logo
امروز : پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۹:۲۰
[ شناسه خبر : ۲۹۵۰۴ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 5 دقیقه ]

به روایت‌های «فریبنده» قاچاقچیان انسان از پناهجویان افغان خاتمه دهید

به-روایت‌های-«فریبنده»-قاچاقچیان-انسان-از-پناهجویان-افغان-خاتمه-دهید
حوادث ناگواری که هر از چندگاهی در شرق کشور یا دیگر نقاط برای پناهجویان غیرقانونی افغانستانی رخ می‌دهد، این سؤال را مطرح می‌کند که مقصر این رویدادهای تلخ چه کسانی هستند؟

به گزارش موج رسا; انتشار یک ویدئو در فضای مجازی به ویژه شبکه‌های اجتماعی از برخورد نیروی انتظامی ایران با شماری از پناهجویان افغان که ادعا می‌شود به آنان تیراندازی شده است، بار دیگر زخم کهنه مصائب پناهجویان افغانستانی را که سعی دارند از مسیر غیرقانونی و توسط قاچاقچیان انسان وارد ایران شوند، تازه کرد.

یکی از منابع اصلی منتشرکننده ویدئوی مذکور، تلویزیون «افغانستان اینترنشنال» است که در چندین نوبت اقدام به بازپخش این فایل کرده است. در فایل مذکور، فردی که با لهجه محلی صحبت می‌کند اقدام به فیلمبرداری از یک خودروی سواری کرده که حامل بیش از 10 پناهجوی افغان است. فیلمبردار ابتدا به سراغ افرادی می‌رود که به صورت فشرده در پشت وانت در کنار هم به سختی جای داده شده‌اند، سپس از آنان می‌خواهد که بگویند چه اتفاقی برایشان افتاده است؛ با تأکید بر اینکه خودتان بگویید: «چه کسی شما را زد؟»

سپس سراغ فردی می‌رود که گفته می‌شود در این رویداد زخمی شده است و از او هم سؤال می‌کند که چه کسی او را زده است؟ بعد با این جمله به ظاهر اخلاقی که «چطور دلتان می‌آید که ماشین مسافرکش رو با تیر می‌زنید؟» نمایش خود را ادامه می‌دهد و می‌گوید اینجا حوزه استحفاظی «سراوان» است و این افراد را «امداد سراوان» مورد تیراندازی قرار داده است.

خیمه‌شب‌بازی قاچاقچیان انسان در ماجرای پناهجویان افغان

آنچه از تصاویر برمی‌آید اینکه فرد فیلمبردار به احتمال بسیار زیاد یکی از افراد شبکه‌های قاچاق انسان است که سال‌هاست شهروندان افغانستانی را که می‌خواهند با نقض قوانین ایران، به صورت غیرمجاز وارد کشور شوند، به این سوی مرزها انتقال می‌دهند.

تجارت کثیفی که سابقه آن در مرزهای شرقی کشور به بیش از چند دهه بازمی‌گردد و اتفاقاً گردش مالی هنگفتی نیز دارد؛ آن هم بدون کمترین توجه به جان انسان‌هایی که قرار است مانند کالا در شرایط بسیار نامساعدی از آن سوی مرز به این سوی مرز و تا پایتخت یا دیگر شهرهای مرکزی جابه‌جا شوند.

سیاه‌بازی با رنگ و لعاب حقوق انسانی که در این ویدئو به تصویر کشیده شده است به واقع بیش از آنکه دغدغه جان پناهجوی سرگردان افغان را داشته باشد به دنبال آن است که در قدم اول از نیروی انتظامی ایران تصویری جعلی و ضد بشری بسازد؛ یک نیروی خشن که هدفی جز جان پناهجویان افغان نداشته است!

سناریوسازی این چنینی به مدد ابزارهای جدید و در بستر فضای مجازی و رسانه‌های ضد نظام که عواطف و احساسات دیگران را تحریک می‌کند، هر چند در اغتشاشات چند ماه پیش نمود بیشتری داشته است، اما درباره پناهجویان افغانستانی چند سال قبل نیز به صورت پررنگ و برجسته مورد استفاده قرار گرفته بود.

حادثه دلخراشی که در تابستان 1399 و به دنبال اصابت گلوله به خودرویی که به هشدار پلیس توجه نکرده بود و طی آن سه پناهجوی افغان کشته شده و چندین نفر هم زخمی شدند؛ ماجرایی که برخی با آدرس غلط، انگشت اتهام را به سوی نیروی انتظامی که وظیفه قانونی خود را(دستور توقف به خودروی مشکوک) انجام داده بود، نشانه رفتند و با التهابی که آفریدند، برای مدتی روابط دیپلماتیک بین دو کشور را نیز گل‌آلود کردند.

19 خرداد سال 1399 و چند روز بعد از آن حادثه اشرف غنی رئیس جمهوری وقت افغانستان به اعضای کابینه خود دستور پیگیری آتش‌سوزی خودروی پناهجویان غیرقانونی افغان (یک شهروند پاکستانی نیز در شمار جانباختگان شناسایی شد) در استان یزد را داد و صدیق صدیقی، سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان در صفحه توئیترش دراین‌باره نوشت: «رئیس جمهور همچنان تأثرات عمیق خود را از وقوع این حادثه ابراز نموده، تأکید کرد که این رویداد به گونۀ جدی از طریق مراجع دیپلماتیک دو کشور باید پیگیری شود».

در هیاهوی ماجرای تابستان 1399 یزد و با غبارآلود شدن فضا و تحریک عواطف شهروندان دو کشور به ویژه افغانستانی‌ها که مقصر اصلی جان باختن فجیع هموطنان خود را نیروی انتظامی ایران می‌دانستند، «ماهی مقصود» شکار شده بود؛ جو بدبینی نسبت به ایران و ایرانی در میان اتباع افغانستانی رنگ غالب گرفته بود و اگر هم برخی‌ها سخنی به زبان نمی‌آوردند اما در ذهن‌هایشان فقط خاطرات تلخ دهه 70 وزارت کشور دولت سازندگی را مرور می‌کردند!

پناهجویان غیرقانونی افغان را چه کسانی به مسلخ می‌برند؟ 

هر از چندگاهی که برخی اخبار ناخوشایند و بعضاً تلخ درباره اتفاقاتی که برای پناهجویان افغان که به طور غیرقانونی عزم ورود و اقامت در شهرهای ایران را دارند، در ویترین رسانه‌ها قرار می‌گیرد، کمتر این سؤال مطرح می‌شود که مقصر رویدادهای تلخ برای این دسته از پناهجویان چه کسانی هستند؟

آیا همیشه و همه‌جا این نیروی انتظامی ایران(کوتاه‌ترین دیوار) است که عامل چنین اتفاقاتی است؟ و یا اینکه مقصران چنین رویدادهایی را باید در جاهای دیگر جستجو کرد؟

بر اساس اخبار منتشر شده، در تازه‌ترین رویداد از این دست، پلیس استان فارس اعلام کرده است که در تصادف یک پژوی حامل مهاجران افغانستان با یک کامیون، 10 شهروند افغانستان و راننده خودرو کشته شدند. این رویداد تلخ، جمعه شب 19 اسفند در جاده «نی‌ریز» به «سیرجان» رخ داده است. 

حادثه‌ای که گفته شد چند زن و کودک نیز در میان کشته‌شدگان آن بوده‌اند و این به معنای تلخی چند برابری حادثه است... .

به گفته پلیس، این حادثه به دنبال برخورد یک دستگاه پژو با سرعت غیرمجاز!(دقت کنید) با کامیون «ایسوزو» رقم خورده است.

در حادثه تصادف دهشتناک جاده «نی‌ریز» نه تعقیب و گریزی بوده است و نه فرمان ایست و بازرسی تا عده‌ای بیایند و باز تمام تقصیر را متوجه نیروی انتظامی بدانند.

مقصران حادثه‌های تلخ این چنینی که پناهجویان افغانستانی را به مسلخ می‌برند، نه نیروی انتظامی که از قماش همان کسانی هستند که در ماجرای ویدئوی منتشر شده که در اول یادداشت به آن اشاره شد، ماشین‌های قاچاق را «مسافرکش» می‌خوانند... .

 

انتهای پیام/

 

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر