logo
امروز : پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۳:۵۸
[ شناسه خبر : ۲۹۴۰۱ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 4 دقیقه ]

دومینوی ممنوعیت اپلیکیشن چینی «تیک تاک» در کشورهای غربی

دومینوی-ممنوعیت-اپلیکیشن-چینی-«تیک-تاک»-در-کشورهای-غربی-
استفاده از اپلیکیشن چینی «تیک تاک» که این روزها نگرانی‌هایی را در غرب درباره احتمال نظارت بر داده‌های کاربران ایجاد کرده است توسط برخی دولت‌های غربی ممنوع می‌شود.

به گزارش موج رسا; "تاگس اشپیگل" آلمان در مطلبی نوشت: این برنامه چینی تا به حال در نهادهای اتحادیه اروپا، کانادا و لتونی غیر مجاز شده است. ایالات متحده آمریکا نیز در حال آماده سازی یک ممنوعیت عمومی برای این اپلیکیشن است. در آنجا آن را "اسب تروای حزب کمونیست چین" می دانند.

همچنین استفاده از تیک تاک ظاهرا در تمام تلفن های همراه دولتی آلمان ممنوع شده است. پس از آنکه کمیسیون اتحادیه اروپا و روز چهارشنبه پارلمان اتحادیه اروپا استفاده از این اپلیکیشن را در هفته گذشته ممنوع کردند، خواسته های مشابهی برای مقامات آلمانی مطرح شد. البته طبق جدیدترین نظر سنجی در بین تمام وزارتخانه ها، استفاده از این اپلیکیشن در حال حاضر مسدود شده است، بدون اینکه منع مستقیمی برای آن وجود داشته باشد. تنها استثنا وزارت بهداشت فدرال آلمان است. دلیل آن نگرانی های مربوط به حفاظت از داده ها و نگرانی های مربوط به دسترسی از چین است.

یک سخنگوی وزارت دارایی فدرال آلمان روز چهارشنبه گفت: برنامه تیک تاک را نمی توان در دستگاه های تلفن همراه رسمی در وزارت دارایی فدرال استفاده کرد. همچنین در وزارت کار، تیک تاک بر روی تلفن های هوشمند رسمی مدیریت شده نصب نمی شود و نمی تواند به طور مستقل توسط کارمندان نصب شود. سایر وزارتخانه ها همچنین اعلام کردند که تنها تعداد محدودی برنامه برای دستگاه های خدماتی در فروشگاه های اپلیکیشن داخلی موجود است و این اپلیکیشن چینی یکی از آنها نیست. سخنگوی وزارت ساخت و ساز فدرال نیز می گوید: بنابراین، ممنوعیت احتمالی غیرضروری است.

تنها مورد خاص وزارت بهداشت فدرال آلمان است که از مارس 2020 کانال تیک تاک خود را راه اندازی کرده است. این وزارتخانه به این ترتیب شروع به ارائه اطلاعات در مورد همه گیری کرونا کرد و اکنون تقریباً 145000 دنبال کننده دارد. کارل لاوترباخ ، وزیر بهداشت آلمان هر چند روز یک بار ویدئوهای کوتاهی در مورد اصلاحات بیمارستانی در آنجا منتشر می کند و گاهی اوقات به سؤالات شهروندان پاسخ می دهد.

کاخ سفید هم روز دوشنبه استفاده از این برنامه رسانه های اجتماعی متعلق به یک شرکت چینی را از تلفن های دولتی ممنوع کرد. علاوه بر ایالات متحده آمریکا، کانادا نیز چنین ممنوعیتی را اعمال کرده بود. دولت ایالات متحده تیک تاک را به عنوان یک خطر احتمالی برای امنیت ملی توصیف می کند.

کمیته روابط خارجی در مجلس نمایندگان آمریکا روز چهارشنبه لایحه ای را ارائه کرد که به جو بایدن، رئیس جمهور این کشور اجازه می دهد تا تیک تاک را به طور کامل در ایالات متحده ممنوع کند. مایکل مک کال، رئیس جمهوریخواه این کمیته گفت: تیک تاک یک اسب تروای حزب کمونیست چین امروزی است که برای نظارت و بهره برداری از اطلاعات شخصی آمریکایی ها استفاده می شود.

تیک تاک متعلق به گروه چینی Bytedance است، بنابراین مدت‌هاست که انتقاداتی مبنی بر اینکه داده‌ها در این اپلیکیشن امن نیستند وجود دارد. همچنین بیم آن می رود که دولت چین به آن دسترسی داشته باشد. این شرکت چینی البته این ادعاها را رد می کند. با این حال، در ماه دسامبر، این شرکت اعتراف کرد که کارمندان به‌طور غیرقانونی به داده‌های روزنامه‌نگاران دسترسی داشته‌اند تا منبع نشت اطلاعات را پیدا کنند. خبرنگاران از ایالات متحده آمریکا و بریتانیا تحت تأثیر این جاسوسی قرار گرفتند.

وزارت امور خارجه لتونی همچنین استفاده از پلتفرم ویدیوی کوتاه چینی تیک تاک را بر روی تلفن های همراه شرکت ها و سایر دستگاه های رسمی به دلایل امنیتی ممنوع کرده است. یک سخنگوی این وزارتخانه روز پنجشنبه به رادیو لتونی در ریگا گفت که این اقدام پیشگیرانه ای است که توسط سرویس امنیت داخلی وزارتخانه توصیه شده است.

اتریش هم اخیرا ممنوعیت استفاده از این اپلیکیشن را به دلایل امنیتی در دستور کار قرار داده است.

کمیسیون اتحادیه اروپا هم اخیرا استفاده از شبکه اجتماعی تیک تاک را در دستگاه‌های کاری کارکنان خود به دلیل نگرانی های حفظ حریم خصوصی ممنوع کرده است . بیم آن می‌رود که دولت چین به داده‌های این اپلیکیشن دسترسی داشته باشد.

یک سخنگوی کمیسیون اروپایی اعلام کرد که این اقدام موقتی است که باید به طور مرتب بررسی شود. این شبکه اجتماعی چینی از این اقدام انتقاد کرد.

این اقدام کمیسیون اروپا تازه‌ترین اتفاق در روند تنش‌های فزاینده میان پکن و غرب به شمار می‌رود. دولت‌های غربی در ماه‌های اخیر به طور فزاینده‌ای از نگرانی‌های خود در خصوص جمع‌آوری اطلاعات از سوی این پلتفرم چینی و ارائه آن به مقام‌های پکن گفته بودند.

هلند نیز ممنوعیت استفاده از این اپلیکیشن را اجرایی کرده است.

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر