logo
امروز : پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۸:۲۳
[ شناسه خبر : ۲۹۴۳۰ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 2 دقیقه ]
رئیس اداره جنگل‌کاری منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان در گفتگو با موج‌رسا:

99 درصد قاچاق چوب در استان زنجان مربوط به استان‌های همجوار است

99-درصد-قاچاق-چوب-در-استان-زنجان-مربوط-به-استان‌های-همجوار-است
رئیس اداره جنگلکاری و جنگلداری منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان بابیان اینکه قاچاق و بریدن جنگل‌های طبیعی به اکوسیستم و مراتع آسیب وارد می‌کند گفت: عموما 99درصد قاچاق چوب برای استان های همجوار استان زنجان است.

مجید معانی در گفت‌و‌گو باموج رسا; با بیان اینکه درختان سرمایه‌های ملی و خدادادی محسوب می‌شود اظهار کرد: خیلی کم پیش می‌آید که از جنگل‌های طبیعی درختی بریده شود. 

وی افزود: درختانی که در اراضی شخصی کاشته می‌شوند بعد از مدتی صاحب ملک بنا به دلایلی اقدام به قطع درخت می‌کند باید برای قطع و حمل آنها مجوز داشته باشند اگر بدون مجوز قطع و حمل شوند قاچاق محسوب می‌شود و پیگرد قانونی دارد. 

رئیس اداره جنگلکاری و جنگلداری منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان با اشاره به اینکه افرادی که مجوز لازم برای حمل چوب ندارند در واقع تخلف کرده‌اند تصریح کرد: بحث قاچاق چوب شامل چوب‌هایی می‌شود که از بریدن جنگل‌های طبیعی به دست می‌آید و تخریب محیط زیست است.

وی افزود: جنگل‌های طبیعی استان زنجان در مناطق بالا دست هستند و اکثرا شامل زالزالک و بلوط است که استان زنجان با پدیده قاچاق درخت مواجه نیست ولی با تخلف چوب مواجه است که به علت نداشتن مجوز حمل چوب، توسط افراد تخلف محسوب می‌شود. 

رئیس اداره جنگلکاری و جنگلداری منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان ابراز کرد: سلسه مراتب برای گرفتن مجوز برای حمل چوب در استان زنجان رعایت نمی‌شود و این موضوع مشکلاتی را در زمینه حمل چوب به وجود می‌آورد. 

وی افزود: در راستای قطع و حمل چوب سامانه‌ای تحت عنوان حمل چوب آلات وجود دارد که مختص استان نبوده و در سطح کشوری فعال است اگر بیرون از استان زنجان چوب حمل شود اپلیکیشن مربوطه پلاک خودرو حامل چوب را ثبت می‌کند و پیگیری‌های لازم انجام می‌شود.

معانی در ادامه با اشاره به اقدامات کنترلی بیماری اورس واش مناطق جنگلی استان زنجان عنوان کرد: این بیماری در یك بازده زمانی بلندمدت درختان اورس را كه رشد كندی دارند مورد حمله قرار می‌دهد و ازبین می‌برد. 

وی افزود: در ضلع شمالی رودخانه قزل اوزن که درختان منطقه درگیر این بیماری نیمه انگلی بودند روش کنترل مکانیکی انجام گرفت و خوشبختانه نتیجه بخش بود.

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر