logo
امروز : جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۳۱
[ شناسه خبر : ۲۹۵۷۱ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]
مدیرکل دفتر امور مبلغین و مساجد سازمان تبلیغات اسلامی:

روایتگری راهبردی اثرگذار در دنیای تبلیغی امروز است

روایتگری-راهبردی-اثرگذار-در-دنیای-تبلیغی-امروز-است-
مدیرکل دفتر امور مبلغین و مساجد سازمان تبلیغات اسلامی گفت: روایتگری راهبردی اثرگذار در دنیای تبلیغی امروز است.

به گزارش موج رسا; حجت‌الاسلام محمد جنتی، در نشست برنامه‌ریزی فرهنگی_تبلیغی و جهاد تبیین با حضور مدیران حوزه‌های علمیه استان زنجان اظهار کرد: برداشتی را از وضعیت تبلیغ در جامعه کنونی داریم و این زبان تبیین و تبلیغ است.

وی با اشاره به اینکه خداوند در قرآن کریم یک مسیری را در تبیین و تبلیغ برای ما به عنوان الگو مطرح می‌کند که امروز خیلی به آن نیاز داریم، ابراز کرد: خداوند خطاب به پیغمبر (ص) می‌گوید برای اینکه دل تو را قُرص و دلگرم کنم داستان‌های انبیا را برای تو گفتم.

مدیرکل دفتر امور مبلغین و مساجد سازمان تبلیغات اسلامی روایتگری را یک راهبرد اثرگذار در دنیای تبلیغ امروز خواند و گفت: مسئله داستان و روایت در تبلیغ مهم است و تبلیغ را دو گونه می‌توان تعبیر کرد؛ یکی داستانی که در قرآن بیان شده و یکی از هم روایت داشتن مسائل دینی است.

وی یادآور شد: خداوند وقتی می‌خواهد راجع به بهشت و جهنم صحبت کند، تصویری را در اذهان ایجاد می‌کند که انسان با انس با آیات قرآن یک تصویر و آرامش در دلش ایجاد شود و در واقع خدواوند با تبیین به دنیال آرام کردن دل‌ها است.

جنتی با اشاره به اینکه مبنای طلاب در مواجهه تبلیغی با مردم استدلال و برهان است، بیان کرد: در فضای تبلیغی قرآن، غلبه در مقام روایت و تصویر و داستان‌پردازی است؛ یعنی بعضی خیال می‌کنند قرآن کتاب قصه گویی است در حالی که قرآن کتاب روایت و تصویر برای ایجاد باور در مردم است.

وی با تأکید بر اینکه قانع کردن دل‌ها چیزی غیر از انبار اطلاعات در مردم است، عنوان کرد: اگر بخواهیم امروز اثرگذاری خود را در تبلیغ ارتقا دهیم باید این فضای تبلیغی طلاب را از مقام استدلال و برهان به روایت تغییر دهیم.

مدیرکل دفتر امور مبلغین و مساجد سازمان تبلیغات اسلامی با اشاره به اینکه دنیا در همه عرصه‌ها به سمت روایت کشیده شده است، ادامه داد: در فضای نرم‌افزاری مثل اینستاگرام می‌بینیم، فعالیت با ایجاد یک داستان آغاز می‌شود و هر کسی که داستان قوی‌تری داشته باشد، برنده است.

وی خاطرنشان کرد: اگر تعابیر حضرت زهرا (ص) در زمان ملاقات بانوان با ایشان را در دنیای امروز به تصویر بکشیم یک داستان فوق‌العاده‌ای را ارائه کردیم و در جامعه می‌بینیم سخنرانان داستان پرداز که خلق روایت می‌کنند در بین مردم محبوب‌تر هستند.

جنتی روایت را ماندگار، جذاب و باورساز دانست و گفت: روایت مبنای تبلیغ است؛ چراکه امروز از لحاظ علمی اثبات شده که اگر مردم تصویر ذهنی داشته باشد پیام شما تصویر را زنده می‌کند، در غیر این صورت صحبت ما نمی‌تواند خالق تصویر باشد.

وی خاطرنشان می‌کند: امروز در جنگ کلان‌روایت با دشمن قرار داریم که کنار گذاشتن دین را مایه خوشبختی و سعادت معرفی می‌کند و برای این کار چهره‌پردازی و اسوه‌سازی کرده و همه ابزارهای خود را به کار گرفته و دین فردی را زیبا نشان داده اما در جهان‌پردازی، دین جایی در زندگی اسطوره‌های ساخته غرب ندارد.

مدیرکل دفتر امور مبلغین و مساجد سازمان تبلیغات اسلامی با اشاره به اینکه در مقابل، داعیه جمهوری اسلامی این است که برای مدیریت جهان باید با حاکمیت الله جلو روید، ابراز کرد: در دنیا در مواجهه این دو روایت قرار داریم و مبلغان در هر زمینه‌ای که صحبت می‌کنند باید از ابر روایت استفاده کنند.

وی با اشاره به روایتگری دنیای غرب از وضع بانوان ایران با سوءاستفاده از موضوع مهسا امینی عنوان کرد: اگر زنان زنان آمریکایی بفهمند در ایران اسلامی ما چقدر آزادی، اختیار، قدرت و جایگاه دارند، بخش قابل توجهی از زنان درخواست پناهندگی به ایران خواهند داشت.

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر