logo
امروز : شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۲۰:۲۱
[ شناسه خبر : ۲۹۲۸۰ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 1 دقیقه ]
معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان در گفت‌و‌گو با موج‌رسا:

فرسایش سالانه ۱۳ تن خاک در استان زنجان

فرسایش-سالانه-۱۳-تن-خاک-در-استان-زنجان-
معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان با بیان اینکه سالانه به طور میانگین ۱۳ تن خاک در استان مورد فرسایش قرار می‌گیرد، گفت: این رقم در سطح کشور کمتر از ۱۰ تن است.

جعفر بیات در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا; اظهار داشت: فرسایش آبی به عنوان مهمترین تهدید هدر ‌رفت خاک در استان محسوب می‌شود که با انواع فرسایش‌های سطحی، بارانی، شیاری، خندقی و توده‌ای استان را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

وی افزود: عوامل بسیاری هدر رفت خاک را در استان سبب می‌شود که مهمترین علل آن قرار‌گیری قسمت اعظمی از نقاط استان در اراضی شیب‌دار و ورود غیرمجاز دام به مراتع است که در نهایت سبب حذف پوشش گیاهی می‌شود. از سوی دیگر جنس خاک و دخالت‌های انسان نیز تاثیر به‌سزایی در فرسایش خاک در این استان داشته است.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان با بیان اینکه متوسط میزان فرسایش در استان زنجان به طور تئوریک ۱۲ تا ۱۴ تن در هکتار در سال است گفت: میزان فرسایش در سطح کشور کم‌تر از ۱۰ تن در هکتار در سال است اما استان زنجان سالانه حتی نسبت به نرم کشوری فرسایش بیشتری را تجربه می‌کند.

وی با اشاره به اینکه در حد اعتبارات مصوب پروژه‌های حفاظت خاک در استان انجام می‌گیرد خاطرنشان کرد: در سال جاری ۲۸۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات ملی آبخیزداری برای اجرای پروژه‌های حفاظت خاک، کنترل سیلاب و آبخوان‌داری به تصویب رسیده است.

بیات تصریح کرد: قریب به ۸۰۰ هزار هکتار از مساحت استان زنجان تحت فرسایش شدید آبی قرار دارد با این حال شهرستان‌هایی همانند ماهنشان، طارم و بخش‌هایی از قیدار بیشتر مستعد وقوع فرسایش آبی هستند.

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر