logo
امروز : جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۹:۴۱
[ شناسه خبر : ۲۹۱۴۸ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]
رئیس کل دادگستری استان زنجان:

بخش زیادی از گرانی مسکن در زنجان ناشی از اقدامات مشاورین املاک است

بخش-زیادی-از-گرانی-مسکن-در-زنجان-ناشی-از-اقدامات-مشاورین-املاک-است
رئیس کل دادگستری استان زنجان با اشاره به دلایل گرانی مسکن در زنجان، گفت: بخش زیادی از گرانی مسکن در زنجان ناشی از اقدامات مشاورین املاک است.

حجت‌الاسلام اسماعیل صادقی‌نیارکی در گفت‌وگو با موج رسا; با بیان اینکه بحث گرانی در تمامی حوزه ها و به خصوص در حوزه مسکن یک دغدغه و نگرانی دستگاه قضایی است، اظهار کرد: زمانی تورم در جامعه کشوری و ناشی از تحریم و برخی اقدامات بیرونی و داخلی است و ما هم به صورت استانی به این مسائل ورود نداریم اما برخی از تورم‌ها و گرانی‌ها ناشی از فعل افراد استانی است.

وی با بیان اینکه می‌بینیم که در استان زنجان یک گرانی پاگرفته است که در استان‌های همجوار وجود ندارد و ما در حوزه مسکن با این پدیده مواجه هستیم، ابراز کرد: بخشی از گرانی مسکن ناشی از سیاست‌های کشوری و پیروی از رشد قیمت در حوزه مسکن است و بخشی مهمی از گرانی مسکن در زنجان ناشی از اقدامات مشاوران املاک در شهر زنجان است.

رئیس کل دادگستری استان زنجان با بیان اینکه در شورای حفظ حقوق بیت‌المال و پیگیری اجرای سیاست‌های احیای حقوق عامه توسط دادستان و همکاران ما در سایر شهرستان‌ها به عنوان یک امر برجسته در دستور کار قرار گرفت، تصریح کرد: از زمانی که جلسه برگزار شده است کارهای خوبی در استان انجام شده است.

وی با بیان اینکه اطلاعات تمامی مشاورین املاک جمع آوری شده است، عنوان کرد: بیش از ۱۰۰ مشاور املاک فاقد مجوز قانونی در حال فعالیت هستند.

حجت‌الاسلام نیارکی با بیان اینکه با پیگیری‌های ابتدایی مشخص شد که یک سری مشاورین املاک در شهر در حال فعالیت هستند که مجوز‌های لازم را ندارند، ادامه داد: دستگاه‌هایی که باید به عملکرد مشاورین املاک نظارت و اقدام و اعمال قانون می‌کرد که سازمان صمت استان زنجان، اتاق بازرگانی و اتحادیه مشاورین املاک بود.

وی با بیان اینکه سازمان صمت به عنوان هیئت نظارت و اتاق بازرگانی که در راس اتحادیه‌ها است و اتحادیه مربوطه در این امر کوتاهی کرده‌اند، عنوان کرد: دادستان زنجان و همکاران قضایی موضوع را به صورت جدی در دستور کار دارند تا با کسانی که فعالیت غیرمجاز دارند برخورد لازم را انجام دهند و حتی آن‌هایی که پروانه کسب هستند باید تحت سامانه فعالیت کنند.

رئیس کل دادگستری استان زنجان با بیان اینکه از شهروندان خواهش می‌کنم اگر به مشاور املاکی مراجعه کردند که به جای فعالیت در  سامانه و فرم‌های مربوطه چاپی که تحت سامانه است و قابلیت رهگیری دارد، قولنامه را اگر با خودکار و دستی نوشتند نپذیرند، ادامه داد: مشاورین املاک دارای پروانه کسب باید تحت سامانه فعالیت کنند که فعالیت این‌ها شفاف باشد که ما این اقدام را در سال‌های گذشته انجام دادیم و معلوم شد تعدادی معاملات صوری و کاذب انجام می‌شود که قیمت‌ها را بالا می‌برند که اگر این کار تحت سامانه انجام شود و قابل رهگیری باشد و الزامات قانوین انجام شود انجام معاملات سوری ممکن نیست.

حجت‌الاسلام نیارکی با بیان اینکه فرار مالیاتی مشاورین املاک بالا است، عنوان کرد: اگر فعالیت مشاورین املاک تحت سامانه انجام شود حقوق دولتی تضمین می شود و کلاهبرداری هم اتفاق نمی‌افتد و یک ملک به شکل‌های مختلف به افراد متعدد نیز فروخته نمی‌شود.

وی با بیان اینکه معاونت پیشگیری از جرائم دادگستری زنجان، دادسراهای عمومی و انقلاب مرکز استان و شخص بنده بر روی این مسائل حساست خاصی داریم، افزود: در پایان بهمن ماه خبر‌های خوبی را در نظم بخشی به مشاورین املاک خواهیم داشت.

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر