logo
امروز : جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۲۰:۴۲
[ شناسه خبر : ۲۹۳۱۱ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 4 دقیقه ]
هشدار معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زنجان:

خانواده‌ها فرزندانشان را از آسیب‌های چهارشنبه آخر سال آگاه کنند

خانواده‌ها-فرزندانشان-را-از-آسیب‌های-چهارشنبه-آخر-سال-آگاه-کنند
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زنجان، پیشگیری از حوادث تلخ چهارشنبه‌سوری را مستلزم ارتقای فرهنگ ایمنی دانست و ضمن توصیه بر پرهیز از استفاده از خمیردندان، سیب‌زمینی رنده شده و روغن برای تسکین و بهبود سوختگی، گفت: خانواده‌ها فرزندانشان را با شیوه‌های صحیح از آسیب‌های چهارشنبه آخر سال آگاه کنند.

به گزارش موج رسا; مشهود تقی‌لو در جمع خبرنگاران اظهار داشت: بسیاری از والدین بدون آگاه‌سازی و آموزش مناسب فرزندانشان، سراغ سومین اصل یعنی الزام می‌روند و سعی می‌کنند با توسل به زور و اجبار، آنها را از کاری منع یا به کاری ترغیب کنند ولی این شیوه معمولا با شکست همراه است.

وی با تاکید بر ضرورت آگاه‌سازی و آموزش نوجوانان و جوانان، خاطرنشان کرد: در روند این آگاه‌سازی باید به شخصیت آنها احترام گذاشت و از جریحه‌دار کردن غرورشان پرهیز کرد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زنجان، با بیان اینکه راه ایمنی از آموزش می‌گذرد و پیش‌شرط آموزش، آگاهی است، افزود: آگاهی از خطرات چهارشنبه‌سوری و شیوه مقابله با این خطرها احتمال بروز حوادث تلخ را در آخرین ماه سال کاهش می‌دهد.

وی سوختگی درجه یک یا سطحی را از شایع‌ترین حوادث چهارشنبه‌سوری عنوان کرد و گفت: در عین حال، سوختگی‌های درجه دو یا شدید و درجه سه که شدیدترین نوع سوختگی است نیز در حوادث چهارشنبه سوری، بسیار اتفاق می‌افتد.

تقی‌لو، درد، تورم، تاول و قرمزی پوست را از مهم‌ترین نشانه‌های سوختگی برشمرد و اظهار کرد: در میان نواحی مختلف بدن، معمولا سوختگی دست و پس از آن، سوختگی صورت و تنه، از بقیه شایع‌تر است.

وی با بیان اینکه قطع عضو و عفونت ثانویه، دو عارضه خطرناک از میان عوارض زودرس سوختگی هستند، خاطرنشان کرد: اختلال اعصاب و روان به ویژه افسردگی، از عوارض دیررس سوختگی می‌باشد و اگر شدت سوختگی خیلی زیاد باشد، حتی گاهی ممکن است کار مصدوم به مرگ نیز بینجامد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زنجان، به شهروندان توصیه کرد اگر در این ایام با مصدومی مواجه شدند که دچار سوختگی ناشی از مواد محترقه شده بود، او را آرام کرده و شرایط عمومی او را ارزیابی کنند و افزود: همچنین از باز بودن راه‌های هوایی و تنفس طبیعی او مطمئن شوند و با صدا زدن و تکان دادن، از هوشیاری مصدوم اطمینان حاصل نمایند. اگر بیهوش بود، سر او را به عقب بکشند تا زبان او باعث انسداد راه‌های هوایی‌اش نشود.

وی شستشوی محل سوختگی با آب سرد و تمیز حداقل به مدت ۱۰دقیقه را دومین توصیه در مواجهه با مصدومین سوختگی عنوان کرد و گفت: لازم است در این شرایط، انگشتر، النگو، کمربند، ساعت، زیورآلات و وسایل تنگ و فشارنده از بدن مصدوم خارج شود.

تقی‌لو اظهار کرد: اگر لباس مصدوم روی عضو سوخته را پوشانده، باید از بدن او خارج شود و اگر لباسش به ناحیه سوخته چسبیده، لازم است دورتادور آن تا محل چسبیده به بدن قیچی شود.

وی با تاکید بر پرهیز از ترکاندن تاول‌های ناشی از سوختگی، گفت: تاول‌ها مانند پانسمانی مناسب در محل سوختگی عمل می‌کنند و آن ناحیه را از آلودگی‌های محیطی در امان نگه می‌دارند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زنجان، خاطرنشان کرد: فقط در صورتی باید محل سوختگی را به طور کامل پاکسازی کرد که سوختگی شیمیایی اتفاق افتاده باشد اما این پاکسازی هم صرفا باید به وسیله پزشکان و در شرایط استریل انجام شود.

وی ضمن توصیه بر پرهیز از استفاده از خمیردندان، سیب‌زمینی رنده شده و روغن برای تسکین و بهبود سوختگی، اظهار کرد: محل سوختگی باید با گاز استریل یا یک پارچه تمیز و بدون کرک، آرام پوشانده شود.

تقی‌لو با بیان اینکه برای درمان سوختگی باید به مراکز بهداشتی یا درمانگاه‌ها مراجعه شود، افزود: در سوختگی‌های سطحی می‌توان با استفاده از پمادهای سوختگی و پوشاندن محل سوختگی با یک پارچه تمیز یا گازاستریل اقدام کمکی اولیه را انجام داد تا در زمان مناسب، مصدوم را به مراکز درمانی رساند اما در سوختگی‌های شدید و عمیق باید بلافاصله با اورژانس۱۱۵ تماس گرفت.

وی انگشتان، کف دست، صورت، مخاط‌ها، چشم و نواحی تناسلی را از قسمت‌های بسیار مهم بدن برشمرد و گفت: حتی سوختگی‌های کوچک این قسمت‌ها باید به وسیله پزشک، معاینه و درمان شود. بنابراین اگر کوچک‌ترین سوختگی در این نواحی اتفاق افتاد، مصدوم باید بلافاصله برای معاینه و درمان به مرکز درمانی منتقل گردد.

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر