logo
امروز : سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۱۱:۲۲
[ شناسه خبر : ۲۹۵۲۹ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 18 دقیقه ]
مناطق گردشگری استان گلستان

مناطق گردشگری استان گلستان از طبیعت بکر تا بناهای تاریخی

مناطق-گردشگری-استان-گلستان-از-طبیعت-بکر-تا-بناهای-تاریخی
استان گلستان یکی از زیباترین شهرهای شمال کشور است که جاذبه های گردشگری بسیار دیدنی و شگفت انگیز دارد و هرساله پذیرای مسافر های زیادی است.

به گزارش موج رسا; یکی از زیباترین شهرهای شمال با جاذبه های متعدد و آبشارهای فراوان و چشم نواز که هرساله پذیرای مسافر های زیادی است. این استان تا سال ۱۳۷۶ بخشی از استان مازندران بود، اما در آن سال به صورت استانی مستقل به نام استان گلستان درآمد و شهرستان گرگان به عنوان مرکز آن برگزیده شد.

بیشتر شهرهای این استان از گسترش روستاهای آن بوجود آمده است و هیچ کدام قدمت چندانی ندارند، با همه ی این ها شهرستان گرگان و گنبد کاووس تنها ریشه بسیاری در تاریخ دارند و قدمت بیشتری نسبت به باقی شهرهای این استان دارند.

محلات تاریخی فراوان، بناهای قدیمی، طبیعتی سرسبز و بکر به علاوه‌ فرهنگ خاص مردم بومی و مهم‌تر از همه غذاهای بسیار خوشمزه‌ محلی از گرگان مقصد بسیار جذابی برای گردشگران ساخته‌اند. در این گزارش قصد داریم به جاهای دیدنی گلستان  بپردازیم.

برج گنبد قابوس

برج گنبد کابوس

گنبد قابوس  از سده چهارم هجری است که بر فراز تپه‌ای خاکی که نزدیک به ۱۵ متر از زمین بلندتر است قرار دارد. ارتفاع بنا به همراه پی آن نیز ۷۲ متر است و به واسطه اینکه در فهرست میراث جهانی یونسکو به عنوان پانزدهمین اثر تاریخی ایران قرار گرفته و بلندترین برج تمام آجری جهان است، از سایر جاذبه های ایران متمایزتر است.

این بنایی تاریخی در شهر گنبد کاووس، شمال ایران در استان گلستان قرار دارد. سبک معماری بنا شیوه رازی است و از جمله سازه های معماری ایران است که وجهه ای جهانی دارد و به عنوان بهترین اثر تاریخ مهندسی بشر شناخته می شود و دلیل ساخت آن هنوز هم مشخص نیست و تنها سوالاتی بی جواب درباره آن وجود دارد.

این برج به دستور شمس‌المعالی قابوس بن وشمگیر حاکم سلسله زیاریان و ادیب، در سال ۳۷۵ هجری خورشیدی در پایتخت زیاریان ساخته شد. وی مشهورترین پادشاه آل زیار بود که یاقوت حموی -جغرافی‌دان و تاریخ‌نویس مشهور- او را جنگجویی بی‌همتا و ادیبی فاضل توصیف می کند. وی پدربزرگِ کسی بود که قابوس نامه یعنی یکی از ماندگارترین کتاب‌های تاریخ ایران را نگاشت و خودش هم یکی از ماندگارترین بناهای ایران را در این سرزمین به یادگار گذاشت.

آرامگاه شمس المعالی قابوس بن وشمگیر در این استان و در بالای تپه ای در میان پارک بزرگ شهر گنبد کاووس قرار گرفته است. این گنبد که در اوج سادگی اما زیبایی است نشان دهنده هنر و معماری اوایل دوران اسلامی می باشد.

آبشار کبود وال

آبشار کبود وال1

آبشار کبود وال گلستان  در جنوب شهر علی آباد کتول قرار دارد و تنها آبشار خزه ایی کشور می باشد که  از دامنه شمالی کوه هارون به ارتفاع ۱۷۸۰ متر سرچشمه می گیرد و شفاف و قابل آشامیدن است.

این آبشار تماشایی تا چند سال پیش که هیچ امکاناتی نداشت نیز یکی از مهم ترین مقاصد گردشگری برای دوستداران طبیعت به شمار می رفت اما امروزه با داشتن امکانات تفریحی مناسب یکی از تفرجگاه های استان گلستان است که بسیاری از علاقه مندان را به سوی خود می کشاند.

این آبشار در میان دره ای جنگلی قرار گرفته است و در طول مسیر تا زیر آبشار اصلی کبودوال چندین آبشار کوچک و بزرگ دیگر نیز وجود دارد که هریک زیبایی خاص خود را دارد.

آبشار رنگو

آبشار رنگو

آبشار رنگو در ۱۵ کیلومتری جنوب‌غربی گرگان و در میان جنگلی به همین نام با محیطی سرسبز به همراه درختان بلند قرار دارد. این آبشار با وجود ارتفاع کم، ساختار نیم‌دایره‌ای جالبی دارد که باعث جذابیت آن شده است.

امکانات تفریحی در این مکان وجود ندارد و مسیرش  کمی مشکل‌ آفرین است بنابراین بهتر است تجهیزات مناسب به همراه داشته باشید.

این آبشار که بستری نیم دایره‌ای شکل دارد، شامل یک محل ریزش اصلی و چند محل ریزش فرعی است و حدود ۷ متر ارتفاع دارد. با توجه به وضعیت و نمای زیبای آبشار و وجود تنوع پوشش گیاهی در پیرامون آن و برخورداری از هوای خنک و لطیف، یکی از جاذبه‌های طبیعی استان محسوب می‌شود.

جنگل النگدره

جنگل النگدره

جنگل النگدره  از پارک های جنگلی برتر استان گلستان و ایران محسوب می شود که امکانات رفاهی نسبتا خوبی برای گردشگران در آن وجود دارد که در پاییز از مشهورترین جاذبه های طبیعی ایران برای بازدید به شمار می آید.

پارک جنگلی النگدره از جمله پارک های طبیعی چهارفصل است و در هر زمانی از سال می توان از زیبایی های آن بهره مند شد. 

این پارک که وسعت آن صد و هشتاد و پنج متر می باشد، در میان خانه های مسکونی قرار گرفته است و البته آب و هوایی خنک تر از قسمت مسکونی این منطقه دارد.

درست از وسط منطقه النگدره رودخانه ایی با نام قلاشی از قسمت جنوبی پارک آغاز می شود و تا شمال پارک امتداد می یابد که در مجاورت این رودخانه سه چشمه نیز قرار دارد.

پارک جنگلی ناهارخوران

ناهارخوران

پارک جنگلی ناهارخوران تفرجگاهی قدیمی و نسبتا معروف است که شهرت ملی دارد که در ۴ کیلومتری جنوب گرگان قرار دارد و با وجود موقعیت خوب و قرار گرفتن در دامنه‌های پر شیب و همچنین داشتن آب و هوای مناسب همه ساله گردشگران زیادی را از سراسر کشور به خود جذب می‌کند.

قدمت این پارک جنگلی هیرکانی، به عصر ژوراسیک و حدود ۴۰ میلیون سال پیش باز می گردد.این پارک از جمله امکانات این مجموعه می‌توان به رستوران، مهمانسرا، چندین هتل و ویلای تفریحی اشاره کرد.

این منطقه‌ ۱۶۸ هکتاری آب و هوایی مطبوع‌تر از شهر گرگان دارد و انواع پوشش گیاهی از جمله درختان و گیاهان بلوط، افراپلت، نمدار، انجیلی، گیلاس وحشی، ممرز، درختچه‌های تمشک، کوله خاس، ازگیل، کاج، ولیک، سرو، ماگنولیا، شمشاد به همراه حیواناتی از جمله گراز، شغال، راسو، سنجاب، عقاب، شاهین، سهره، ریسک، جغد را در خود جای داده است. 

آبشار های شیرآباد

آبشار های شیرآباد

آبشار شیرآباد در ۶ کیلومتری جنوب شهر خان‌ببین و در میان جنگلی بسیار زیبا واقع شده‌است که شامل ۷ آبشار کوچک بزرگ است که در مسیر رودخانه ای خروشان و در میان جنگل های انبوه و بسیار زیبای شیرآباد جای خوش کرده اند.

گفتنی است؛ ارتفاع بلندترین آبشار ۲۵ متر است.

این منطقه دارای زیبایی های فراوانی است و به همین سبب نام آن به عنوان یک اثر طبیعی و ملی در فهرست سازمان محیط زیست قرار دارد.

دهکده جهان نما

دهکده جهان نما

روستای جهان نما در میان یکی از زیباترین و تماشایی ترین مناطق حفاظت شده استان گلستان و ایران قرار گرفته است.

منطقه حفاظت شده جهان نما ۳۱۷۴۷ هکتار وسعت دارد و در ارتفاع بین ۶۰۰ تا ۳۰۸۶ متری از سطح دریا واقع شده است. این منطقه سالم ترین و دست نخورده ترین جنگل های میان بند (جنگل های دامنه کوه) را در شمال ایران دارد و گفته می شود تنها منطقه ای در کشور است که ببرها می توانند به راحتی در آن زندگی کنند.

منطقه جهان نما که به عنوان بام استان گلستان معروف است بعد از پارک ملی گلستان وسیع ترین منطقه حفاظت شده استان است و از سال ۱۳۵۲ زیر نظر سازمان محیط زیست قرار دارد. جنگل های جهان نما از نوع جنگل های هیرکانی هستند و در میان قدیمی ترین جنگل های دنیا قرار دارند. 

پارک ملی گلستان

پارک ملی گلستان

پارک ملی گلستان یا جنگل گلستان، منطقهٔ حفاظت شده‌ای در شرق استان گلستان و غرب استان خراسان شمالی است. 

این منطقه قدیمی‌ترین پارک ملی ثبت شده در کشور ایران و پناهگاهی کم‌نظیر برای حیات‌وحش است که ۱۳۵۰ گونهٔ گیاهی و ۳۰۲ گونهٔ جانوری، از جمله نیمی از گونه‌های پستانداران ایران را در حدود ۹۰۰ کیلومتر مربع مساحت خود جای داده‌است و به همین دلیل از سوی یونسکو به عنوان ذخیره‌گاه زیست‌کره در میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده‌است.

جنگل گلستان بدون تردید ارزشمندترین منطقه ایران چه از لحاظ کمیت و چه از نظر تنوع حیات جانوری و گیاهی است. 

تنوع زیستی پارک ملی گلستان حتی فراتر از برخی کشورهای اروپایی است که صدها برابر این پارک وسعت دارند. نام استان گلستان هم از روی این منطقه انتخاب شده‌است.

پارک ملی گلستان از بهترین زیستگاه‌های پستانداران بزرگی چون پلنگ، خرس قهوه‌ای، گرگ، وشق، مرال، شوکا، گوسفند وحشی و بز وحشی، آهوی ایرانی و گراز است و به ویژه به خاطر جمعیت فراوان قوچ و میش اوریال معروف است. جمعیت قوچ‌ومیش‌های این پارک ملی در دهه ۱۳۵۰ حدود ۱۵۰ هزار رأس برآورد شده‌بود که معادل نزدیک به سه‌چهارم کل جمعیت گوسفندان اوریال دنیا می‌شد.

چشمه گل رامیان

چشمه گل رامیان

چشمه گل یکی از چشمه های زیبای ایران است که در استان گلستان، 5 کیلومتری جنوب شهرستان رامیان و جنوب شهر رامیان واقع شده و زیبایی کم نظیرش آن را به یکی از نقاط دیدنی و مجذوب کننده استان گلستان تبدیل کرده است. 

گل رامیان به عنوان عنصر نمادین جایگاه مقدس نیایش آب در فرهنگ و آداب و هنر سرزمین آرامیان جایگاه ویژه ای داشته است. 

چشمه گل رامیان به صورت یک استخر طبیعی به طول ۹۰ متر و به عرض ۸۰ متر و به عمق ۳۴ تا ۴۴ متر و به روایتی ۸۰ متر است که در ارتفاع ۳۲۰ متری از سطح دریا قرار دارد.

آب چشمه از کف زمین می جوشد. رنگ این چشمه به دلیل عمق زیاد به صورت سبز تیره بسیار خوشرنگ و جالب است.

دریاچه توشن

دریاچه توشن

توشن ، نام روستایی در ۲٫۵کیلومتری جنوب شهرگرگان واقع در استان گلستان است که در دهستان انجیر آب قرار دارد و دارای طبیعت بسیار زیبا است.

این دریاچه در حاشیه جنوبی روستای توشن در النگدره واقع در ۵ کیلومتری جنوب شهرستان گرگان قرار دارد. طول دریاچه در حدود ۳۰۰ متر و عرض آن ۱۳۰ متر است. ارتفاع دریاچه از سطح دریا ۲۵۰ متر است.

روستای توشن به دلیل قرار گرفتن در دامنه کوه ، آب و هوای معتدل و مرطوب ، وجود آببندان ، مناطق جنگلی، دریاچه و سد ، وجود ماهیان مختلف در آب دریاچه ، و همچنین نزدیکی به شهر گرگان ، از سال‌های گذشته مورد توجه اهالی متمکن گرگان و گردشگران قرار گرفته است.

قلعه ماران

قلعه ماران

قلعه ماران در حدود ۷۶ کیلومتری از مرکز استان گلستان واقع شده، در واقع یک قله است. قله ای با ارتفاع حدود ۲۴۳۰ متر، که زمانی بر بلندای آن قلعه ای سنگی و غیر قابل نفوذ ساخته بودند. قلعه ماران گلستان نام های دیگری نیز دارد.

بسیاری از مردم این مکان را به نام های دژ تاکی، قلعه میران و یا قلعه موران هم می شناسند به دلیل موقعیت جغرافیایی بسیار مناسب و استراتژیک این منطقه از شهرستان رامیان، حاکمان بسیاری از سلسله ها و قبایل مختلف، این مکان را برای حکمرانی خود در طول تاریخ انتخاب کرده اند.

گفتنی است؛ اینجا یکی از بهترین مناطق استان گلستان برای ماجراجویی، طبیعت گردی و کوهنوردی است. 

دیوار بزرگ جرجان

 

دیوار بزرگ گرگان

دیوار بزرگ جرجان یا دیوار بزرگ اسکندر یا دیوار سرخ که در متون قدیمی با نام مار سرخ نیز نامیده شده‌است، دیواری تاریخی است که از کنار دریای خزر در ناحیه گمیشان آغاز شده و تا کوه‌های گلیداغ در شمال شرق کلاله ادامه می‌یافته‌است. 

هم‌ اکنون تقریباً تمام این دیوار از میان رفته‌ است و تنها بخش‌ های کوچکی از آن که در زیر خاک مدفون مانده، باقی است.

دیوار تاریخی جرجان پس از دیوار چین (به طول شش هزار کیلومتر)، بزرگترین دیوار دفاعی جهان است.این دیوار عظیم تاریخی که ۲۰۰ کیلومتر طول دارد در ۲۹ تیرماه سال ۱۳۷۸ به ثبت ملی رسیده‌است.

عکس این دیوار نخستین بار توسط اریک اشمیت باستان‌شناس آمریکایی ثبت شد.

بازار نعلبندان

بازار نعلبندان

بازار نعلبندان و بازار روس‌ها با دو سبک متفاوت در دو شهر غربی و شرقی استان گلستان، از مراکز عمده اقتصادی به شمار می‌روند که در فاصله تقریبا ۱۰۰ کیلومتری از هم قرار دارند.

این بازار از جمله بازارهای سنتی کشور محسوب می‌ شود که در عین این که قدمت تاریخی داشته و بافت تاریخی خود را حفظ کرده است، هنوز به‌عنوان یکی از بازارهای فعال محلی این شهر جنب و جوش گسترده‌ای دارد.

بازار نعلبندان از گذشته‌ها تاکنون قلب تپنده شهر استرآباد به شمار می‌رفته است و قدمت آن به قرن چهارم هجری می‌رسد.

بازار قدیمى گرگان که قدمتى دیرینه دارد، از نظر سبک معمارى یکى از زیباترین بازارهاى شمال ایران محسوب مى‌شود. بر اساس مدارک موجود، قدمت این بازار به سال ۳۷۵ هجری قمری بر می‌گردد. 

مسجد جامع گرگان

مسجد جامع گرگان

مسجد جامع گرگان از بناهای تاریخی و قدیمی‌ترین مسجد شهر گرگان است. این مسجد در کنار بازار اصلی نعلبندان این شهر قرار دارد و در عصر سلجوقیان ساخته شده و دارای مناره‌های کروی است که روی آن کتیبه‌ای به خط کوفی قرار دارد.

مسجد جامع گرگان با مناره‌ای گرد و آجری، منبر منبت کاری شده دوره تیموری و دو لنگه درب چوبی با معرق‌کاری کم نظیر موزه‌ای از ادوار گوناگون تاریخ استرآباد از دوره سلجوقی تا امروز است.

خانه امیر لطیفی

خانه امیر لطیفی

خانه امیر لطیفی در گرگان، ضلع شمالی مسجدجامع واقع شده و مربوط به دوره قاجار است و در تاریخ ۱۸ آبان ۱۳۷۸ با شمارهٔ ثبت ۲۳۹۱ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

این بنا به مساحت ۹۵۶ متر مربع بنایی است دو طبقه که در اواخر دوره قاجار توسط مرحوم مهدی خان ملک به عنوان منزل مسکونی ساخته شده بود و دارای دوبخش هسته اصلی بنا و بخشهای خدماتی است.

موزه صنایع دستی گرگان به عنوان اولین موزه صنایع دستی استان گلستان درخانه امیرلطیفی واقع شده است. 

آبشار لاملیچ 

آبشار لاملیچ

آبشار لاملیچ در استان گلستان واقع است. آبشاری است در جنوب روستای سر کلاته که به خراب شهر شهرت دارد. 

این روستا در سی کیلو متر غرب گرگان در مسیر جاده تهران و در سمت جنوب در حاشیه جنگل قرار دارد. آبشار به ارتفاع ۸۱ متر از یک مکان رفیع و بلند به کف دره میریزد و چون در محل ریزش از بین درختان ملیچ که گاهی ملیج و ملچ هم گفته می شود می گذرد به لاملیچ شهرت یافته است. 

کاخ موزه گرگان

کاخ اختصاصی گرگان

کاخ اختصاصی گرگان یا کاخ موزه گرگان یا کاخ سلطنتی گرگان مربوط به دوره پهلوی اول است.

کاخ شهر گرگان که یکی از ۱۲ کاخ خانواده پهلوی در کشور و محل اقامت این خانواده در منطقه بوده‌است، پس از مرمت به کاخ موزه گرگان تبدیل شده‌است. این کاخ موزه اولین موزه شمال، چهارمین موزه تخصصی باستان‌شناسی و بیست و چهارمین موزه کشور محسوب می‌شود. 

این بنا در سال ۱۳۴۳ به عنوان موزه گشوده می‌شود و تا سال ۱۳۶۱ دایر می‌ماند و پس از بازسازی دوباره افتتاح می‌شود. این بنا که در دو طبقه به سبک اروپایی ساخته شده، در سال ۳۱۷ به دستور رضاخان در کنار مجموعه‌ای از ساختمان‌های اداری در آن سال‌ها از جمله شهرداری، ثبت احوال، مدرسه ایرانشهر و اداره پست گرگان بنا شد. 

این اثر در تاریخ ۲۶ آذر ۱۳۳۶ به شمارهٔ ثبت ۱۵۳۸ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است و با مرمت و بازسازی در ۲۴ اردیبهشت ۱۳۸۸ افتتاح شده‌است. کاخ موزه گرگان شامل دو بخش همکف و طبقه بالاست که در طبقه همکف ۳۰ تن از مشاهیر استان گلستان از قرن سوم تا دوره معاصر همراه با تندیس معرفی شده‌اند که به بخش مشاهیر مشهور است.

مجموعه کاخ آقا محمد خان قاجار

مجموعه کاخ آقا محمد خان قاجار

کاخ آقا محمدخان قاجار مربوط به اوایل دوره قاجار است و نخستین کاخ این دوره قلمداد می‌شود.

این عمارت تاریخی یکی از با ارزشترین آثار تاریخی شهرستان گرگان است که از آن به عنوان تنها عنصر باقی‌مانده معماری دارالحکومه آقامحمدخان یاد می‌شود.

این کاخ در شهر گرگان، خیابان کاخ، روبروی دبیرستان ایرانشهر واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۰ بهمن ۱۳۸۳ با شمارهٔ ثبت ۱۱۲۸۸ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است.

این کاخ بوسیله آقامحمدخان قاجار در سال ۱۱۶۵ خورشیدی در باغ معروف به «عباس خانی» در گرگان (استرآباد) بنا شد. سال‌ها پس از آن، پهلوی اول نیز در ۶۰۰ متری این کاخ، کاخ خود را بنا کرد.

روستای قرن آباد گرگان 

روستای قرن آباد

قرن آباد، روستایی است در 20 کیلومتری شمال شرقی گرگان در استان گلستان ایران قرار دارد. این روستا در دهستان استرآباد جنوبی قرار داشته و براساس سرشماری سال ۱۳۸۵جمعیت آن ۱٬۹۶۱ نفر (۵۰۷ خانوار) بوده است.

از نظر وضعیت طبیعی و اقلیمی دارای آب و هوای نیمه خشک معتدل و نیمه مرطوبه و به دلیل قرار گرفتن در کناره های جنگل از درصد رطوبت بالایی برخوردار بوده است.

گفتنی است؛ از پیشینه این روستا اطلاعات تاریخی دقیقی ارائه نشده است.

منطقه شکار ممنوع چلچلی

منطقه شکار ممنوع چلچلی

منطقه شکار ممنوع چلچلی ، منطقه‌ای زیبا با ۳۳,۱۰۰ هکتار مساحت در جنوب شرق گرگان قرار دارد و به آن نام کوه چلچلی داده‌اند.

به دلیل حفاظت و وجود جنگل‌های هیرکانی، اکوتون و ارتفاعات چلچلی، زیستگاه مناسبی برای انواع حیوانات در معرض خطر از جمله مرال (گوزن قرمز)، قوچ و میش، خرس، شوکا، پلنگ، کبک دری و انواع پرندگان دیگر فراهم شده است. علاوه بر این، وجود رودها، چشمه‌ها، جویبارها، پوشش متنوع گیاهی و آب‌و‌هوای مطبوع این منطقه را به مقصدی جذاب برای گردگشران تبدیل می‌کند.

باغ روس ها

باغ روس ها

باغ و عمارتی قدیمی در ضلع جنوبی خیابان امام خمینی و قسمت غربی امام زاده بی بی هور و بی بی نور در محله شیرکش گرگان قرار دارد که به «باغ روس ها» معروف و زمانی کنسولگری روسیه بوده است.

این باغ و عمارت داخلش به صورت نیمه متروکه باقی‌مانده است که به دلیل قدیمی بودن گاهی دیوار باغ بر اثر بارش برف و باران فرو می‌ریزد و دوباره مرمت می‌شود.

باغ روس ها از درختان کهنسال کاج و سرو، تعدادی حوض، باغچه و جوی آب تشکیل شده است که هم اکنون اثر چندانی از آنها باقی نمانده است، همچنین کنسولگری روسیه از دو بنا، شامل ساختمان ورودی و عمارت اصلی تشکیل شده است.

ساختمان ورودی باغ، به صورت دو طبقه از آجر، گچ، خاک و لایه‌ای از رنگ زرد ساخته شده است و طبقه همکف این ساختمان از یک درب چوبی و دو ستون آجری با طاق های هلالی و نیم دایره و طبقه اول از درب و پنجره هایی چوبی و یک تراس با نرده های خراطی تشکیل شده است.

روستای زیارت گرگان

روستای زیارت گرگان

روستای زیارت یکی از مناطق ییلاقی و زیبای استان گلستان است که در مجاورت مرکز این استان گرگان قرار گرفته است. این روستا در حدود هفت کیلومتری جنوب پارک جنگلی ناهار خوران و در دهستان استر آباد جنوبی قرار دارد و مسیر دسترسی به آن هم از جاده زیبای همین پارک جنگلی است. زیارت در دامنه های کوه های اطراف گیلان و در مجاورت رودخانه خاصه رود گسترش یافته است.

روستای زیارت به اسامی دیگری همچون زیارت خاصه رود، زیارت خسرو و زیارات نیز شناخته می شود. این روستا در ارتفاع ۱۰۰۰ متری از سطح دریا قرار دارد.

اختلاف ۱۰ الی ۱۵ درجه با شهر گرگان و فاصله کم آن با مرکز شهر، این روستا را به منطقه ییلاقی و گردشگری مشهوری تبدیل کرده است.

از دیگر جاذبه های طبیعی گردگشری در استان گلستان می توان به فهرست زیر اشاره کرد:

مدرسه عمادیه

امامزاده نور

جنگل شصت کلا

باران کوه

آبشار دوقلوی زیارت

آبگرم زیارت

تورنگ تپه

پارک جنگلی قرق

ارتفاعات هزار پیچ

کارونسرای قزلق

روستای چهار باغ

شهرستان گنبد کاوس

بقعه دانشمند امامزاده یحیی بن زید

بقعه دانشمند

امامزاده یحیی بن زید

خرابه های شهر جرجان

میدان سوار کاری اسبدوانی

سد گلستان

بازارچه مرزی اینچه برون

تالابهای آلماگل،آلاگل،آجی گل

یاریم تپه

شهرستان مینودشت

آبشار لوه

قلعه بوقوتو

چشمه لال

زیارتگاه پیربخش

غار کیارام

پارک و جنگل باقرآباد

پارک جنگلی چهل چای یا آق چشمه

موزه حیات وحش پارک ملی

موزه تاریخ طبیعی پارک ملی

شهرستان بندرترکمن

جزیره آشوراده

تالاب گمیشان

اسکله بندرترکمن

پادگان روسها

قدمگاه بهاء الدین نقش بندی

شهرستان علی آباد کتول

جنگل زرین گل

امامزاده الازمن

امامزاده ساور کلاته

امامزاده معصوم آباد

امامزاده‌های ماهیان،گنو،زیلان،آخران

روستای سیامرز کوه

روستای افراتخته

ذخیره گاه جنگلی افراتخته

ذخیره گاه جنگلی سورکش

روستای سیارودبار

آسیاب قدیمی

شهرستان آق قلا

پل آق قلا

سد وشمگیر

تالاب اینچه

گل‌فشانهای‌قارنیارق، اینچه، نفتیجه

شهرستان کلاله

زیارتگاه خالدنبی

چشمه زاو

چشمه آق سو

مدرسه و مسجد کریم ایشان

زیارتگاه امام زاده عبدالله

آرامگاه مختوم قلی فراغی

شهرستان بندرگز

اسکله بندرگز

جنگل قل قلی

جنگل باغو

فانوس دریایی

چشمه قل قلی

جر کلباد

امامزاده حبیب الله

شهرستان کردکوی

آبشار دو آب

امامزاده روشن آب

امامزاده چهار کوه

امامزاده هزار منزل

امامزاده النگ

میل رادکان

جاده و پلهای شاه عباسی

پارک جنگلی امام رضا (ع)

دهکده توریستی درازنو

غار گنج خانه

دهکده رادکان و کنداب

خرابه های شهر تاریخی تمیشه

شهرستان آزادشهر

آق امام

پارک شهر

چشمه نیلبرگ

چشمه سید کلاته

پارک جنگلی دلند

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر