logo
امروز : پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۸:۵۸
[ شناسه خبر : ۲۹۲۷۰ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]
ظرفیتی که در بخش کشاورزی مورد توجه قرار گرفت؛

توسعه کشت گلخانه‌ای در استان زنجان با هدف افزایش راندمان تولیدات کشاورزی

توسعه-کشت-گلخانه‌ای-در-استان-زنجان-با-هدف-افزایش-راندمان-تولیدات-کشاورزی
گلخانه‌ها به عنوان یکی از بسترها و ظرفیت‌های تولید محصولات کشاورزی بوده و در سال‌های اخیر دولت و سرمایه‌گذاران بخش کشاورزی در زنجان با درک اهمیت این موضوع، اهتمام ویژه‌ای به توسعه کشت گلخانه‌ای و افزایش راندمان تولید در این بخش را دارند.

به گزارش موج رسا; در زمان کنونی با توجه به خطر کمبود منابع آبی در کشور و اهمیت تامین امنیت غذایی مردم، توسعه گلخانه‌ها با ایجاد فضا و شرایط کاملا مطلوب برای رشد محصولات کشاورزی باکیفیت در محیط‌های قابل کنترل سهم بسزایی در افزایش کمی و کیفی تولیدات کشاورزی، افزایش بهره‌وری در استفاده از اراضی و نهاده‌های تولید و ایجاد اشتغال مولد و ارزآوری ایفا می‌کند.

افزایش تولید در واحد سطح و کیفیت محصول تولیدی با حداقل استفاده از سموم، بهره وری در مصرف آب، بازاریابی مناسب و تنظیم برنامه کشت مطابق با نیاز و حفظ بازار با تولید مداوم، تداوم کار و تولید محصول در تمام فصول سال با توجه به امکان کنترل عوامل محیطی و تنظیم شرایط مورد نیاز گیاه و ایجاد اشتغال پایدار و فرصت‌های شغلی مناسب برای جوانان و دانش آموختگان کشاورزی و استفاده از اوقات فراغت کشاورزان در فصل‌های پاییز و زمستان از مزیت‌های توسعه کشت گلخانه‌ای در کشور محسوب می‌شود.

عوامل بسیاری وجود دارد که نشان می‌دهد کشت گلخانه‌ای نسبت به سایر روش‌ها در بخش کشاورزی ارجح است زیرا در این نوع کشت با مصرف تنها یک دهم آب نسبت به روش کشاورزی سنتی، بازدهی تولید بالا بوده و در بستر کشت نسبت به روش سنتی ۱۰ برابر محصول بیشتری تولید می‌کند.

در کشت گلخانه‌ای به علت فضای کنترل شده و قابل تغییر، امکان کنترل عوامل نامساعد جوی، بیماری‌ها و آفات فصلی نسبت به فضای آزاد آسان تر بوده بنابراین از بین رفتن محصولات و سرمایه، کشاورزان و سرمایه‌گذاران را تهدید نمی کند زیرا فضای کنترل شده موجب می شود نیاز به استفاده از سم کاهش یابد و محیط زیست نیز از تاثیرات مخرب سموم شیمیایی مورد استفاده در روش کشاورزی روباز و سنتی در امان بماند.

احداث سه شهرک گلخانه‌ای در زنجان

بنا به گفته عاطفه انجم شعاع مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورری استان زنجان، مساحت گلخانه‌های استان قبل از سال ۱۴۰۱ برابر ۸۰ هکتار است و در استان زنجان سطح ابلاغی برای توسعه گلخانه ها در سالجاری ۲۶ هکتار بوده که تاکنون ۳۳.۸ هکتار تحقق توسعه داشتیم.

انجم شعاع با اشاره به اینکه ۵ شهرک گلخانه‌ای در سطح استان با مساحت ۱۵۱ هکتار با سطح زیر کشت ۱۱۰ هکتار در سطح استان موجود است اذعان کرد: ۳ شهرک گلخانه‌ای در حال ساخت است.

وی در خصوص مصرف آب در واحدهای گلخانه ای نیز گفت: مصرف آب در واحدهای گلخانه ای نسبت به محصول تولیدی حدوداً ۱.۶ فضای باز بوده در حالیکه تولید محصول بیشتر از ۱۰ برابر در فضای باز است.

وی افزود: در حال حاضر ۲ مجتمع گلخانه‌ای با سطح ۳۵ هکتار با کشت محصولات سبزی و صیفی – گل و گیاه زینتی و توت فرنگی مشغول به فعالیت هستند.

انجم شعاع با بیان اینکه در حال حاضر ۱۵۰ واحد گلخانه‌ای در استان با مساحت ۳۵ هکتار فعالیت می‌کنند گفت: در این واحدها ۴۲۰ نفر اشتغال دارند.

وی در خصوص میزان تسهیلات مصوب شده برای احداث گلخانه در استان بعد از سفر رئیس جمهور به استان اظهار داشت: مقرر شد تا یک هزار میلیارد تومان اعتبار برای مجتمع‌های گلخانه‌ای از طریق شهرک‌های کشاورزی به بانک کشاورزی معرفی شود.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان گفت: در استان ۱۲ مجوز تاسیس گلخانه صنعتی از ابتدای سال جاری تاکنون به مساحت ۳.۵ هکتار صادر شده است.

وی گفت: در سال ۱۴۰۰ نیز تعداد ۲۹ مجوز گلخانه به مساحت ۱۲.۹ هکتار صادر شده بود.

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر