logo
امروز : چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۴:۵۰
[ شناسه خبر : ۲۹۱۰۰ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 6 دقیقه ]
کمبود جایگاه سوخت در یکی از معدن خیزترین شهرستان‌های کشور:

عرضه بنزین در سوپرمارکت روستای پری/ دلایل بی‌توجهی مسئولان شهرستانی به ایجاد حداقل‌ترین امکانات در ماهنشان چیست؟

عرضه-بنزین-در-سوپرمارکت-روستای-پری-دلایل-بی‌توجهی-مسئولان-شهرستانی-به-ایجاد-حداقل‌ترین-امکانات-در-ماهنشان-چیست؟
سوپر مارکت روستای پری ماهنشان تبدیل به مکانی برای عرضه بنزین در گالن برای تردد کنندگان در برخی محور‌های شهرستان ماهنشان شده است و نبود جایگاه بنزین نارضایتی بخش اعظمی از مردم منطقه را در پی داشته است.

به گزارش موج رسا; جاده‌های شهرستان ماهنشان به دلیل معدن‌خیزی همواره حجم تردد بالایی را تجربه می‌کند، بنابراین روزانه صد‌ها وسیله نقلیه از شهر‌ها و روستا‌های اطراف وارد شهرستان ماهنشان می‌شوند با این وجود با حجم بالای تردد در محور‌های این شهرستان تامین سوخت خود‌روها با مشکل مواجه است.

چراکه شهرستان ماهنشان با پراکندگی زیاد دارای دو پمپ بنزین فعال در شهر دندی و شهر ماهنشان است، همین امر سبب شده تا تامین سوخت مشکلاتی را برای تردد کنندگان ایجاد کند از سویی دیگر اغلب روستاها دارای فاصله  ۵۰ تا ۶۰ کیلومتر با ماهنشان هستند و هر بار بعد از مراجعه به ماهنشان و دندی جهت سوخت‌گیری در حین برگشت قسمت اعظمی از سوخت مصرف می‌شود.

بنابراین احداث یک پمپ بنزین دیگر جزو ضروریات در شهرستان ماهنشان احساس می‌شود، برای رفع معضلات تامین بنزین اهالی برخی روستاها خود را با خودروهای عبوری به شهر ماهنشان می‌رسانند و با گالن‌های ۲۰ لیتری سوخت خرید کرده و برمی‌گردند، این امر خود معضلاتی را به دنبال دارد که اگر هزینه‌های رفت و آمد را کنار بگذاریم حمل سوخت در گالن جان سرنشینان خودرو را تهدید می‌کند.

با این اوضاع برخی از اهالی روستاها برای اینکه کار عده دیگر را راحت‌تر کنند و از سویی دیگر برای خود نیز منبع درآمدی داشته باشند بنزین را از پمپ بنزین‌ ماهنشان به مبلغ ۳ هزار تومان خرید کرده و با قیمت ۵ هزار تومان به فروش می‌رسانند. نمود عینی چنین روستایی، روستای پری ماهنشان است که سوپرمارکت این روستا تبدیل به محلی برای عرضه بنزین در گالن شده است.

همچنین طبق اخبار واصله از اهالی شهر ماهنشان نازل‌های پمپ بنزین این شهر در اغلب مواقع خراب بوده و خرابی مکرر نازل‌های موجب نارضایتی مردم منطقه می‌شود.

پیگیری خبرنگار موج‌رسا از اهالی روستای پری نیز گواه موضوع فروش بنزین در سوپرمارکت این روستا می‌باشد.

روستای پری مرکز عرضه بنزین در گالن به روستاهای همجوار شده است

صفری یکی از اهالی روستای پری در گفت‌وگو با خبرنگار موج‌رسا عنوان کرد: روستای پری دارای فاصله ۴۵ کیلومتر با پمپ بنزین شهر ماهنشان است، اهالی این روستا نیز همسو با بسیاری از روستاهای دیگر که دارای مسافت طولانی با مرکزیت شهر ماهنشان هستند برای اینکه بتوانند سوخت تامین کنند، در گالن بنزین خرید کرده و به روستا منتقل می‌کنند با این شرایط این روستا تبدیل به مرکزی برای مراجعه روستا‌های دیگر برای عرضه بنزین در گالن شده است.

در این راستا ادریس ولی‌زاده، دهیار روستای پری در گفت‌وگو با خبرنگار موج‌رسا اذعان کرد: روستای پری مرکزی برای تبدیل عرضه بنزین در گالن برای روستاهای اطراف شده است.

وی بیان کرد: هر لیتر بنزینی که در سوپرمارکت روستای پری ارائه می‌شود به قیمت ۵ هزار تومان به فروش می‌رسد.

دهیار روستای پری گفت: فاصله زیاد روستای پری با پمپ بنزین ماهنشان باعث می‌شود تامین سوخت مشکلاتی را برای اهالی ایجاد کند چراکه بخش اعظمی از سوخت خرید شده در هنگام بازگشت مصرف می‌شود بنابراین نیاز است تا یک مکان جدید برای عرضه بنزین وجود داشته باشد. 

وی بیان کرد: چند نفر از اهالی روستا مدت‌ها است که بنزین را در گالن ۲۰ لیتری خرید می‌کنند و سپس در سوپر مارکت روستا برای اهالی روستای پری و روستاهای دور افتاده‌تر عرضه می‌کنند.

جریمه روستاییان به جرم قاچاق بنزین

ولی‌زاده با بیان اینکه برای یکی از همین افرادی که بنزین را در گالن خرید و سپس در روستای پری به فروش می‌رساند به جرم قاچاق بنزین پرونده سازی شد و وی مورد جریمه قرار گرفت گفت: این فرد با جمع‌آوری استشهاد محلی از اهالی روستای پری ثابت کرد که در حال عرضه بنزین در روستا است و قاچاقی انجام نمی‌دهد و در راستای حل مشکلات مردم در تلاش است.

وی ادامه داد: البته برای رفع این معظل پیگیری‌هایی انجام شده و مجوز احداث پمپ بنزین به یک فرد ارائه شده هر چند که به دلیل عدم وجود نقدینگی پروژه در همان مراحل اولیه احداث متوقف شده است.

شرکت نفت پیگیر احداث جایگاه دوم بنزین در شهرستان ماهنشان است

در این راستا حمید حبیبی، مدیر شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی استان زنجان اذعان کرد: در سطح استان زنجان ۴۰ باب جایگاه سی‌ان‌جی وجود دارد و مجوز احداث دو جایگاه دیگر نیز به متقاضیان ارایه شده است.

وی افزود: دو جایگاه مذکور با هزینه شخصی فرد سرمایه‌گذار در حال انجام می باشد.

مدیر عامل شرکت پخش فراورده‌های نفتی استان زنجان با تاکید بر اینکه شرکت نفت هیچ محدودیتی برای احداث جایگاه سی‌ان‌جی در استان زنجان ایجاد نکرده است گفت: افرادی که توان سرمایه‌گذاری دارند و متقاضی احداث جایگاه بنزین یا گازوئیل یا سی‌ان‌جی باشند شرکت نفت از این افراد استقبال می‌کند.

وی اذعان کرد: بعد از ثبت نام متقاضیان در درگاه ملی در کوتاه‌ترین زمان مجوز لازم ارایه می‌شود و شرکت نفت همراهی لازم را با سرمایه‌گذاران در این بخش خواهد داشت.

حبیبی در خصوص شهر ماهنشان نیز افزود: در شهر ماهنشان یک جایگاه سی‌ان‌جی، پمپ‌بنزین و گازوئيل وجود دارد که این جایگاه تحت مالکیت شرکت تعاونی محل قرار دارد و بحث توزیع را انجام می‌دهد. وی با بیان اینکه مدت زمان طولانی است که شرکت نفت پیگیر احداث جایگاه دوم بنزین در شهرستان ماهنشان است، گفت: چندین بار فراخوان جذب سرمایه‌گذار بخش خصوصی داده شده، با اینکه سرمایه‌گذار نیز جذب شده اما در بحث شروع سرمایه‌گذاری و اقدام عملی کار خاصی انجام نشده با این شرایط شرکت مجددا پیگیر سرمایه گذار جدید است. 

مدیر‌عامل شرکت پخش فراورده‌های نفتی استان زنجان با اشاره به اینکه مجوزی که برای احداث جایگاه به سرمایه‌گذاران ارائه می‌شود یک ساله است، خاطر‌ نشان کرد: در صورتی که سرمایه‌گذار در طول یک سال اقدامی انجام ندهد مجوز شخص باطل خواهد شد.

عرضه بنزین و گازوئیل در گالن ممنوع است

وی در پاسخ به سوالی دیگر پیرامون مجاز بودن یا نبودن خرید بنزین در ظرف یا گالن گفت: عرضه بنزین و گازوئیل در گالن ممنوع است اما گاها استثناهایی نیز وجود دارد با این حال جایگاه‌داران موظف هستند سوخت را فقط در باک خودرو‌ها سوختگیری کنند.

حبیبی اضافه کرد: در شهر‌های با حومه بزرگ با محیط‌های روستایی، همانند جایگاه ماهنشان این اجازه داده شده تا سوخت بعد از ثبت مشخصات فرد متقاضی؛ به میزان حداکثر ۲۰ لیتر در گالن عرضه شود.

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر