logo
امروز : یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۵:۱۵
[ شناسه خبر : ۲۹۳۵۱ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 8 دقیقه ]

انقلاب اسلامی ، فرصتها و تهدیدها

انقلاب-اسلامی-،-فرصتها-و-تهدیدها
چهل و چهار سال از طلوع خورشید انقلاب شکوهمند اسلامی ملت فجر آفرین ایران سپری می‌شود. انقلابی که بعد از این سالهای پرفراز و نشیب همچنان ابعاد پیروزی و گستره تأثیر و نفوذ و دستاوردهای آن محل مطالعه، مداخله و بررسی اندیشمندان و تحلیلگران عالم قرار دارد.

به گزارش موج رسا; چهل و چهار سال از طلوع خورشید انقلاب شکوهمند اسلامی ملت فجر آفرین ایران سپری می شود. انقلابی که بعد از این سالهای پر فراز و نشیب همچنان ابعاد پیروزی و گستره تأثیر و نفوذ و دستاوردهای آن محل مطالعه، مداخله و بررسی اندیشمندان و تحلیلگران عالم قرار دارد. در سالهای نخستین پیروزی انقلاب اسلامی شاید کمتر کسی باور می کرد که این شجره طیبه بعد از چهل و چهار سال تبدیل به درخت تنومندی شود که شاخ برگهای آن از مرزهای جغرافیای ایران عبور کرده و در سرتاسر گیتی سایه انداز شود و ملتهای آزادی خواه جهان را مشتاق دریافت پیامهای اسلامی، انسانی و اخلاقی خود نماید.

در کنار عوامل مهم موفقیت این انقلاب، نقش بی‌بدیل و برجسته امامین انقلاب، حضور همیشگی مردم در صحنه و اعتماد و توکل این دو عنصر یعنی رهبری و مردم به یاری خدای متعال، باید به عنصر مهم دیگری نیز اشاره نمود و آن عنصر، شاخص مدار بودن این انقلاب مردمی و الهی می‌باشد. اگر انقلابهای صورت گرفته در کشورهای مختلف در ادوار گذشته مثل انقلاب فرانسه بعد از گذشت سالهای محدود رو به افول و زوال نهاده و از مسیر اصلی خود منحرف گشته و مسیر متفاوتی از مسیر انقلاب خویش سپری نموده‌اند عمدتا به خاطر شخص مدار بودن انقلابها بوده است.

انقلاب شکوهمند اسلامی هر چه از زمان پیروزی آن سپری می‌شود بالنده تر و پخته‌تر از گذشته در مسیر پیشرفت و تعالی قرار می‌گیرد؛ چون ویژگی مهم آن قائم به شاخص بودن است به جای قائم به شخص بودن است.

نظام مقدس اسلامی قائم به شخص خاصی نیست که خلأ نبود آن شخص خللی در اهداف و مأموریتهای این انقلاب الهی ایجاد نماید، بلکه قائم به ارزشها و اصول اسلام ناب محمدی(ص) است و شاید به جرأت بتوان گفت که رمز ماندگاری و بالنده‌تر شدن هر روزه این انقلاب علیرغم تمام محدودیها، عداوتها و خصومت‌های ایجاد شده در طول این چهل و چهار سال همین نکته می‌باشد.

جمعیت حامیان انقلاب اسلامی استان زنجان ضمن گرامیداشت ایام الله دهه مبارکه فجر و سالگرد پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی ملت عظیم الشأن ایران، نکاتی را در باب دستاوردهای انقلاب اسلامی و همچنین محدودیتهای ایجاد شده در سالهای اخیر به جهت تنویر افکار عمومی و مسئولین ذیربط متذکر می‌گردد:

الف دستاوردها:

با عنایت به دستاوردهای عظیم و کثیر انقلاب اسلامی که از حوصله این نوشتار خارج می‌باشد، فقط به ذکر چند مورد که از نظر نگارنده از اهمیت بالایی برخوردار بوده و در سطح بین الملل نیز قابل توجه و مهم می باشند اشاره می‌گردد:

1- افزایش امید به زندگی– عمر متوسط ایرانیان قبل از انقلاب اسلامی 55 سال بوده است. به برکت انقلاب اسلامی و فراهم نمودن زمینه‌های بهداشتی و معیشتی مناسب بیش از 21 سال بر عمر متوسط ایرانیان اضافه شده متوسط عمر ایرانیان در سالهای اخیر به 76 سال و دو ماه رسیده است.

2-قبل از انقلاب 30 درصد پزشکان ایران وارداتی بودند. در حال حاضر به برکت انقلاب اسلامی از 53 کشور جهان برای درمان و مداوا به ایران اسلامی مراجعه می‌کنند.

3- پزشکان متخصص قبل از انقلاب هفت هزار نفر بودند، در حال حاضر به برکت انقلاب اسلامی به بیش از 72 هزار نفر رسیده است.

4- ارتقاء 8 پله‌ای اقتصاد ایران در سالهای پس از انقلاب اسلامی به رغم ایجاد موانع بزرگ و خانه مان سوز از جمله تحمیل جنگ هشت ساله، تحریم های فلج کننده در ابعاد و عرصه های مختلف که هر کدام از آنها برای زمین گیر کردن فعالیت اقتصادی کشورها کافی است.

5- کسب رتبه 21 جهانی در مقالات پر استناد و رشد علمی در سالهای اخیر

6- و صدها و صدها پیشرفت و عمران و آبادی که مجال ذکر آنها نیست.

به عنایت به موارد فوق که خیلی کوتاه و موجز و صرفا به جهت نمونه اشاره شد، با ضریب اطمینان بسیار بالایی می‌توان عملکرد نظام مقدس اسلامی در این 44 سال را موفق ارزیابی نمود و نمره اختصاصی به آن به جهت کیفی نمره الف در نظر گرفت. اما در کنار این دستاوردهای عظیم، غفلت‌هایی هم صورت گرفته که لازم است مورد مطالعه و ملاحظه قرار بگیرد.

بعد از 44 سال از عمر پر برکت انقلاب اسلامی متأسفانه همچنان در حوزه‎های فرهنگی و اقتصادی خلأ‌هایی وجود دارد و این خلأها محل آسیب و پاشنه آشیل نظام اسلامی بوده و بهانه‌ای برای معاندان و بدخواهان برای ناکارآمد جلوه دادن انقلاب اسلامی می‌باشد.

در حوزه فرهنگی علیرغم گذشت 44 سال از عمر پرکت انقلاب اسلامی هنوز نتوانسته‌ایم الگوی فرهنگی مناسب اسلامی- ایرانی را تدوین و به جامعه و نهادهای فرهنگی عرضه نماییم! اگر در حوزه فرهنگی الگوی اسلامی – ایرانی را تدوین و اجرا نموده بودیم، امروز شاهد چالشهای جدی و هنجارشکنی و سنت سوزی در عرصه‌های مختلف فرهنگی و اجتماعی نبودیم.

اگر به فرمایش معمار کبیر نقلاب اسلامی در حوزه تعلیم و تربیت که فرمودند « دبستانها را دریابید، دانشگاه دیر است » توجه می‌کردیم و این سخن گهر بار را به عنوان نقشه راه  ترسیم و تلقی می‌کردیم امروز شاهد بی برنامگی در حوزه تعلیم و تربیت و از هم گسیختگی ارکان تعلیم و تربیت کشور نبودیم! واقعیت این است که نظام تعلیم و تربیت کنونی ما در طراز انقلاب اسلامی نیست، خروجی نظام تعلیم و تربیت ما مطلوب جامعه اسلامی و انقلاب اسلامی نیست! اگر در سالهای قبل ما ناکارآمدی تعلیم و تربیت را به مسئولین ذیربط گوشزد می‌کردیم عده‌ای با شک و تردید و با دید دیگری به ما می نگریستند؛ اما اتفاقاتی که امسال و چند ماه قبل در کشور روی داد واقعیت ناکارآمدی و بی‌برنامگی نظام تعلیم و تربیت را بیش از پیش نمایان ساخت.

باید طرحی نو درانداخت. باید متخصصان انقلابی و دلسوز جامعه را فراخوان داد. باید نظام تعلیم و تربیت را از سیاست زدگی زدود. باید اهل فکر و برنامه سکان تعلیم و تربیت کشور را به دست بگیرند.

دیگر زمان آزمایش و خطا در عرصه تعلیم و تربیت تمام شده است. مخصوصا در این دوره که با روی کارآمدن دولت انقلابی سیزدهم امید زیادی به حاکمیت دانایان و متخصصان انقلابی می رفت و می رود. اما متأسفانه روند کنونی تعلیم و تربیت حاکی از چرخیدن در روی همان پاشنه سابق می باشد.

انتظاری که از مسئولین ذیربط تعلیم و تربیت و مخصوصا شخص رئیس جمهور محترم و انقلابی می رفت دقت و وسواس بیشتر در انتصابات مخصوصا در رده های میانی و استانی بود که متأسفانه این وسواس و دقت صورت نگرفت تا بتوانیم از این مسیر پر پیچ و خم و سرنوشت ساز با کارنامه ای قابل قبول و امیدوار کننده عبور کنیم.

در حوزه اقتصادی نیز وضعیت ما دست کمی از حوزه فرهنگی ندارد و اگر بدتر نباشد بهتر نخواهد بود. علیرغم گذشت 44 سال از عمر پربرکت انقلاب اسلامی هنوز الگوی اقتصادی مبتنی بر آموزه های اسلامی نداریم. قطعا ما برای ادامه مسیر نیازمند طراحی الگوی اقتصادی ایرانی اسلامی هستیم. هنوز سیستم بانکی و نظام اقتصادی ما به سبک سرمایه داری غربی اداره می شودو هدف بهروری بیشتر بدون توجه به حقوق انسانی می باشد.

بعد از 44 ما سال هنوز اقدام جدی و قابل توجه در خصوص اسلامی کردن اقتصادمان انجام نداده ایم ! اگر در حوزه دفاعی همه ما تهدیدات دشمن زبون را مضحک قلمداد کرده و جدی نمی گیریم ( البته به برکت مجاهدتهای نیروهای اصیل انقلاب ) در حوزه اقتصادی کاملا جدی تلقی می کنیم چون به پاشنه آشیل خود واقف هستیم اما اقدامی در جهت برطرف کردن این محل آسیب انجام نمی‌دهیم.

اگر دشمن زبون ما را تحریم اقتصادی می‌کند و اجرای این تحریم را به سه ماه بعد موکول می‌کند آثار این تحریم از همان لحظات اولیه خود را نشان می‌دهد و به سه ماه فرصت داده شده چیزی باقی نمی ماند و این حاکی از عدم ثبات پایه‌های اقتصادی کشور می‌باشد.

واقعیت این است که اگر برنامه.های فرهنگی و به نتیجه نشستن آنها زمان بر باشد، برنامه‌های  کوتاه مدت اقتصادی آثار قابل توجهی در مدت زمان محدود برجای خواهد گذاشت و زمینه‌های تثبیت پایه های اقتصادی کشور را فراهم خواهد نمود انشاءالله.

جمعیت حامیان انقلاب اسلامی استان زنجان ضمن تبریک مجدد ایام الله دهه مبارکه فجر به محضر حضرت ولی الله الأعظم ( روحی و ارواح العامین لتراب مقدمه الفداه ) ، نائب برحقش رهبر فرزانه انقلاب ، ملت فجر آفرین ایران و همه ملتهای فجر دوست عالم، بر ضرورت برنامه ریزی منسجم ، دقیق و علمی در حوزه های فرهنگی و اقتصادی تأکید کرده و توجه همه مسئولین ذیبرط و ذی مسئول را به این امر مهم جلب می نماید.

خدایا چنان کن سرانجام کار                            تو خوشنود باشی و ما رستگار

یادداشت از دکتر علی احمدی

مدرس و پژوهشگر مسائل اجتماعی و دبیر جمعیت حامیان انقلاب اسلامی استان زنجان

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر