logo
امروز : یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۸:۴۳
[ شناسه خبر : ۲۹۲۸۶ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]
تاثیر بارندگی‌ها بر جبران کم‌بارشی‌ها:

فریب بارش‌های اخیر را نخوریم

فریب-بارش‌های-اخیر-را-نخوریم
در طول هفته‌های گذشته شاهد بارش‌های خوبی در سطح استان بودیم که بارقه امیدی را در عبور از کم آبی روشن کرد اما مساله این است که با وجود خشکسالی‌های مداوم چند سال گذشته این بارش‌ها حتی نتوانسته‌اند کمبود بارندگی در فصل پاییز را جبران کنند.

به گزارش موج رسا; خشکسالی و تداوم کم بارشی در چند سال گذشته به حدی چشمگیر بود که موجب خشک شدن بخش زیادی از چشمه‌ها، رودخانه‌ها، از بین رفتن زمین‌های کشاورزی و حفر تعداد زیادی چاه‌های عمیق شد که این مساله موجب کاهش سطح آب‌های زیرزمینی و در نهایت پایین رفتن آبخوان‌ها شد. از سوی دیگر ارتفاع آب در سدها کاهش یافت و طبق آخرین اعلام شرکت آب منطقه‌ای سد تهم در حال حاضر تنها ۱۵ درصد ظرفیت ذخیره، آب دارد.

اما امسال بر خلاف چند سال گذشته در حال تجربه کردن زمستان خوبی از لحاظ بارش برف و باران هستیم، شاید با وجود این شرایط به ذهن برخی خطور کند که از خشکسالی عبور کردیم و وارد ترسالی شدیم و مشکلات کم آبی برطرف شده است پس می‌توانند به وفور آب مصرف کنند در حالی که اینطور نیست، نباید فریب این بارندگی‌ها را بخوریم چون زمین به حدی تشنه است که این بارش‌ها در حد تر کردن زمین است و باری از کم آبی را از دوش ذخایر زیر زمینی بر نمی دارد.

خشکسالی، کم بارشی، مصرف بی‌رویه و ‌بی‌برنامه از منابع آبی در چند سال گذشته، شرایط را تا حد بحران آبی پیش برده است به طوری که برخی مسئولان استان زنجان نیز به آن اذعان دارند.

 کاهش ۵۵ درصدی آب سد تهم نسبت به سال گذشته

نجفلو، مدیر دفتر بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای استان زنجان گفت: بر اساس گزارش‌های دوره‌ای سد‌های استان، سد تهم که مهم‌ترین منبع تامین کننده آب شرب شهر زنجان می‌باشد دارای ۱۲.۵ میلیون متر مکعب آب است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۵۵ درصد منفی است.

وی افزود: از سال گذشته برنامه علاج‌بخشی برای حفظ آب سد تهم توسط آب منطقه‌ای انجام شده و منابع مالی نیز تامین شده است.

مدیر دفتر بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای استان زنجان گفت: برای حفظ شرایط موجود نیاز است تا مبالغ اعتباری نیز هزینه شود با این حال استفاده بهینه آب کماکان راهکار مقابله با کم‌ آبی است.

 بارش‌های اخیر نتوانسته کمبود بارندگی در فصل پاییز را جبران کند

در این راستا محمد‌رضا رحمن‌نیا، مدیرکل سازمان هواشناسی استان زنجان اذعان کرد: علی‌رغم بارش‌های خوبی که در طول دی‌ماه در استان شاهد بودیم اما این بارش‌ها نتوانست کمبود بارندگی‌ها در فصل پاییز را جبران کند.

وی گفت: از ابتدای سال زراعی تا پایان بهمن ماه میانگین بارش در سطح استان ۱۰۳.۵ میلیمتر بوده است که در مقایسه با آمار بلند مدت ۲۷ درصد کاهش و نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۴ درصد کاهش دارد.

 ذخیره سالانه ۲۵ میلیارد متر مکعب آب با اجرای عملیات آبخوانداری

موکاریان، رئیس اداره کنترل سیلاب و آبخوان‌داری استان زنجان اظهار داشت: آبخوانداری و کنترل سیلاب مجموعه عملیاتی است که با انجام آن، رواناب‌ها و ریزش‌های جوی در دل زمین ذخیره می‌شود برای تقویت سفره‌های آب زیر زیرزمینی چاه‌ها و قنات‌ها استفاده می‌شود.

وی افزود: دو نوع عملیات آبخوانداری در حوزه‌های شهری و خارج از حوزه شهری انجام می‌شود.

 رئیس اداره کنترل سیلاب و ابخوانداری استان زنجان گفت: در حوزه شهری زنجان، ابهر، خدابنده و طارم عملیات کنترل سیل و آبخوانداری انجام شده است.

وی بیان کرد: با عملیاتی که از ۲۰ سال قبل آغاز شده است در مجموع ۲۵ میلیارد متر مکعب آب سالانه در سفره‌های آب زیر زمینی ذخیره می‌شود.

موکاریان با اشاره به مزیت روش‌های آبخوان‌داری گفت: با توجه به تبخیر آبی که در سطح کشور وجود دارد ، این روش‌ها از تلافات تبخیر جلوگیری می‌کند.

انتهای پیام/

نظرات
[ نام : ] [ ۱۰:۵۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۲ ]
چشم
فرم ارسال نظر