logo
امروز : شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۵۴
[ شناسه خبر : ۲۸۹۱۳ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 4 دقیقه ]
بررسی نگاه غرب به زن در میزگرد موج‌رسا:

نگاه کشورهای غربی به زنان نگاه ابزاری است/ غرب، زنان را به کالاهای اقتصادی تبدیل کرده است

نگاه-کشورهای-غربی-به-زنان-نگاه-ابزاری-است-غرب،-زنان-را-به-کالاهای-اقتصادی-تبدیل-کرده-است
تحقیر زنِ خانه دار، کالا قراردادن زن، اینکه زن نباید مدرک تحصیلی بگیرد، محروم بودن از مالکیت دارایی‌ها، عدم حق رای، منع هر نوع آموزش روشنگرانه، ناتوان بودن زن در تربیت کودک، فقط در خدمت مرد دانستن اصلی‌ترین دیدگاه به زن در غرب از جمله مواردی بود که در میزگرد موج رسا مطرح شد.

به گزارش موج رسا; مقام معظم رهبری می فرمایند: مرد مسلمان و زن مسلمان در مورد ارزشهای الهی و انسانی هیچ تفاوتی با همدیگر ندارند. وظایف مشترکی هم هر دو دارند؛ وظیفه‌ امر به ‌معروف مشترک است، وظیفه‌ خدمت مشترک است، وظیفه‌ جهاد فی‌سبیل‌الله (برای) هر کدام به نوعی مشترک است، مربوط به مرد یا مربوط به زن ویژه نیست. هر کدام هم وظایف ویژه‌ای دارند؛ زن وظایفی دارد، مرد وظایف ویژه‌ای دارد که خدای متعال به خاطر اداء همین وظایف ویژه، ترکیب ساختمان جسمی و روحی آنها را هم متناسب با آن وظیفه بنا کرده و خلق کرده. بنابراین این نگاه اسلام و نگاه جمهوری اسلامی به زن است، و ما به این نگاه افتخار می‌کنیم؛ ما سر تا پا اعتراض به منطق غربی و روش غربی و سبک زندگی غربی در مورد زنیم؛ معتقدیم آنها به زن دارند ظلم می‌کنند.

در این راستا و برای پرداختن به جایگاه زن در نظام جمهوری اسلامی میزگردی در پایگاه خبری موج‌رسا تشکیل شد که مشروح آن را در گزارش زیر می‌خوانید:

مسیر پیشرفت بیش‌تر برای زنان فراهم شود

کبری حسینی اذعان کرد: جمهوری اسلامی بعد از انقلاب نگاه ویژه‌تری به زنان داشته است و آنان را از یک جایگاه منفی که در گذشته وجود داشته به سطحی بالا ارتقا داده است. اما از نظر اسلام زن مقام والایی دارد و به آن حدی که باید هنوز نرسیده است و باید مسیر پیشرفت برای زنان هموارتر شود.

وی افزود: به نظر بنده جایگاهی که هم‌اکنون زنان در کشور رسیده‌اند کافی نیست و نباید در این سطح متوقف شود و باید همچنان تلاش شود تا زنان به رسالت واقعی خود دست یابند.

فعال حوزه زنان با اذعان به اینکه آنچه که در غرب نسبت به زنان دیده می‌شود بسیار متفاوت از نظام جمهوری اسلامی است، گفت: تحقیر زنِ خانه دار، کالا قراردادن زن، اینکه زن نباید مدرک تحصیلی بگیرد، محروم بودن از مالکیت دارایی‌ها، عدم حق رای، منع هر نوع آموزش روشنگرانه، ناتوان بودن زن در تربیت کودک، فقط در خدمت مرد دانستن اصلی‌ترین دیدگاه به زن در غرب است.

حسینی ادامه داد: این‌ها مشتی نمونه خروارها بی‌عزتی، تحقیر، بی‌عدالتی، ظلم و به فساد و فحشا کشاندن زن در غربِ به ظاهر گل و بلبل است که به رخ دنیا کشیده می‌شود.

وی با اذعان به اینکه شاید برخی مطالبات در خصوص زن و جایگاهی که باید برسد وجود داشته باشد و برخی از آن‌ها به حق باشد، گفت: اما جایگاه زنان در کشور ما بسیار والاتر از کشورهای دیگر است و نگاه ابزاری به زن وجود ندارد.

زن محور تربیتی و نسل پرور است

نسترن کابلی نیز در این گفت‌وگو با اشاره به فرموده‌های حضرت آقا که ما مطالبه‌گر در خصوص حقوق زنان هستیم گفت: غرب مداوم بیان می‌کند که پوشش مانع پیشرفت زنان است و یا زنان غرب پیشرفته‌تر هستند بله شاید بتوان بخشی از این دیدگاه‌ها را قبول داشت اما این پیشرفت بر چه اساسی است.

وی افزود: ما پیشرفت را در کنار رشد روح انسانی در نظر داریم اینکه یک زن می‌تواند از لحاظ اجتماعی، سیاسی و اقتصادی پیشرفت داشته باشد و یک فرد موفق در جامعه باشد اما در کنار تمام این ابعاد که می‌تواند برای یک زن اتفاق بیفتد زن محور تربیتی و نسل‌پرور است.

این فعال دانشجویی با اشاره به اینکه زمانی که گفته می‌شود خانه‌داری بهترین شغل است به معنای ماندن در خانه شستن و پخت و پز کردن نیست، گفت: زنان باید فرزند‌پرور و نسل پرور باشند و جمهوری اسلامی این وظیفه را بر عهده دارد و تا جایی که ممکن است باید همین موضوع را تبیین کند.

وی اذعان کرد: در یک مقایسه کوچک، به درستی می‌توان به جایگاه رفیع و شایسته زنان در اسلام پی برد و شیفته و دلباخته سراب پر از حقارت و پستی و مسائل غیرواقعی و بزک کرده غرب نشد.

امروز در کشور جمهوری اسلامی ایران زنان مانند مردان در اداره کشور مساوی و مشترک‌اند

کابلی خاطر نشان کرد: امروز در کشور جمهوری اسلامی ایران در همه قوا، وزارتخانه ها، سازمان ها، ادارات، حوزه و دانشگاه‌ها زنان، مانند مردان در ارائه نظر، تصمیم‌گیری و تصمیم سازی و اداره کشور مساوی و مشترک‌اند.

وی با بیان اینکه عقلا، روشنفکران، انسان دوستان، حقایق و واقع نگران غرب، راه رهایی و تعالی انسان را از منجلاب تبعیض، فساد و فحشای نامحدود زن را، روی آوردن به دین مبین اسلام می‌دانند و آگاهانه و محققانه به این دین هدایت و کمال روی می‌آورند گفت: چه بسا از زن و مرد مسلمان در دینداری و پایبندی به اوامر و نواهی اسلام ناب محمدی پیشی می‌گیرند و بر این اعتقاد راسخ خود، استوار و متعهد باقی می‌مانند.

 

زهرا بیات

 

انتهای پیام/

نظرات
[ نام : یاسی ] [ ۱۰:۱۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۳ ]
عالی و بسیار پر نکات مثبت بود
فرم ارسال نظر