logo
امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۴:۱۱
[ شناسه خبر : ۲۹۴۷۴ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان مطرح کرد:

7.2 اصله نهال سهم استان زنجان در طرح کاشت یک میلیارد درخت

7.2-اصله-نهال-سهم-استان-زنجان-در-طرح-کاشت-یک-میلیارد-درخت
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان با بیان اینکه سهم کشور ایران در طرح کاشت یک میلیارد درخت ۲۵۰ میلیون اصله است، گفت: سهم استان زنجان نیز 7.200.00 اصله نهال می‌باشد.

به گزارش موج رسا; حسن حسینی امروز در نشست خبری با خبرنگاران با بیان اینکه ۱۵ تا ۲۱ اسفند به عنوان هفته منابع طبیعی نامگداری شده است، گفت: طرح مردمی کاشت یک میلیارد اصله درخت در کشور شروع شده و مقرر است تا غرس نهال در عرصه‌های شهری و روستایی انجام شود.

وضعیت کره زمین به لحاظ پوشش سبز و درختی خوب نیست، افزوو: جنگل‌ها ریه‌های کره زمین است و اما این ریه‌ها حال خوبی ندارند‌.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان گفت: با استناد به مکاتبات تاریخی 

بشر به این امر رسیده است که حداقل ۱۰۰۰ میلیارد درخت از زمین کم شده است و با یک عکس‌های هوایی نیز می‌توان به این اعداد رسید. با این حال فعلا یک هزار میلیارد درخت به کره زمین در طول ۸۰ سال اخیر بدهکاریم.

وی با بیان اینکه برای اینکه تبعات این بدهی دامن گیرمان نشود باید اقدام دیگری انجام دهیم، تصریح کرد: یک تعهد بین‌المللی برای کاشت یک هزار میلیارد درخت تا افق۲۰۳۰ پیش بینی شده است.

حسینی با اشاره به اینکا چیزی که در خصوص تعهد ایران است ۲۵۰ میلیون اصله درخت است تصریح کرد: اسفند ۱۴۰۲ اولین نهال کاشت مردمی یک میلیارد درخت را در ایران استارت می‌زنیم. چراکه تنها کارخانه تولید اکسیژن فضای سبز و درختان می‌باشند. 

وی با بیان اینکه متاسفانه ایران مقام ۷ تولید کربن را در دنیا دارد گفت: در بحث ترسیب کربن نیز ایران (فرایند جذب کربن و تثبیت آن در خاک) رتبه ۴۲ را دارد. با این شرایط در افق ۲۰۳۰ اگر عدد همین باشد ایران در موضع متهم باید پاسخگو باشد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان با اشاره به اینکه تولید نهال با منابع طبیعی و با همراهی برخی ارگان‌ها انجام می‌شود، گفت: توزیع نهال رایگان در استان انجام شد اما وظیفه نگه داشت را نیز باید بر عهده گرفت. بنابراین عمده نگرانی در بحث نگهداری درختان کشت شده است. هر چند که این طرح یک منتقدانی نیز دارد.

وی در ادامه در خصوص علت اینکه درختان مثمر در این طرح انتخاب نشده‌اند گفت: چون سیاسیت سازما جنگل‌ها و مراتع توسعه فضای سبز و ارتقای جنگل‌ها است.

حسینی با بیان اینکه در ۱۰ سال دیگر مطالبه مردم ما قیمت میوه نخواهد بود بلکه هوای پاک جزو مطالبات قرار خواهد گرفت، تصریح کرد: در آینده مشکل اصلی اکسیژن به جای آب خواهد بود. بنابراین برای اینکه هوای تمیز تحویل شهروندان دهیم باید وضعیت آبی را بهبود ببخشیم. با این وجود یک درخت غیر مثمر مانند کاج چندین برابر گونه پهن برگی همانند توت تولید اکسیژن جذب و ترسیب آن را در خاک دارد. این در حالی است که این گونه‌ها تحمل شرایط سخت را نیز دارند.

وی با تاکید بر اینکه باید گونه‌هایی انتخاب شود که بومی منطقه باشد تصریح کرد: با این حال گونه‌های مثمر نیز کشت خواهد شد.

مدیر کل منابع طبیعی استان زنجان با بیان اینکه طرح مردمی کشت نهال اعتبار دولتی ندارد گفت: این طرح کاملا مردمی و با کمک اقشار مختلف مردم، خیران و ارگان‌ها انجام خواهد گرفت.

وی در ادامه با اذعان به اینکه سهم کشور ایران در کاشت نهال ۲۵۰ میلیون اصله است، گفت: سهم استان زنجان نیز ۷.۲ میلیون اصله می‌باشد.

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر