logo
امروز : پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۸:۴۷
[ شناسه خبر : ۲۹۵۶۹ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]
معاون سیاسی دفتر عقیدتی سیاسی فرماندهی کل قوا در گفت‌وگو با موج‌رسا:

ایران به دنبال تنش در منطقه نیست/ توافق ایران و عربستان سبب عصبانیت صهیونیست‌ها شده است+فیلم

ایران-به-دنبال-تنش-در-منطقه-نیست-توافق-ایران-و-عربستان-سبب-عصبانیت-صهیونیست‌ها-شده-است+فیلم
معاون سیاسی دفتر عقیدتی سیاسی فرماندهی کل قوا گفت: بعد از توافق سه جانبه بین ایران، عربستان و چین امروز زمزمه‌هایی از تقاضای گفت‌و‌گو و ارتقای سطح روابط با سایر کشور‌های عربی مطرح شده است، با این وجود این توافق این پیام را به دنیا داد که ایران هیچ گاه دنبال تنش نیست.

سردار رسول سنائی‌راد در گفت‌وگو با خبرنگار  موج رسا; اظهار داشت: توافق سه جانبه بین ایران، عربستان و چین که در ۱۹ اسفند ماه اعلام شد حاصل چندین دور گفت‌وگوی قبلی است که سرانجام روز جمعه اعلام شد.

وی با بیان اینکه این امر مقدماتی داشت، افزود: سه کشور در این ماجرا سود می‌برند هر چند چین نقش میانجی‌گری را داشت اما چین که در اقتصاد آینده جهان را دارد تامین انرژی و امنیت انرژی برایشان مهم است با این وجود دو کشور ایران و عربستان در غرب آسیا نیز به لحاظ برخورداری از منابع انرژی و هم نقش در تامین امنیت و انتقال انرژی در این منطقه نقش بسزایی دارند.

معاون سیاسی دفتر عقیدتی سیاسی فرماندهی کل قوا با اذعان به اینکه نوعی رقابت بین چین و آمریکا وجود دارد و این رقابت در این منطقه نیز برای چینی‌ها موضوعیت دارد، گفت: غرب آسیا حوزه نفوذ سنتی آمریکایی‌ها بوده است و چینی‌ها امروز به دنبال توسعه حوزه‌های نفوذ و رقابت با آمریکایی‌ها هستند.

سردار سنایی‌راد با اشاره به اینکه در سالیان اخیر آمریکایی‌ها و غربی‌ها یمن را رها کرده‌اند گفت: چراکه یمن میدان و فضایی را برای مصرف تسلیحات و بازار فروش سلاح پدید آورده و این موضوع را سعودی‌ها خوب متوجه شده‌اند.

وی بیان کرد: خروج آمریکایی‌ها از افغانستان، نوع برخورد ایران با هواپیما گلوبال هوک و زدن پایگاه عین الاسد در عراق این پیام را به سعودی‌ها و سایر متحدان آمریکایی داد که آمریکا در موقعیت قبلی نیست و با افول قدرت مواجه است. بنابراین آن‌ها می‌دانند که در منطقه با همسایگی دائمی ایران مواجه هستند.

معاون سیاسی دفتر عقیدتی سیاسی فرماندهی کل قوا با اشاره به اینکه تنش با ایران می‌تواند هزینه‌هایی برای این کشور‌ها به دنبال داشته باشد، گفت: اما واقعیت‌هایی که وجود دارد این است که صرفا نمی‌شود با اتکا به یک قدرت فرامنطقه‌ای بازی‌های خود را تنظیم کرد.

وی با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی نیز با نگاهی که به مسئله دارد می‌داند که چالش بین دو کشور اسلامی امروز سبب نفوذ صهیونیست‌ها بین دو کشور مسلمان می‌شود، اذعان کرد: این اختلاف هزینه‌هایی را فراتر از ارتباط بین دو کشور به جان اسلام نیز می‌تواند تسری بدهد لذا با نگاهی کلانتر از سطح روابط با دو کشور امروز به این توافق رسید.

سردار سنائی بیان کرد: بعد از این ماجرا امروز زمزمه‌هایی از تقاضای گفت‌و‌گو و ارتقای سطح روابط با سایر کشور‌های عربی مطرح شده است. با این وجود این توافق این پیام را به دنیا داد که ایران هیچ گاه دنبال تنش نبوده و همواره به فکر مذاکره و ارتباط با سایر کشور‌‌ها با اولویت کشور‌های منطقه اسلامی است.

وی با اشاره به اینکه بازتاب این توافق را در داخل کشور و بیرون کشور می‌بینیم، خاطر نشان کرد: در داخل آرامش در بازار بعد از این ماجرا را شاهد هستیم. در خارج نیز عصبانیت صهیونیست‌ها از این قرار داد را شاهد هستیم و این توافق یک سیلی به چهره آمریکایی‌ها بوده است و این توافق موجب خشم و نا امیدی دشمنان شده است. با این حال با وجود این توافق هیچگونه تغییری در نوع حمایت جمهوری اسلامی از مقاومت و ملت‌های مظلوم منطقه اتفاق نخواهد افتاد.

 

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر