logo
امروز : پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۸:۰۹
[ شناسه خبر : ۲۹۲۳۱ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 4 دقیقه ]
پاسخ آموزش و پرورش استان زنجان به مطالبه دانش آموزان روستای یامچی:

تامین معلم برای دوره متوسطه روستای یامچی امکانپذیر نیست

تامین-معلم-برای-دوره-متوسطه-روستای-یامچی-امکانپذیر-نیست-
در هوای برفی صبح روز گذشته سه نفر از دانش‌آموزان متوسطه روستای یامچی به همراه راننده در تصادفی رخ به رخ مصدوم شدند همین امر سبب شد تا دانش آموزان روستا خواستار پاسخ مطالبه چندین ساله نبود معلم در این روستا شوند با این حال مدیرکل آموزش و پرورش استان زنجان آب پاکی را بر روی دستان دانش‌آموزان این روستا ریخت.

به گزارش موج رسا; روز گذشته، یکی از روز‌های پر حادثه برای دانش‌آموزان و معلمان استان زنجان بود. چراکه عملکرد ضعیف ستاد مدیریت بحران استان زنجان در کنار سایر ارگان‌هایی همچون آموزش و پرورش در هوای برفی که کل محور‌های استان را پوشانده بود دانش‌آموزان و معلمان را راهی مدارس کرد در صورتی که از روز‌های گذشته وقوع بارش برف در سطح استان توسط سازمان هواشناسی هشدار داده شده بود و همین امر می‌توانست دلیلی برای برگزاری کلاس‌ها در فضای مجازی باشد.

چراکه روز گذشته در محور زنجان به میانه(زنجانرود) سرویس معلمان که از سمت زنجان به سمت ماهنشان در حرکت بودند با سرویس دانش‌آموزان دوره متوسطه روستای یامچی که از روستا به سمت شهر زنجان در حرکت بودند؛ ۱۵ کیلومتر مانده به زنجان رخ به رخ تصادف کردند. که در این حادثه متاسفانه راننده دانش‌آموزان به شدت مصدوم شد و در حال حاضر نیز در بیمارستان بستری است، سه دانش‌آموز دوره متوسطه اهل روستای یامچی نیز که هر کدام دارای جراحاتی در سر و صورت بودند بعد از انتقال به بیمارستان درمان و ترخیص شدند. بارش برف روز گذشته در محور زنجانرود و البته عدم نمک‌پاشی در این محور یکی از دلایل این تصادف بود.

از سویی دیگر همین‌طور روز گذشته ساعت ۸ صبح یک دستگاه خودرو سواری پراید بر اثر لغزنده بودن جاده در نزدیکی روستای قره‌کول ماه‌نشان واژگون شد که در پی این حادثه دو تن از سرنشینان آن که دانش‌آموز بودند دچار جراحت سطحی شده و در محل مداوا شدند.

با این وجود چندین نقد در این تصادفات به مدیرکل بحران، استانداری و آموزش و پرورش وارد است، و اهالی روستای یامچی سوال دارند چرا با وجودی که اخطار هواشناسی مبنی بر بارش برف در اغلب نقاط استان داده می‌شود تصمیم درستی برای تعطیلی مدارس و آموزش در فضای مجازی قبل از رخداد حادثه‌های ناگوار اخذ نمی‌شود؟ چرا با وجودی که روستای بزرگی همچون یامچی که بیش از ۴۰ نفر دانش‌آموز دختر و پسر در دوره متوسطه دارد و از سویی دیگر دارای مدرسه آماده و مجهز نو و بدون استفاده است، بدون معلم مانده و در طول چندین سال پیگیری روستائیان برای فعالسازی مدرسه در دوره متوسطه اما نتیجه‌ای حاصل نشده و دانش‌آموزان سردرگم در روستاهای اطراف و شهر مشغول به تحصیل شده‌اند؟ آیا آموزش و پرورش زنجان نیرویی برای بکارگیری در دوره متوسطه در روستاها خصوصا روستای بزرگی همچون یامچی را ندارد؟

در این راستا علی اسماعیلی مدیرکل آموزش و پرورش استان زنجان در گفت‌و‌گو با خبرنگار موج‌رسا اظهار داشت: روستای یامچی با اینکه روستای بزرگی است اما تعداد دانش آموزان متوسطه این روستا کم است.

وی افزود: با اینکه فضا نیز در این روستا برای تحصیل دانش‌آموزان موجود است اما تامین نیروی انسانی برای آموزش و پرورش میسر نیست.

مدیر‌کل آموزش و پرورش استان زنجان با بیان اینکه تعداد دانش‌آموزان دوره متوسطه روستای یامچی زیر ۷۰ نفر است، گفت: تنها در صورتی می‌توانستیم به این روستا نیروی انسانی اختصاص بدهیم، که تعداد دانش‌آموزان بالای ۷۰ نفر باشد.

وی با بیان اینکه آموزش و پرورش بخشی از هزینه سرویس مدارس را تقبل کرده و دانش‌آموزان دختر و پسر در روستای همجوار که فاصله کمی با روستای یامچی دارد، مشغول به تحصیل هستند، تصریح کرد: تنها دانش‌آموزان روستای یامچی دارای چنین شرایطی نیستند و برخی روستاهای بزرگ در بخش قره‌پشتلو نیز همین مشکل را دارند‌.

اسماعیلی بیان کرد: سه دانش‌آموزی که روز گذشته در محور زنجانرود در اثر تصادف مصدوم شدند درمان و از بیمارستان ترخیص شدند.

وی در ادامه با بیان اینکه اگر قرار باشد که با تعداد دانش‌آموز زیر ۷۰ نفر نیز مدرسه دایر کنیم باید مدرسه مختلط دخترانه و پسرانه باشد اذعان کرد: طبق قانون از سال بعد امکان فعالیت مدارس دوره متوسطه به صورت مختلط امکان‌پذیر نیست بنابراین تحت هیچ شرایطی امکان این وجود ندارد که مدرسه دوره متوسطه روستای یامچی فعال شود.  

با این شرایط مدیر کل آموزش و پرورش استان زنجان آب پاکی را بر روی دست دانش‌آموزان روستای یامچی ریخت و آنچه که نمود دارد این است که تامین معلم برای دوره متوسطه روستای یامچی دیگر امکان پذیر نیست.

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر