logo
امروز : پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۴۳
[ شناسه خبر : ۲۹۲۶۷ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 4 دقیقه ]
آخرین وضعیت اختصاص سهام عدالت به جاماندگان

آخرین وضعیت اختصاص سهام عدالت به جاماندگان/ ‌ حضور نمایندگان سهام عدالت در مجامع شرکت‌ها

آخرین-وضعیت-اختصاص-سهام-عدالت-به-جاماندگان-‌-حضور-نمایندگان-سهام-عدالت-در-مجامع-شرکت‌ها
سخنگوی کانون شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت گفت: هیأت تطبیق مقررات دولت ایرادی به مصوبه اختصاص سهام عدالت به جاماندگان گرفته است، با توجه به ایراد وارده به مصوبه بعید می‌دانم تا پیش از پایان سال، سهام عدالت به جاماندگان دو دهک کم‌درآمد اختصاص یابد.

به گزارش موج رسا; اکبر حیدری، در مورد اختصاص سهام عدالت به جا ماندگان دو دهک کم درآمد کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی اظهار داشت: هیأت تطبیق مقررات دولت ایرادی به مصوبه اختصاص سهام عدالت به جاماندگان گرفته است که باید این ایراد برطرف شود.

وی افزود: با توجه به ایراد وارده به مصوبه دولت بعید می‌دانم که تا قبل از پایان سال جاری سهام عدالت به جاماندگان دو دهک کم درآمد اختصاص یابد. البته جزئیات آن را سازمان خصوصی‌سازی بهتر می‌داند.

سخنگوی کانون شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت در پاسخ به اینکه مرحله دوم سود سهام عدالت تا چه زمانی پرداخت می‌شود؟ گفت: مسئولیت وصول، تجمیع و توزیع سود سهام عدالت بنابر مصوبه شورای عالی بورس برعهده شرکت سپرده‌گذاری و تسویه وجوه است و آن شرکت مکلف است مبالغ سود را از شرکت‌های سرمایه‌پذیر وصول کند و به همه سهامداران در روش مستقیم یا روش غیر مستقیم واریز کند.

حیدری اضافه کرد: کل سود سهام عدالت مربوط به عملکرد سال 1400 شرکت‌های سرمایه‌پذیر حدود 60 هزار میلیارد تومان است که در مرحله اول نیمی از آن یعنی 30 هزار میلیارد تومان به حساب ذی‌نفعان واریز شد و مرحله دوم سود باید تا آخر سال جاری تجمیع و به حساب ذی‌نفعان سهام عدالت واریز شود و اگر تا آخر سال محقق نشد باید در ابتدای سال 1402 پرداخت شود.

وی تصریح کرد: جزئیات مبالغ وصول سود و تجمیع آن و اینکه تا آخر اسفند سود واریز می‌شود در اختیار شرکت سپرده‌گذاری است اما باید طبق قانون در مهلت مقرر تا پایان سال سود پرداخت شود.

سخنگوی کانون شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت در مورد اینکه به گفته برخی مدیران شرکت سپرده‌گذاری باوجود مکاتبه با شرکت‌های سرمایه‌پذیر برخی از آنها از واریز سود شانه خالی می‌کنند، گفت: ابزار قانونی برای پیگیری وصول سود سهامداران عدالت وجود دارد و اگر شرکتی همکاری نکرد، شرکت سپرده‌گذاری می‌تواند به نهادهای بالادستی گزارش دهد و طبق قانون با آن شرکت‌ها برخورد می‌شود.

حیدری گفت: براساس قانون تجارت، از تاریخ تصویب سود شرکت‌ها در مجامع عمومی تا توزیع آن نباید بیش از 8 ماه بگذرد و چون این سود مربوط به عملکرد سال 1400 حداکثر زمان قانونی برای واریز سود پایان اسفند‌ سال جاری است.

وی در مورد اینکه آیا نمایندگان سهام عدالت در مجامع شرکت‌های سرمایه‌پذیر حضور پیدا می‌کنند؟ عنوان کرد: کانون شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی به نمایندگی از سهامداران عدالت در روش مدیریت غیر مستقیم در مجامع شرکت‌ها حضور پیدا کرده و اعمال رأی و نظر می‌کنند و تاکنون هیچ مجمعی نبوده است که بدون حضور نماینده سهامداران عدالت در شرکت‌های سرمایه‌پذیر برگزار شود.

سخنگوی کانون شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت ادامه داد: کانون شرکت‌های استانی به نمایندگی از شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی در مجامع شرکت‌ها حضور پیدا می‌کنند چون مطابق مصوبه شورای عالی بورس در دوره انتقالی بعد از آزادسازی سهام عدالت مقرر شده است تا زمان اصلاح آیین‌نامه یک کارگروه سه‌ نفره مرکب از نماینده کانون شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی، یک نفر نماینده وزارت ا‌قتصاد و یک نفر عضو حقیقی شورای عالی بورس برای حضور در مجامع و تعیین نماینده‌ها در کرسی هیأت مدیره شرکت‌های سرمایه‌پذیر اقدام کنند. دبیرخانه کارگروه هم در کانون شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی مستقر است.

حیدری تصریح کرد: تاکنون در همه مجامع عمومی شرکت‌های سرمایه‌پذیر نماینده کانون حضور داشته و امور نظارتی و مدیریتی به نمایندگی از سهامداران را انجام داده است.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا به صرف نماینده کانون سهام عدالت، امور حرفه‌ای‌گری در شرکت‌های سرمایه‌پذیر رعایت می‌شود؟ اظهار داشت: در حوزه معرفی نمایندگان سهام عدالت در شرکت‌های سرمایه‌پذیر حرفه‌ای‌گری و اصول حاکمیت شرکتی و قواعد حاکم بر شرکت‌های بورسی رعایت می‌شود و اعضای معرفی شده برای هیأت مدیره شرکت‌های سرمایه‌پذیر باید به تأیید سازمان بورس برسند.

سخنگوی کانون شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت تأکید کرد: تمهیداتی اتخاذ شده است که افراد کارآمد، حرفه‌ای و متخصص در مجامع شرکت‌ها حضور یابند و علاوه بر آن برمبنای ضوابط کارگروه باید یک فرد اصلح در شرکت‌های سرمایه‌پذیر انتخاب شود بنابراین در این زمینه وسواس و دقت می‌شود هم صلاحیت فنی و هم صلاحیت عمومی افراد رسیدگی می‌شود و افراد معرفی شده باید بتوانند صلاحیت‌های لازم از سازمان بورس را اخذ کنند و سپس در شرکـت‌های سرمایه‌پذیر مستقر می‌شوند.

حیدری گفت: از طرفی کسانی که به نمایندگی از سهامداران عدالت در هیأت مدیره شرکت‌های سرمایه‌پذیر حاضر می‌شوند، باید به صورت منظم به کانون شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی گزارش بدهند و تاکنون خوشبختانه هیچ صندلی هیأت مدیره مربوط به سهام عدالت در شرکت‌ها خالی نمانده است.

وی تأکید کرد: ممکن است فرد معرفی شده خارج از اعضای کانون شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی باشد، اما باید ضوابط حرفه‌ای و گذراندن صلاحیت عمومی و تخصصی رعایت شود تا خللی به حرفه‌ای‌گری و حاکمیت شرکتی وارد نشود.

فارس

پایان پیام/

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر