logo
امروز : پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۵:۵۳
[ شناسه خبر : ۲۹۴۷۶ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 4 دقیقه ]
معاون هماهنگ‌کننده قرارگاه مرکزی جهاد سازندگی و محرومیت‌زدایی سپاه:

عشایر ۲۵ درصد گوشت قرمز کشور را تامین می‌کنند

عشایر-۲۵-درصد-گوشت-قرمز-کشور-را-تامین-می‌کنند
معاون هماهنگ‌کننده قرارگاه مرکزی جهاد سازندگی و محرومیت‌زدایی سپاه با تاکید بر اینکه حل و فصل مشکلات عشایر(شبانان و گله‌داران) در دستور کار جهادسازندگی قرار دارد گفت: عشایر ۲۵ درصد گوشت قرمز کشور را تامین می‌کنند.

به گزارش موج رسا; سردار ضیاءالدین حزنی امروز در همایش تجلیل از شبانان، گله‌داران و دامداران استان زنجان با اشاره به اینکه جامعه عشایر در ۲۹ استان به غیر از استانهای کردستان و تهران پراکنده هستند اظهار کرد: همایش شبانان و گله‌داران در ۲۱ استان برگزار شده است.

وی با تاکید براینکه ۸ هزار و۴۰۰ نفر از شبانان و گله‌داران در این استانها تجلیل شدند افزود: بررسی مسائل و مشکلات این قشر زحمتکش، توسط مدیران دستگاه‌های اجرایی از اهداف برگزاری این همایش در استان‌ها است.

معاون هماهنگ‌کننده قرارگاه مرکزی جهاد سازندگی و محرومیت‌زدایی سپاه پاسداران با بیان اینکه رفع مشکلات عشایر و دامداران را از دغدغه‌های اصلی بسیج سازندگی دانست و گفت: یکی از اهدافی که در این همایش داریم ایجاد امنیت پایدار به ویژه در مناطق محروم است.

وی با بیان اینکه با حمایت از این قشر تحقق اقتصاد مقاومتی اتفاق می‌افتد ادامه داد: عشایر و دامداران بخشی از نیازهای داخلی کشور را تامین می‌کنند.

سردار حزنی با تاکید براینکه استان زنجان در تولید و پرورش دام سبک بیست و پنجمین استان عنوان کرد و گفت: با این وجود در تولید دام سنگین زنجان رتبه ۲۰ کشوری را دارد.

وی ایجاد اشتغال در روستاها و مناطق عشایری با هدف رشد اقتصادی و بهبود معیشت عشایر (شبانان و گله‌داران) و جلوگیری از مهاجرت آنها به شهرها دانست و افزود: عشایر (گله‌داران و شبانان) به خاطر تولید محصولات دامی اقتصاد مقاومتی تحقق می‌بخشند و در واقع با این اقدام خود نگهبان مرزهای ایران اسلامی هستند.

معاون هماهنگ‌کننده قرارگاه مرکزی جهاد سازندگی و محرومیت‌زدایی سپاه پاسداران تعداد کل دام سبک در کشور را ۶۳ میلیون و ۷۳۴ هزار راس عنوان کرد و افزود: بیشترین تعداد دام‌های سبک مربوط به استان خراسان رضوی بوده که تعداد آن ۶ میلیون و ۸۵۶ هزار راس بوده و کمترین تعداد نیز مربوط به استان قم با تعداد ۳۳۶ هزار راس است.

وی با بیان اینکه عشایر بخش مهمی از گوشت و لبنیات کشور را تولید و تامین می‌کنند ادامه داد: از بین رفتن دام‌ها که سرمایه اصلی عشایر شبان و گله داران است مسئله‌ای است که علاوه بر تاثیر مستقیم در وابستگی کشور به بیگانه دارد بلکه منجر به افزایش بیکاری که از مهمترین مشکلات کنونی کشور بوده، می‌شود.

سردار حزنی خاطر نشان کرد: عشایر کشور با در دست داشتن ۳۰ درصد دام سبک، ۴ درصد دام سنگین، نیاز ۲۵ درصد به تولید گوشت قرمز کشور را تامین می‌کنند.

وی با تاکید براینکه عشایر با تولید ۳۵ درصد صنایع دستی نقش مهمی در رونق تولید صنایع دستی کشور دارند افزود: کاهش جمعیت عشایری در ۱۰ سال گذشته، ترک زندگی عشایری، مهاجرت به شهر و زیاد شدن مشاغل کاذب و رشد شاخصه بیکاری علاوه بر بروز مسئله حاشیه نشینی باعث از بین رفتن زندگی عشایر شده است.

معاون هماهنگ‌کننده قرارگاه مرکزی جهاد سازندگی و محرومیت‌زدایی سپاه پاسداران با اشاره به ضعیف بودن زیرساخت‌های زندگی عشایری (شبان و گله‌داران) در مناطق ییلاق و قشلاق شامل راه، آب، برق، آموزش، مخابرات، بهداشت و درمان، معیشت و خدمات عمومی افزود: جمعیت عشایری کشور و عدم استمرار شغل دامداری توسط فرزندان از دیگر اتفاقاتی است که این قشر را دچار مشکل کرده است.

وی با بیان اینکه هزینه بالایی تامین سوخت و سایر مایحتاج زندگی و همچنین عدم توجیه اقتصادی زندگی عشایری به دلیل بالا بودن هزینه و پایین بودن سطح درآمد از دیگر مواردی که این قشر را دچار چالش کرده است ابراز کرد: در ارائه خدمات فرهنگی و مذهبی به جامعه عشایری ضعف جدی وجود دارد.

سردار حزنی مهاجرت بی‌رویه به دلیل عدم صرفه اقتصادی در زندگی عشایری و حاشیه‌نشینی در شهرها از دیگر مشکلات این قشر دانست و گفت: باید رفع این مشکلات در دستور کار مسئولان قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه انتظار می‌رود ادارات و ارگان‌های دولتی در حمایت از جامعه عشایری و دامداری استان اقدام عملی داشته باشند گفت: جلوگیری از انتشار آلودگی‌های صنعتی در محیط زندگی جامعه عشایری و دام‌های آنها، در اختیار قرار دادن مراتع به منظور کمک به تولید دام عشایری و تامین و نهادهای تولیدات دامی جهت توزیع بین عشایر و همچنین تامین واکسیناسیون و انگل زدایی دام عشایر باید مورد توجه قرار گیرد.

معاون هماهنگ‌کننده قرارگاه مرکزی جهاد سازندگی و محرومیت‌زدایی سپاه پاسداران از بانکها انتظار می‌رود با ارائه تسهیلات بانکی با درصد پایین و تامین نقدینگی مورد نیاز تولیدات جامعه عشایری این قشر را یاری کنند افزود: تقویت شبکه توزیع مایحتاج عشایر با سازماندهی و فعالسازی و همچنین نظارت بر تعاونی‌های عشایر باید مورد توجه قرار گیرد.

 

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر