logo
امروز : سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۱۳:۳۶
[ شناسه خبر : ۲۹۵۲۴ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]
پیش‌بینی منجم و رصدگر هلال ماه:

هلال ماه مبارک رمضان ۱۴۴۴ شامگاه دوم فروردین با چشم غیرمسلح قابل رویت است

هلال-ماه-مبارک-رمضان-۱۴۴۴-شامگاه-دوم-فروردین-با-چشم-غیرمسلح-قابل-رویت-است
رصدگر هلال ماه و سردبیر پیشین مجله نجوم گفت: هلال ماه رمضان ۱۴۴۴ قمری در شامگاه ۲۹ شعبان (دوم فروردین ۱۴۰۲) با چشم غیرمسلح در ایران و کل منطقه غرب آسیا به احتمال قریب به یقین، دیده می‌شود.

به گزارش موج رسا; رؤیت هلال، یکی از راه‌های شرعی اثبات آغاز ماه قمری است. اگر هلال روز بیست و نهم ماه قمری رویت شود، روز بعد اول ماه جدید است و اگر رویت نشود، سی‌ام ماه گذشته است ولی اگر شامگاه سی‌ام ماه دیده نشود، در هر حال روز بعد اولین روز از ماه نو است؛ زیرا هیچ کدام از ماه‌های قمری ۳۱ روزه نیستند. منجمان از گذشته های دور بر اساس ویژگی‌های ماه برای استخراج تقویم قمری، رویت‌پذیری ماه در شامگاه بیست و نهم ماه قمری را پیش‌بینی می‌کردند.

هر چند به دلیل وابستگی بسیاری از عبادات و اعمال واجب و مستحب مانند حج، روزه، شب قدر و برخی مسائل حقوقی مانند افزایش دیه در ماه‌های حرام، رویت هلال ماه در همه ماه‌های قمری مهم است، داستان رویت هلال ماه‌های رمضان و شوال به دلیل آغاز و پایان ماه مبارک رمضان و حرمت روزه‌داری و عید فطر اهمیت رویت این ماه را برای مسلمانان دوچندان کرده است.

کاظم کوکرم در مورد رویت هلال ماه رمضان ۱۴۴۴ قمری اظهار داشت: امسال و طبق پیش‌بینی‌های نجومی، هلال ماه مبارک رمضان در شامگاه ۲۹ شعبان مصادف با دوم فروردین ۱۴۰۲ خورشیدی به احتمال قریب به یقین با چشم غیرمسلح در تمام پهنه ایران رویت می‌شود.

وی در مورد زمان رویت آن با چشم غیرمسلح نیز گفت: لحظه غروب آفتاب در تهران در روز دوم فروردین ۱۴۰۲ ساعت ۱۸:۱۸ است و از همان لحظه تا زمان غروب ماه یعنی ساعت ۱۹:۱۱ امکان رویت هلال ماه وجود دارد. یعنی مکث هلال ماه ۵۳ دقیقه است که خیلی بالاتر از رکوردهای ثبت شده قبلی رویت هلال ماه با چشم غیرمسلح است و از نظر نجومی ما را نسبت به دیده شدن این هلال مطمئن می‌کند.

کوکرم درباره علت رویت آسان هلال ماه در شامگاه ۲۹ شعبان امسال توضیح داد و گفت: در نجوم اصطلاحی به نام ماه نو (new moon) داریم. به این معنا که مراکز خورشید، ماه و زمین در این لحظه با یکدیگر همراستا می‌شوند که البته آن موقع هلال ماه قابل رویت نیست؛ بنابراین تقریبا حداقل باید ۱۱ ساعت از همراستایی ماه، خورشید و زمین بگذرد تا دستکم هلال ماه با تلسکوپ قابل رویت باشد. اگر ۱۵ ساعت از این همراستایی بگذرد، با چشم غیرمسلح نیز دیده می‌شود. به این مدت زمان میان لحظه ما نو تا لحظه دیده شدن هلال ماه در زمان غروب خورشید به اصطلاح سن هلال می‌گوییم.

این رصدگر هلال ماه در مورد شرایط رویت هلال ماه در بقیه کشورهای منطقه و مسلمان نیز گفت: در ایران و تقریبا کل منطقه غرب آسیا رویت هلال ماه رمضان به آسانی ممکن است و به احتمال قریب به یقین همه کشورهای مسلمان همزمان با یکدیگر از سوم فروردین ۱۴۰۲، ماه مبارک رمضان را آغاز می‌کنند.

کوکرم در مورد رویت هلال ماه شوال ۱۴۴۴ و روز عید فطر نیز گفت: به احتمال زیاد رویت هلال ماه شوال در شامگاه ۲۹ رمضان (۳۰ فروردین ۱۴۰۲) در ایران ممکن نخواهد بود؛ ولی در برخی کشورهای منطقه احتمال رؤیت آن می‌رود و بعید نیست ماه رمضان امسال در ایران ۳۰ روزه و در عربستان ۲۹ روزه شود.

به گزارش ایرنا، بر اساس تقویم رسمی کشور ماه مبارک رمضان ۱۴۴۴ از روز سوم فروردین ۱۴۰۲ آغاز می‌شود و روز اول اردیبهشت مصادف با سی‌ام رمضان است. اول ماه شوال ۱۴۴۴ نیز در تقویم روز دوم اردیبهشت و مصادف با عید سعید فطر است.

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر