logo
امروز : دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱:۳۱
[ شناسه خبر : ۲۹۲۸۳ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 4 دقیقه ]
مدیرکل نوسازی و توسعه تجهیزات مدارس استان زنجان:

دومین مدرسه سبز استان زنجان در فاز 6 گلشهر کاظمیه در حال اجرا است

دومین-مدرسه-سبز-استان-زنجان-در-فاز-6-گلشهر-کاظمیه-در-حال-اجرا-است
مدیرکل نوسازی و توسعه تجهیزات مدارس استان زنجان با بیان اینکه تأسیس مدرسه سبز در شهرک نیک سازان استان زنجان و بهره برداری مفید از این مدرسه گفت: علاوه بر تأسیس مدرسه در شهرک نیک سازان استان زنجان برای منطقه گلشهر فاز 6 نمونه مشابه مدرس سبز را در دست اجرا داریم که فعلا ساختمان در مرحله اسکلت‌بندی می‌باشد.

حمیدرضا اسلامی در گفت‌وگو با  موج رسا; با بیان اینکه اولین مدرسه سبز کشور در استان زنجان شهر زنجان و در منطقه نیک سازان استان زنجان توسط مقام عالی آموزش و پرورش به افتتاح رسیده است اظهار کرد: این مدرسه در 3 طبقه احداث شده است. و از مزایا یا شاخص هایی که نسبت به سایر ساختمان ها دارد این است که مدارس ساختمان های سبز کمترین اتلاف انرژی را دارند. 

وی افزود: ساختمان های سبز بیشترین بهره‌برداری از انرژی را در خود گنجانده است. این انرژی در حیطه آب، برق و گاز می‌تواند کار ساز باشد.  

مدیرکل نوسازی و توسعه تجهیزات مدارس استان زنجان با اشاره به اینکه مدرسه سبز مجهز به سلول‌های فتو ولتایی می‌باشد اظهار کرد: فتوولتایی به اختصار PV، فناوری تبدیل انرژی نور به الکتریسیته است که نه تنها قسمتی از برق مدرسه را تولید می‌کند بلکه در ساعاتی که مورد استفاده قرار نمی‌گیرد می‌توان این برق را با شبکه برقی شهری استان زنجان تبادل کرد.   

وی با اشاره به کسب درآمد از فروش برق این مدرسه،‌ افزود: سیستم تصفیه و بازیافت آب‌های سطحی از دیگر امکاناتی است که در این مدرسه به کار برده‌ شده است و در واقع آب‌های به اصطلاح خاکستری بر اثر نزولات جوی و بارندگی در مخازنی جمع‌آوری شده و در چرخه بازیافت قرار خواهد گرفت.   

اسلامی با اشاره به تعبیه بام سبز یا باغچه بام (roof garden) در این مدرسه سبز، اذعان‌ کرد: سیستم اعلان حریق و سیستم گرمایشی هوشمند و دستگاه‌های تهویه از دیگر امکانات این مدرسه منحصر به فرد است.   

وی ابراز کرد: همه مصالح ساختمانی مورد استفاده در این مدرسه از محصولات عایق هستند عایق‌های مورد استفاده در این مدرسه سبز صوتی و حرارتی می‌باشد.  

مدیرکل نوسازی و توسعه تجهیزات مدارس استان زنجان اذعان کرد: هدف از احداث اینگونه ساختمان‌ها در استان زنجان این است که کمترین اتلاف انرژی را در ساختمان به همراه داشته باشد و از انرژی استفاده بهینه شود.  

وی افزود: از آنجا که نوسازی مدارس کشور جز نهادهای اجرایی می‌باشد و در این زمینه معمولا به نوعی پیشرو و پیشگام بوده است. 

مدیرکل نوسازی و توسعه تجهیزات مدارس استان زنجان بیان کرد: طرح اولیه مدرسه سبز 3 سال پیش به عنوان پایلوت تحقیقاتی در چند استان از سطح کشور شروع شد که یکی از استان‌ها، استان زنجان است. 

وی افزود: در استان زنجان در کنار تحقیقاتی که از احداث ساختمان‌ها به لحاظ فیزیکی انجام گرفت قبل از طرح آنالیز توسط نرم افزار کامپیوتری آنالیز انرژی انجام گرفته است و در نهایت امر ساختمان به افتتاح رسیده و در منطقه نیک سازان استان زنجان افتخار این را داشتیم که اولین مدرسه سبز کشور را داشته باشیم.  

مدیرکل نوسازی و توسعه تجهیزات مدارس استان زنجان ابراز کرد: آیین‌نامه مشخصی داخل کشور برای الگوگیری نداشتیم و دستورالعمل مشخصی توسط سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور تهیه و تدوین نشده بود.  

وی افزود: بکار بردن سلول‌های فتوولتایی در مدرسه سبز اهمیت ویژه دارد با توجه به اینکه ایران از لحاظ جغرافیایی نورگیری مناسبی دارد و بخشی از انرژی توسط سلول‌های خورشیدی تأمین می‌گردد.  

اسلامی عنوان کرد: سیستم تصفیه و بازیافت آب‌های سطحی از دیگر امکاناتی است که در این مدرسه به کار برده‌ شده است بیشترین آب مصرفی در حوزه آبیاری بوده که بخشی از آب جذب زمین می‌شود و در مخازنی جمع‌آوری می‌گردد و در چرخه بازیافت قرار می‌گیرند.  

وی افزود: با توجه به کمبود آب در استان زنجان و با نگاهی دقیق درباره فعالیت کارخانه‌های کاغذسازی موجود در استان زنجان می‌توان نتیجه گرفت که در این راستا عمده آب مورد استفاده از طریق تصفیه‌خانه فاضلاب استان زنجان تامین می‌گردد.  

مدیرکل نوسازی و توسعه تجهیزات مدارس استان زنجان با اشاره به اینکه از جمله مشکلات مهم طرح مدرسه سبز می‌توان به هزینه بالای طرح‌ها اشاره کرد گفت: بکار بردن سلول‌های فتوولتایی و سیستم تصفیه هزینه بالایی در این طرح داشته و در همه مدارس سطح استان امکان استفاده از آن نیست زیرا قیمت تمام شده یک واحد کلاس درس 50 درصد افزایش پیدا می‌کند.

وی افزود: با توجه به تحلیل رفتن انرژی در سطح کشور باید سرمایه‌گذاری را از همین حالا نه تنها در مدارس بلکه در ادارات و مجتمع‌های مسکونی که تعداد و جمعیت بالایی دارند طرح‌ریزی کرد چرا که باید از انرژی درست و بهینه استفاده نمود تا برای آیندگان ذخایر انرژی حفظ و حراست شود.
 
اسلامی خاطر نشان کرد: علاوه بر مدرسه نیک‌سازان استان زنجان در گلشهر کاظمیه فاز 6 مدرسه سبز دیگری در دست اجرا داریم که در مرحله اسکلت‌سازی است. 
 

 

انتهای پیام/

نظرات
[ نام : ] [ ۰۹:۰۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۳ ]
در مورد مدارس اطلاع رسانیتون عالیه.مخصوصا این خبر خیلییییییی جالب.تشکر
فرم ارسال نظر