logo
امروز : یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۲۲:۵۰
[ شناسه خبر : ۲۹۲۴۴ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]
رئیس اتحادیه صادرکنندگان استان زنجان در گفت‌و‌گو با موج‌رسا:

سفر رئیس جمهور به چین سبب افزایش سطح تعاملات اقتصادی و سیاسی خواهد شد

سفر-رئیس-جمهور-به-چین-سبب-افزایش-سطح-تعاملات-اقتصادی-و-سیاسی-خواهد-شد-
رئیس اتحادیه صادرکنندگان استان زنجان با اشاره به اینکه ارتباط ایران با کشور چین به صورت دو جانبه است گفت: علاوه بر بالا رفتن سطح تعاملات اقتصادی، صادرات و واردات، به لحاظ سیاسی نیز تعاملات بالاتر خواهد رفت و شرایط به نفع ایران خواهد بود‌.

مهدی رنگرونا در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا; اظهار داشت: سفر رئیس جمهور به کشور چین نشان‌دهنده تعاملاتی است که قبل از سفر به کشور چین انجام شده است و نهایت مقرر شده که چندین تفاهم‌نامه نیز با حضور روسای جمهور دو کشور به امضا برسد.

وی افزود: در این سفر وزیر صمت، وزیر جهاد کشاورزی و مهم‌تر از همه رئیس کل بانک مرکزی رئیس جمهور را همراهی می‌نمایند این امر نشان می‌دهد سفر رئیس جمهور به کشور چین قبل از اینکه یک سفر سیاسی باشد، سفر اقتصادی است.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان استان زنجان با بیان اینکه در این سفر در کنار افزایش تعاملات سیاسی، سعی می‌شود تا تعاملات اقتصادی نیز، افزایش یابد، گفت: همچنین اعلام شده در این سفر، سند راهبردی ۲۵ ساله بین ایران و چین در مرحله نهایی اجرا شدن قرار می‌گیرد. با این حال همه چیز آماده برای انجام یک تعامل اقتصادی خوب است.

وی بیان کرد: در چند سال اخیر خصوصا بعد از موضوع برجام ارتباطات اقتصادی بین ایران و چین کم رنگ شده بود و علی‌رغم اینکه کشور چین در برهه اول تحریم‌ها به کشور ایران در تامین مواد اولیه، ماشین آلات کمک کرده بود. اما بعد از برجام از کشور چین فاصله گرفته بودیم که همین اقدام نیز سبب سرد شدن روابط اقتصادی بین دو کشور شده بود.

رونگرونا خاطر نشان کرد: در برهه‌ای سطح روابط اقتصادی با چین کاهش یافت، در کنار این امر در حوزه مسائل سیاسی نیز مشکلاتی به وجود آمد، که این کاهش روابط در پی سفر‌هایی بود که رئیس جمهور چین به عربستان و برخی کشور‌های حاشیه خلیج فارس داشت‌.

وی با اشاره به اینکه در بحث برجام ایران دو حامی بزرگ چین و روسیه را صرفا داشت، گفت: با توجه به اینکه روابط با کشور چین کم رنگ شده بود حمایت‌های چندانی از کشور ایران ظاهر نکرد عملا تنها حامی روسیه بود. هر چند روسیه نیز شیطنت‌های خود را داشت و به فکر حفظ منافع و قدرت خود در منطقه بود.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان استان زنجان با اشاره به اینکه ارتباط ایران با کشور چین به صورت دو جانبه است گفت: علاوه بر بالا رفتن سطح تعاملات اقتصادی، صادرات و واردات، به لحاظ سیاسی نیز تعاملات بالاتر خواهد رفت و شرایط به نفع ایران خواهد بود‌.

وی با بیان اینکه این سفر و اتفاقات مثبت بعد آن به لحاظ اقتصادی بی‌تاثیر در افزایش حجم تبادلات ارزی نخواهد بود، گفت: اما این امر نمی‌تواند کنترل کاملی بر تورم باشد چراکه موضوع تورم به مباحث مختلفی وابسته است. 

رنگرونا بیان کرد: اگر صادرات افزایش یابد حجم ارز در داخل کشور افزایش یافته، نرخ ارز کنترل خواهد شد و این امر یکی از المان‌هایی خواهد بود که در بحث نرخ تورم و مهار آن اثر گذار خواهد بود.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان استان زنجان با بیان اینکه با سفر رییس جمهور به چین آینده خوب اقتصادی قابل ترسیم است، تصریح کرد: اگر بتوانیم این سطح از همکاری‌ها را افزایش داده و با حفظ منافع روابط را افزایش دهیم قطعا برای کشور ما بسیار مناسب خواهد بود.

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر