logo
امروز : پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۸:۵۵
[ شناسه خبر : ۲۹۱۹۱ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 6 دقیقه ]
۴۴ سال استوار در مسیر پیشرفت:

جایگاه ویژه استان زنجان در صنعت در گذر عمر پر برکت انقلاب

جایگاه-ویژه-استان-زنجان-در-صنعت-در-گذر-عمر-پر-برکت-انقلاب
امروز با گذشت بیش از چهار دهه از عمر انقلاب اسلامی ایران بررسی‌ها نشان دهنده قرارگیری صنعت استان زنجان در مسیر پیشرفت و جهش در حوزه‌های مختلف در مقایسه با قبل از انقلاب است.

به گزارش موج رسا; همزمان با ورود به چهل و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی پرداختن به دستاوردهای انقلاب اسلامی و تبیین هر چه بیشتر آن، از موضوعات مهم و ضروری در عصر حاضر است.

برخلاف تبلیغات دشمنان نظام اسلامی، انقلاب اسلامی ایران با وجود موانع و امکانات محدود دستاوردهای چشمگیر و شگرفی در عرصه‌های گوناگون سیاسی، فرهنگی، اقتصادی، علمی، فناوری، نظامی و امنیتی، بهداشت و درمان به دست آورده و در بسیاری از این حوزه‌ها جایگاه رفیعی را در منطقه و جهان کسب کرده است.

با توجه به هجمه‌های دشمن و القای ناکارآمدی نظام و تلاش برای تطهیر چهره رژیم پهلوی تبیین دستاوردهای انقلاب، اهمیت و بلکه ضرورت دارد زیرا در صورت تبیین نکردن صحیح و دقیق آن و درنتیجه ناآگاهی مردم ممکن است این تلقی در ذهن آنان به وجود آید که این انقلاب هیچ ثمره‌ای نداشته است.

در یک مثال و ورود به یکی از عرصه‌ها همانند صنعت می‌توان این پیشرفت‌ها را به وضوح دید.

اقداماتی که در طول سال‌های ۵۸ تا ۶۷ در بخش صنعت و معدن در استان زنجان انجام شده در چندین بخش قابل ملاحظه است. 

از جمله اینکه استان زنجان در طول سال‌های مذکور، تولید کننده منحصر به فرد محصولات صنایع برق و قدرت (ترانسفورماتورهای توزیع و کلیدهای فشار قوی) بوده است.

از سویی دیگر راه اندازی واحد پارس نخ با 2240 نفر اشتغال، راه اندازی واحد گل سرد، راه اندازی واحد نیک‌ریس، برنامه‌ریزی برای تأمین، حمل، تشکیل اداره کل معادن و فلزات و شروع فعالیت‌های معدنی از سال 62 و ایجاد کالک ثبت محدوده‌های معدنی، جهش در تعداد معادن از 10 به 33 معدن از جمله اقدامات انجام شده در بخش صنعت معدن در طول سال‌های مذکور بوده است.

زنجان قطب صنعت نساجی کشور

اما این پیشرفت‌ها در گذر زمان همچنان ادامه‌دار بوده است به طوری که در طول سال‌های ۷۷_۶۸ استان زنجان تبدیل به قطب صنایع نساجی در کشور شده است. در طول همین سال‌ها واحد صنعتی مینو با اشتغال 1234 نفر در سال 75 راه‌اندازی شده است.

 همچنین راه اندازی واحد ایران ترانسفو با اشتغال 859 نفر در سال 77 از مهمترین برنامه‌ها در بخش صنعت و معدن در دهه مذکور بوده است.

از سویی دیگر راه‌اندازی واحد چینی هیس ابهر با اشتغال 620 نفر در سال 73، راه‌اندازی واحد پارس سویچ با اشتغال 374 نفر در سال 76، راه‌اندازی واحد فرش آریان با اشتغال 425 نفر در سال 71، راه اندازی واحدسرب و روی ایران با اشتغال 272 نفر در سال 75 نیز در طول دهه ۷۷_۶۸ انجام شده که برگ زرینی در تاریخ صنعت استان زنجان به ثبت رسانده است.

در طول دهه ۷۸_۸۷ نیز اقدامات شاخص دیگری در بخش صنعت و معدن استان رخ داده که نشان می‌دهد قطار پیشرفت نه تنها لحظه‌ای متوقف نشده بلکه با گذر زمان سرعت و شتاب بیشتری گرفته است‌ و سرمایه‌گذاران خارجی راغب برای سرمایه‌گذاری در استان شده‌اند.

جذب سرمایه‌گذار خارجی در شرکت پارس حیات

در طول دهه ۷۸_۸۷ شرکت پارس حیات که تامین کننده 60 درصد محصولات سلولزی بهداشتی با منشا سرمایه‌گذاری خارجی راه‌اندازی شده است.

همچنین تولید سایر محصولات صنایع برق فشار قوی از جمله سیم و کابل و ترانس‌های فوق قدرت، تصویب و اجرای قانون بیمه اجتماعی قالیبافان فاقد کارفرما تنظیم بازار داخلی برای محصولات و کالاهای تولیدی و مصرفی و فراورده‌های کشاورزی و دامی، ایجاد نمایشگاه بین المللی کاسپین زنجان با کلیه امکانات و زیر ساخت‌های مربوطه با فضای مسقف نمایشگاهی بیش از 5000 متر مربع جهت برگزاری نمایشگاه‌های استانی و بین‌المللی، پتانسیل‌یابی مواد اولیه سیمان در استان و ایجاد دو واحد تولید سیمان در استان توسعه فعالیت‌های واحد‌های شمش سرب و روی در استان بعنوان قطب سرب و روی کشور از دیگر پیشرفت‌هایی بوده که در تاریخ استان ماندگار شده است.

اجرای بزرگترین طرح تولید فولاد توسط بخش خصوصی در استان زنجان

و اما گذر زمان ظرفیت‌های بیشتری از استان زنجان را در بخش صنعت به نمایش گذشته است به طوری که در طول سال‌های ۸۸_۹۷، بزرگترین طرح تولید فولاد بخش خصوصی آرش ناب البرز به منشا سرمایه گذاری خارجی، تکمیل زنجیره تولید فولاد، تکمیل زنجیره تولید صنایع نساجی و احداث شهرک‌های تخصصی از جمله شهرک برق و الکترونیک، راه‌اندازی شهرک صنعتی سلطانیه، اجرای طرح توسعه شهرک صنعتی خرمدره و اجرای طرح توسعه شهرک صنعتی افق ابهر انجام شده است.

اجرای قانون اشتغال فراگیر و حمایت از واحدهای تولیدی و ایجاد طرح و طرح‌های نیمه تمام، تبدیل استان به قطب صنایع شوینده، فعالسازی محل فروشگاه فرش دستباف اتحادیه فرش دستباف روستایی استان‌ و همچنین محل موزه و نمایشگاه دائمی فرش دستباف استان در طول دهه ۸۸ تا ۹۷ انجام گرفته است.

اختصاص بیش از ۱.۵ درصد از سهم صادرات کشور به استان زنجان

با این وجود اقدامات در بخش صنعت در این دهه به موارد مذکور خلاصه نشده به طوری که برنامه‌ریزی برای تأمین، حمل، ذخیره‌سازی و توزیع کالاهای اساسی تنظیم بازار دام، طیور، گوشت در جهت حمایت از تولیدکنندگان و مصرف کنندگان و ایجاد هماهنگی و اجرای سیاست‌های ارشادی در تولید، تبدیل و توزیع و بهبود کمی و کیفی آنها، اختصاص بیش از 1.5 درصد از کل سهم صادرات کشور به استان، افزایش کشورهای مقصد صادراتی استان از 10 کشور، شناسایی بازارهای هدف و به تبع آن افزایش تنوع کالایی صادراتی به این کشورها بیش از 35 قلم کالای تولیدی استان در طی این سال‌ها انجام شده است.

با این حال در طول سال‌های ۹۸ تا حال حاضر نیز اقدامات بسیار چشمگیری انجام شده است که از جمله آن‌ها به می‌توان به امور زیر اشاره داشت.

تکمیل زنجیره‌های تولید از جمله طرح‌ها و واحدهای نساجی، طرح‌های صنایع معدنی و صنایع شوینده، احیا 40 واحد راکد و غیرفعال صنعتی، صدور 181 فقره پروانه بهره‌برداری با اشتغال 4385 نفر در استان، صدور 1189 فقره جواز تاسیس و جواز طرح و توسعه با اشتغال 40350 نفر در استان در سال 1400، حل مشکل معادن و محدودهای اکتشافی استان و فعالسازی 15 فقره از معادن غیرفعال استان از جمله این قدامات بوده است.

با این وجود در طول روز‌های گذشته نیز چندین واحد صنعتی در استان به افتتاح و بهره‌برداری رسیده که برخی از آن‌ها در کشور شاخص بوده است و امروز نیز در این راستا شرکت شیمی جم که فعال در امر تولید شوینده خواهد بود در استان افتتاح شد. 

در تلاش برای گره گشایی در حوزه‌های مختلف هستیم

محسن افشارچی، استاندار  زنجان امروز در مراسم افتتاح شرکت پدید شیمی جم ، اظهار داشت: در مجموعه مدیریتی استان به صورت فعال در تلاش برای گره گشایی مشکلات در حوزه‌های مختلف هستیم.

وی با بیان اینکه این مجموعه ۲۰ هزار تن در سال تولید مواد شوینده خواهد داشت، گفت: امیدواریم با توسعه این واحد صنعتی تولید افزایش داشته باشند.

با تمام این‌ها آنچه که نمود دارد این است که در طول ۴۴ سال گذشته با تمام وجود تحریم‌ها بخش صنعت استوار ایستاده و در مسیر پیشرفت در حرکت است و لحظه‌ای متوقف نخواهد شد.

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر