logo
امروز : جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۶:۵۹
[ شناسه خبر : ۲۸۹۵ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 5 دقیقه ]
مدیرعامل آب منطقه‌ای زنجان:

وضعیت آب زیرزمینی دشت ابهر و خرمدره بحرانی است/ حجم آب سد تهم 14 درصد کاهش یافته است

وضعیت-آب-زیرزمینی-دشت-ابهر-و-خرمدره-بحرانی-است-حجم-آب-سد-تهم-14-درصد-کاهش-یافته-است

مدیرعامل آب منطقه‌ای زنجان با اشاره به وضعیت آبهای زیرزمینی استان زنجان گفت: وضعیت آبهای زیرزمینی ابهر و خرمدره بحرانی است.

به گزارش موج رسا; یوسف رضاپور امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه‌ با اشاره به وضعیت بحرانی بودن آب در استان زنجان اظهار کرد: تغییر شرایط اقلیمی از یک سو و افزایش بهره برداری از منابع آب زیرزمینی از سوی دیگر موجب به وضعیت بحرانی آب زیرزمینی در کشور شده است.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر ۶۰۹ دشت در سراسر کشور وجود دارد تصریح کرد: 350 دشت از مجموع دشت‌های سطح کشور به دلیل افت آبهای زیرزمینی وضعیت بحرانی دارند.

مدیرعامل آب منطقه‌ای زنجان با اشاره به عوامل اصلی در بحرانی خاطر نشان کرد: اثرات منفی تغییر اقلیم بر روی منابع آب زیرزمینی٬ افزایش بهره برداری از منابع آب زیرزمینی٬ بهره وری بسیار پایین آب در بخش کشاورزی از جمله این عوامل در سطح کشور هستند.

وی همچنین پایین بودن راندمان آبیاری٬ بهره وری پایین محصولات کشاورزی٬ ضعف قوانین و مقررات٬ عدم تناسب قوانین بخش آب با شرایط موجود منابع آبی کشور٬ عدم همسویی دستگاههای دولتی٬ عدم مشارکت بهره برداران در مدیریت منابع آب٬ اطاله دادرسی به دلیل کثرت پرونده‌ها و تعاون روش فعلی وزارت نیرو با رویکرد بهره‌برداران از جمله عوامل مهم اصلی در بحران آب است.

رضاپور خاطر نشان کرد: براساس آمارهای انجام شده متوسط سالانه افت آب‌های زیرزمینی محدوده‌های مطالعاتی استان زنجان ۱۱۳ میلیون مترمکعب بوده است.

وی افزود: همچنین بر اساس آخرین آمار‌برداری سراسری منابع آب استان میزان برداشت چاههای غیرمجاز استان ۳۱۲ میلیون مترمکعب و آمار اضافه برداشت‌های چاه‌های مجاز ۱۵۲ میلیون مترمکعب برآورد شده است.

مدیرعامل آب منطقه‌ای زنجان گفت: این بدان معنی است که می‌توان تنها با کنترل اضافه برداشت‌ چاه‌های مجاز منابع آب زیرزمینی را مثبت کرده و علاوه بر جلوگیری از افت سالانه بخوانها به تغذیه و بالا آمدن سطح آب زیرزمینی کمک کرد.

وی با اشاره به جلوگیری از اضافه برداشت از آبهای زیرزمینی گفت: پرکردن چاه‌های غیرمجاز و جلوگیری از اضافه برداشت‌های چاه‌های مجاز می‌تواند موجب تغذیه 350 میلیون متر مکعب تغذیه آبخوان‌ها و بالا آمدن سطح آب زیرزمینی در هرسال منجر شود.

رضاپور ابراز کرد: در صورت ایجاد این روند در طی کمتر از ۱۰ سال کل حجم اضافه برداشت‌هایی که در طول سالهای متمادی برداشت شده جبران شود.

وی با اشاره به وضعیت بارندگی در استان زنجان ابراز کرد: مجموع بارش تا ۲۴ تیرماه سال آبی ۹۵-۹۶ برابر با ۲۶۴ میلی‌متر بوده که این میزان نسبت به سال آبی گذشته ۲۵ درصد و دوره آماری دراز مدت ۱۵ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

مدیرعامل آب منطقه‌ای زنجان ابراز کرد: متوسط رواناب نسبت سال گذشته در حدود ۳۰ درصد کاهش و نسبت به آمار دراز مدت کاهش ۶۰ درصدی پیدا کرده است.

وی با اشاره به محدوده مطالعاتی زنجان در افت آبهای زیرزمینی بیان کرد: افت متوسط سالانه سطح سفره آب زیرزمینی در این محدوده برابر با ۵۵ سانتیمتر بوده به نحوی که کسری مخزن متوسط سالانه برابر با ۲۵ میلیون مترمکعب است.

رضاپور همچنین به محدوده مطالعاتی ابهر نیز اشاره و ابراز کرد: افت متوسط سالانه سطح سفره آب زیرزمینی در این محدوده برابر با ۱۴۲ سانتیمتر بوده به نحوی که کسری مثل متوسط سالانه برابر با ۴۷ میلیون مترمکعب است.

وی با بیان اینکه تغییر شرایط اقلیمی از یک سو و افزایش بهره‌برداری از منابع آب زیرزمینی از سوی دیگر منجر به وضعیت بحرانی آب زیرزمینی در کشور شده که استان زنجان نیز از این قاعده مستثنا نیست بیان کرد: در حال حاضر ۵ دشت از مجموعه ۷ استان ممنوع است.

مدیرعامل آب منطقه‌ای زنجان گفت: امکان توسعه بهره برداری از این دشت‌ها در حال حاضر وجود ندارد و در راستای کاهش بحران آب در استان زنجان اقدامات لازم برای شناسایی و برخورد قانونی از چاه‌های غیر‌مجاز شده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر در استان زنجان 2 هزار و 607 چاه غیر مجاز پر شده و با پر شدن این چاه‌ها از مصرف 150 میلیون‌‌متر‌مکعب آب صرفه جویی شده است.

رضاپور با اشاره به اضافه برداشت از چاههای غیرمجاز گفت: جلوگیری از اضافه برداشت چاههای غیرمجاز به تعداد ۳۵۷ حلقه و حجم آب صرفه جویی شده ۴۲ میلیون مترمکعب است.

وی گفت: در استان زنجان حدود ۱۶ هزار 814 چاه حفر شده که از این تعداد از 7 هزار و ۳۶۹ چاه‌ پروانه بهره برداری ندارد.

وی با بیان اینکه به طور متوسط سالانه ۷7 سانتی‌متر سطح آبهای زیرزمینی کاهش می یابد گفت: افت آبها در برخی از دشت‌های استان زنجان بالا است.

مدیرعامل آب منطقه‌ای زنجان با اشاره به بحرانی بودن دشت‌های استان زنجان گفت: وضعیت آبهای زیرزمینی در دشت ابهر و خرمدره بحرانی است.

وی خاطر نشان کرد: 13 گروه گشت و بازرسی برای فعالیت در حوزه عملکرد استان و شناسایی و برخورد با تخلفات منابع آب فعال هستند.

رضاپور با اشاره به تهیه و نصب یک هزار و 439 دستگاه هوشمند آب و برق بر روی چاه‌های کشاورزی استان زنجان افزود: ۳۰۵ دستگاه کنتور حجمی هوشمند نیز بر روی چاه‌های صنعتی نصب شد.

وی از پلمپ ۸۳۲ حلقه در استان زنجان گفت: با پلمپ شدن این تعداد چاه از مصرف 31 میلیون متر مکعب آب صرفه جویی شد.

مدیرعامل آب منطقه‌ای زنجان با اشاره به حجم فعلی آب سد تهم زنجان گفت: در حال حاضر حجم آب سد تهم ۴۷ میلیون مترمکعب بوده که ۱۴ درصد حجم آن کاهش یافته است.

وی افزود: سد گلابر نیز ۶۰ میلیون متر مکعب آب دارد و یک درصد حجم آن کاهش پیدا کرده است.

رضاپور خاطر نشان کرد: حجم آب سد کینه ورس نیز ۱۶ میلیون متر مکعب دارد و سد تالوار نیز ۶۵ میلیون متر مکعب حجم آن بوده و ۲۲ درصد نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته افزایش یافته است.

وی با اشاره به اینکه در سطح کشور 6 هزار و 9 دشت وجود دارد گفت: از این تعداد 350 دشت وضعیت بحرانی دارد.

//ع

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر