی شود.

وی افزود: کشور ما دارای منابع فراوانی است؛ هم منابع انسانی و منابع طبیعی. با این ظرفیت‌ها می‌توان به رشد اقتصادی مناسب رسید. مثلاً حوزه ترانزیت از جمله برتری‌های کشور ماست و این موقعیت مناسب می‌تواند در رشد اقتصادی موثر باشد. از دیگر حوزه‌های مورد استفاده در رشد اقتصادی حوزه‌ی انرژی است؛ دولت در 18 ماه اخیر اقدامات مثمر ثمری در این زمینه داشته و در کوتاه‌مدت و بلندمدت هم برنامه دارد.

سخنگوی دولت درباره نوسانات اخیر نرخ ارز عنوان کرد: قبلاً نرخ‌گذاری برای ارز 4200 تومانی در کالاهای متعدد انجام شده بود و با نرخ واقعی ارز که حدود 26 هزار تومان بود، فاصله داشت. آن زمان در عمل از تولیدکننده و مصرف‌کننده حمایتی صورت نمی‌گرفت اما با اصلاح اقتصادی که در دولت سیزدهم انجام شد، تولید داخل رونق یافت و به‌عنوان مثال میزان خرید تضمینی گندم رشد 60 درصدی داشت؛ این آثار این قبیل سیاست‌هاست.

وی ادامه داد: در ماجرای اخیر ارز نیز نرخ با مدیریت عرضه و تقاضا مدیریت می‌شود تا میزان این دو مولفه با هم هماهنگ باشد. نرخ دستوری وجود ندارد و نرخ دومی هم برای کالای اساسی و مهم‌تر در بازار تعیین می‌شود که حدود 36 هزار تومان است.

بهادری‌جهرمی درباره اقدامات دولت برای تحقق شعار سال گفت: در حوزه تولید تمرکز ویژه‌ای در کشور صورت گرفت و در حوزه‌های کشاورزی و صنعت رشد داشتیم و در پاییز امسال رکورد شاغلین در این عرصه را شکستیم. در حوزه خودرو، در چهارسال گذشته کمتر از یک میلیون دستگاه تولید داشتیم ولی هم‌اکنون در دولت سیزدهم رکورد تولید 1.3 میلیون خودرو شکسته شد که نسبت به سال گذشته افزایش 40 درصدی داشته است.

وی بیان کرد: علت اینکه در تابستان شاهد قطعی برق نبودیم، این بود که حدود 6000 مگاوات افزایش ظرفیت تولید برق داشتیم. ضمنا اینکه نرخ بیکاری در ابتدای دولت حدود 10 درصد بود و هم‌اکنون این میزان به 8.2 درصد کاهش یافته است؛ این اشتغال در حوزه‌های مختلف توزیع می‌شود.

سخنگوی دولت تصریح کرد: در حوزه دانش بنیان، در 12 ماه گذشته 12 آیین‌نامه تخصصی در زمینه‌های مختلف به تصویب رساندیم تا مسیر حرکت دانش‌بنیان‌ها تسهیل شود. در حوزه کشاورزی حدود 280 شرکت دانش‌بنیان داشتیم و الان این عدد به بیش از 480 رسیده است. هم‌چنین 9 دهکده کشاورزی اضافه شده که بسیاری از شرکت‌ها می‌توانند ذیل آن کار کنند و این از جمله اقدامات زیرساختی است.

بهادری‌جهرمی در ادامه گفت: یکی از مسائل کشور ما در سال‌های اخیر، ناطرازی بودجه بوده است که از عوامل تورم است. تمرکز اصلی بر کنترل این ناطرازی بوده تا منابع و هزینه‌ها هماهنگ و واقعی باشد تا نیاز به خلق پول شکل نگیرد. این اصلی‌ترین نگاه در بودجه بود

وی افزود: نکته دوم، افزایش حقوق کارمندان است که در بحث تورم و سایر حقوق‌ها اهمیت دارد؛ پیش‌بینی دولت به‌صورت متوسط حدود 20 درصد بود ولی ما پیش‌بینی افزایش پلکانی داشتیم یعنی کسی که حقوق کمتری می‌گیرد، افزایش بیشتری داشته باشد و بالعکس ولی متأسفانه سال گذشته و امسال تاکنون در مجلس مورد موافقت قرار نگرفت.

بهادری جهرمی عنوان کرد: دولت در ماجرای ارز 4200 تومانی وقتی دید یک رانت ایجاد شده، وارد شد و با تدبیر و برنامه مسأله را پشت سر گذاشت. دولت در حوزه بانک‌ها دو مسیر می‌رود؛ یکی اینکه در برنامه هفتم اقتدار بیشتر برای بانک مرکزی در نظر گرفته شده تا در زمان لازم، ورود کند و در مسیر دیگر، در بودجه اجازه خلق پول به بانک‌ها را نداد.

وی نشان کرد: دولت سیزدهم اولین دولتی در کشور بود که سند برنامه‌ی خود را منتشر کرد و در دسترس همگان قرار گرفت. در این سند، برنامه‌ی مشخص برای حل مسائل در حوزه‌های مختلف آورده شده و طبق آن هم پیش می‌رود. البته در برخی حوزه‌ها مانند صدور مجوزها جلوتر از زمان پیش‌بینی‌شده هستیم.

بهادری جهرمی درباره برنامه دولت در نظام سلامت با بیان اینکه امروز شاهد مدیریت موفق بحران با همکاری مردم و دولت هستیم، اظهار داشت: در 18 ماه اخیر حدود 15 هزار تخت بیمارستانی به ظرفیت درمانی کشور اضافه شده است. نسخه‌نویسی الکترونیکی، طرح دارویار، بیمه شدن 6 میلیون نفر از دهک‌های پایین جامعه از جمله موارد عملکردی دولت سیزدهم است.

سخنگوی دولت افزود: دولت برای سال آینده در نظر دارد بتواند تخت‌های بیمارستانی و عمل‌های بیمارستانی که در طریق نظام ارجاع پزشک خانواده پیش می‌برد را تا رایگان شدن پیش ببرد و این طرح در برخی شهرستان‌های کوچک در حال اجراست.

وی درباره آمار جلسات و مصوبات دولت بیان کرد: دولت در سال گذشته 116 جلسه عادی و فوق‌العاده برگزار کرد و کمیسیون‌های تخصصی دولت نیز حدود 1000 جلسه داشتند؛ 1386 پیشنهاد به دولت رسید که بیش از 1200 پیشنهاد به مرحله نهایی رسیده و در این 116 جلسه دولت بیش از 700 مصوبه داشتیم.

 

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر