logo
امروز : شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۳:۳۵
[ شناسه خبر : ۲۹۳۳۴ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 2 دقیقه ]
«شما برنده شده‌اید» ترفند کلاهبرداران سایبری است؛ پس باور نکنید و به هیچ دستگاه عابر بانکی مراجعه نکنید؛ وگرنه قربانی شده و حسابتان خالی می شود.

خالی شدن حساب بانکی در کسری از ثانیه/ گول «برنده شدن» تلفنی را نخورید

خالی-شدن-حساب-بانکی-در-کسری-از-ثانیه-گول-«برنده-شدن»-تلفنی-را-نخورید
حساب بانکی برنده شدن عابر بانک

به گزارش موج رسا; رئیس پلیس فتا پایتخت تصریح کرد: علیرغم اینکه بارها پلیس فتا هشدار داده یا از طریق پیامک‌های ارسالی به شهروندان اعلام کرده‌ایم که به افراد غریبه اعتماد نکرده و فریب تماس‌هایی مبنی بر برنده شدن‌ها را نخورند باز هم متأسفانه شاهد هستیم که برخی شهروندان قربانی این مدل کلاهبرداری‌ها می‌شوند؛ حتی افرادی که خودشان باورشان نمی‌شده که روزی طعمه این کلاهبرداران شده و حساب‌شان خالی شود.

رئیس پلیس فتا پایتخت با بیان این مطلب که کلاهبرداران سایبری به واسطه یک خط تلفن و با مهندسی اجتماعی از سادگی کاربر استفاده کرده و با جلب اعتماد، آنها را به پای دستگاه‌ عابربانک می‌کشند تصریح کرد: اگرچه تعداد زیادی از پرونده‌ها توسط مأموران پلیس فتا کشف می‌شود اما باید به شهروندان دوباره هشدار داد که به تماس‌های ورودی اعتماد نکرده و سخنانی مبنی بر برنده شدن در قرعه‌کشی‌های مختلف همراه اول، برنامه‌های تلویزیونی یا رادیویی و ... را نخورده و بدانند که در برنده شدن‌ها نیازی به مراجعه افراد به عابربانک‌ها نیست؛ اگر قرار است پولی واریز شود نیاز نیست که رمز کارت داده شود یا رمزی که بابت احراز هویت به فرد پیامک می‌شود را به فرد دیگری اعلام کرد.

وی افزود:‌متأسفانه در این روش‌ها از فرد قربانی می‌خواهند پیامکی را که برایش به گوشی موبایل ارسال می‌شود برای آنها بخوانند در حالی که آن شماره کلید ورود به نرم‌افزارهای بانکی و کد احراز هویت است که به واسطه آن به حریم خصوصی فرد وارد شده و آن را نقض کرده و در دسترسی غیرمجاز به نرم‌افزارهای بانکی و حساب قربانی پیدا می‌کنند.

رئیس پلیس فتاپایتخت در پاسخ به دیگر پرسش فارس در این خصوص که چگونه می‌توان این نوع کلاهبرداری‌ها را پیگیری کرد،گفت: سه روش برای پیگیری این موارد وجود دارد، روش اول مراجعه به دادسرا است؛‌روش دوم مراجعه به دفاتر الکترونیک قضایی و روش سوم که به صورت 24 ساعته در دسترس افراد قرار دارد مراجعه به مراکز فوریت‌های سایبری پلیس فتا است که در تهران این مراکز به صورت 24‌ساعته فعال بوده و همان خدمتی که در ساعت 2 بامداد به مراجعان داده می‌شود همان است که در ساعت اداری انجام داده می‌شود.

سرهنگ معظمی‌گودرزی در خاتمه به شهروندان توصیه کرد: در صورت داشتن هرگونه سوال با تلفن 096380 پلیس فتا تماس بگیرند.

وی افزود:‌اگرچه پلیس با این شماره پاسخگوی سوالات شهروندان است اما باید گفت که بر اساس ماده 37 آئین دادرسی برای رسیدگی به برخی شکایت‌ها نیاز به شاکی خصوصی است بنابراین باید افراد به صورت حضوری به پلیس فتا مراجعه کرده تا شکایت‌شان ثبت شود.

فارس

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر