logo
امروز : جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۲۳:۲۹
[ شناسه خبر : ۲۸۹۰۲ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 9 دقیقه ]
میزگرد موج‌رسا:

بزرگ بانویی که اسوه زنان عالم است/ نگاه غرب مردسالاری است+فیلم

بزرگ-بانویی-که-اسوه-زنان-عالم-است-نگاه-غرب-مردسالاری-است+فیلم
با همه تغییرات اجتماعی، زنان امروز می‌توانند باز هم از حضرت زهرا(س) الگو بگیرند اسوه‌پذیری از رفتار فردی، خانوادگی و اجتماعی حضرت زهرا(س)، با درک روح و محتوای سیره ایشان و تبدیل به شکل‌ها و کالبدهایی نوینی که مقتضی شرایط زمانی و مکانی امروز است، وظیفه همه می‌باشد.

به گزارش موج رسا; دین اسلام الگوهای مطلوب اخلاقی و دینی را به ما معرفی کرده و هر یک از چهارده معصوم(ع) چراغ راه هدایت برای زندگی ما هستند. یکی از الگوهای ارزشمند ما حضرت فاطمه(س) هستند. 

ایشان در همه ابعاد زندگی زن و به طور خاص دفاع از حق و ولایت و تشخیص درست تکلیف و وظیفه در آن مقطع زمانی، برای تمام افراد جامعه سرآمد هستند و یقیناً الگو گرفتن از شخصیت و زندگی فردی، خانوادگی و اجتماعی ایشان، بهترین زندگی را رقم خواهد زد. این اسوه‌پذیری از رفتار فردی، خانوادگی و اجتماعی حضرت زهرا(س)، با درک روح و محتوای سیره ایشان و تبدیل به شکل‌ها و کالبدهایی نوینی که مقتضی شرایط زمانی و مکانی امروز است، وظیفه همه ماست.

در همین راستا در آستانه ولادت حضرت زهرا(س) دفتر خبری موج رسا میزگردی تشکیل داد تا به بررسی ابعاد شخصیتی ایشان و همچنین نگاهی که در دین اسلام و غرب به زن وجود دارد بپردازد.

مشروح مصاحبه را در ادامه می‌خوانید:

فرح علمی‌فرد، یکی از اساتید برجسته دانشگاه‌های زنجان در این گفت‌وگو با بیان اینکه حضرت زهرا (س) در شرایط و در دوران جاهلیت به دنیا آمدند، اظهار داشت: در این برهه زمانی به دنیا آمدن فرزند دختر برای مادران شرایط سختی را رقم میزد اما با به دنیا آمدن حضرت زهرا(س) شرایط کاملا فرق کرد و همان طور که می‌بینیم ازدیاد جمعیت رسول اکرم(ص) از طریق ایشان انجام گرفت.

وی با بیان اینکه خداوند ایشان را به عنوان یک الگویی برای زنان، مردان و حتی برای ائمه قرار داد، گفت: نگاه دین به زن کاملا بزرگوارانه است.

زنجان

این استاد دانشگاه با بیان اینکه حضرت زهرا(س) از یک مادر تاجر به دنیا آمده‌اند، عنوان کرد: این مادر تاجر تمام دارایی خود را در راه دین و اسلام صرف کرد بنابراین افرادی همچون حضرت خدیجه(س) در راه دین و اسلام از همه چیز خود گذشتند و اجازه ندادند تا در آن برهه دشمن اهداف خود را دنبال کند.

علمی‌فرد در ادامه با بیان اینکه در این برهه زمانی دشمن از قدرت گرفتن ایران قدرتمند اسلامی می‌ترسد، گفت: در اغتشاشات اخیر دشمن در مسیری وارد شد که کشور ما نهایت قدرت را داشت، کشور ما در امنیت، دانشگاه، داشتن زنان دانشمند پیشرفت چشمگیری کرده بود و پرورش دهنده افرادی همچون شهید حججی بود، بنابراین ضربه را از طریق ابعاد مختلف از جمله زن آغاز کردند.

وی با اشاره به اینکه دشمن با تبلیغات سیاسی و جو‌سازی سیاسی در تلاش برای تغییر نگرش به روش دلخواه به سوی هدف خاص بود اذعان کرد: برخی از دولت‌ها در کشورمان برای اینکه جذب آرا کنند از الفاظی همانند آزادی استفاده کردند و این هیزمی در آتش دشمن و قدمی در راه رسیدن به اهداف آنان بود.

دوران کرونا، فرصت طلایی دشمن برای تغییر ذهنیت مردم بود

علمی‌فرد با اشاره به اینکه در دوران کرونا دشمن خیلی خوب در فضای مجازی وارد عمل شد و اما کشور ما چندان توجهی به این موضوع نکرد، ادامه داد: همین تبلیغات گسترده در فضای مجازی ذهنیت‌ها را به سمت تغییر برد.

وی اذعان کرد: دنیای غرب خیال می‌کند که ارزش و اعتبار زن به این است که حجاب و عفاف خود را کنار بگذارد و با بی‌بند و باری و ولنگاری، خود را برای مردان شهوتران بیاراید و با خودآرایی، اسیر دست مرد شود. این نگاه، اهانت و خیانت به زن و حکم سقوط زن به چاه حیوانیت است.

وی با بیان اینکه آزاد کسی است که به خاطر دنیای مادی، قدم روی عزت و فضیلت و ایمان و تقوا، و روی مقام انسانی خویش نگذارد و خود را از قید هوا و هوس و شهوت و ثروت و پول و جاه و مقام آزاد کند، گفت: اسلام زن را به عفت، به عصمت، به حجاب، به حفظ کرامت انسانی، به آرایش نکردن در مقابل مرد بیگانه دعوت می‌کند و این عزت و کرامت زن مسلمان است.

نگاه غرب کاملا مرد سالاری است

علمی فرد با بیان اینکه زن در این فرهنگ، وسیله‌ای برای اطفای شهوت مردان شد و از مقام انسانیت سقوط کرد گفت: این آزادی زن نیست. آزادی مردان هرزه برای استفاده از زن مظلوم است. این کار، مردسالاری، ظلم و خیانت به زن، حق کشی نسبت به زن، اهانت به حقوق زن، و تنزل ارزش زن است.

وی بیان کرد: ظلمی که در فرهنگ غرب به زن شده است، در تمام دوران تاریخ بشریت بی‌سابقه است. غربی‌ها در تمامی عرصه‌ها، در عرصه علم و کار و هنر و ادبیات و مالکیت، به زن ظلم کرده‌اند به طوری که در چشم فرهنگ اروپایی، از دوران قرون وسطی و بعد از آن تا اواسط قرن بیستم، زن موجود درجه دوم بوده است.

دنیای بدون دین هدف دشمن است

لیلا حسینی، هادی سیاسی در زنجان نیز در ادامه این گفت‌وگو اذعان کرد: زمانی که از حضرت زهرا صحبت به میان می‌آید برای ایشان لفظ سلام‌الله علیها به کار میرود که این امر سلام خداوند را به حضرت زهرا (س) ابلاغ می‌کنیم. در بین ۱۴ معصوم تنها یک معصوم زن وجود دارد و به جرات می توان گفت شخصیت حضرت زهرا(س) تکامل دهنده ۱۳ معصوم مرد است.

وی با بیان اینکه انحصاری‌ترین ویژگی ایشان بطول بودن است و ایشان پاکیزه و مطهر از هر گونه پلیدی هستند، و در زن دیگری این ویژگی وجود ندارد، گفت: ایشان محدثه هستند به طوری که فرشته‌ای که تنها بر پیامبر نازل می‌شده بعد از رحلت پیامبر بر حضرت زهرا (س) زن نازل می‌شود. احادیثی که توسط جبرئیل بر ایشان گفته می‌شود توسط، حضرت علی(ع) در صفحه‌هایی نگاشته می‌شود و کلیه مسائل عالم خلقت در آن نوشته شده و به دست صاحب‌الزمان سپرده شده است تا به دست جهانیان برسد.

این هادی سیاسی با اشاره اینکه در بحث شخصیتی حضرت زهرا(س) نکات جالبی وجود دارد گفت: چراکه دختری در اوج جوانی کاری انجام می‌دهد از جانب پیامبر لقب ام‌ابیها " لقب مادر پدرش" می‌گیرد بنابراین چنان شخصیت این زن تکمیل بوده که برای پدرش همانند مادر می‌شود و آرامش را به زندگی پدر می‌بخشد.

وی بیان کرد: مادران ما باید با الگو گرفتن از حضرت زهرا(س) دختران خود را به نحوی آموزش دهند که مشکلات را حل و رفع کنند.

حسینی با اشاره به اینکه ایشان در بحث تربیت فرزندان در حدیث کسا ما را به درستی هدایت می‌کنند، عنوان کرد: ایشان در مکالمه با فرزندان با به کار بردن کلمات نور چشمم، میوه دلم با بار عاطفی فرزندان را تحت تاثیر قرار داده و در کنار خود فرزندان را نگه داشته‌اند در صورتی که فرزندان ما در کنار ما نیستند و در مقابل ما ایستاده‌اند چرا که در بحث پرورشی فرزندان موفق نبوده‌ایم و تنها بعد اقتصادی را تامین کرده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه ایشان سه شاخصه خاص دارند که در این امر علاوه بر مادر، پدر نیز دخیل بوده‌اند، یاداور شد: پدر و مادر هر دو در تربیت حضرت زهرا(س) حضور داشته‌اند در حالی که در تربیت فرزندان ما پدران نقشی ندارند و این سبب شده تا کمبودهایی در زمینه تربیت فرزندان ایجاد شود. با این حال در قرآن نیز ذکر شده که هر انسانی باید سه ویژگی ولایت‌پذیری، توکل و رضایت‌مندی خداوند را داشته باشد که هر سه ویژگی در ایشان وجود داشت و ما نیز اگر در زندگیمان به رضایت خداوند راضی باشیم شرایط زندگی بسیار متفاوت خواهد بود.

این هادی سیاسی با اشاره به اینکه اولین جهاد‌گر تبیین حضرت زهرا(س) هستند گفت: جهاد تبیین ایشان به ما نشان می‌دهد باید آتش به اختیار بود و منتظر مسئولان یا مردان نبود هر جا که لازم بود باید خود جوش جهاد تبیین را انجام داد.

رسالت زن امروزی حفظ بنیان خانواده است

وی بیان کرد: رسالت زن امروزی حفظ بنیان خانواده است و اگر بنیان خانواده آسیب ببیند جامعه دچار آسیب می‌شود و این همان چیزی است که دشمن بر روی آن تمرکز کرده است و سعی دارد تا ایران قوی اسلامی را از بین ببرد.

وی یادآور شد: امپریالیسم غرب تمام اخبار خود را کانالیزه می‌کند و اجازه نمی‌دهد مردم جامعه از همه مسائل آگاه باشد به عبارتی آنچه را خود می‌خواهد به خورد تفکر مردم می‌دهد.

حسینی با اشاره به اینکه شرایط در کشور ما متفاوت است و دشمن سعی می‌کند هر گونه اخبار دروغ، شایعه را درست کرده و بر فکر مردم رخنه کند، گفت: به عبارتی در حال استفاده از سلاح بدبینی است چراکه بحث تقابل مردم و مسئولین را به کار گرفته‌ که با این امر در نهایت به اهداف خود دست یابد. چراکه تا زمانی که مردم در کنار مسئولان باشند هیچ کاری از پیش نخواهند برد اما اگر تفرقه به راه بیفتد انفعال در جامعه ایجاد خواهد شد.

دنیای بدون دین هدف دشمن است

حسینی با بیام اینکه دنیای بدون دین هدف دشمن ما است، خاطر نشان کرد: دشمن سعی دارد تا آرامش معنوی را در جامعه ما از بین ببرد.

وی با بیان اینکه در فرهنگ غربی، یا منکر روح می‌شوند و یا روح را تابعی از بدن می‌دانند گفت: آن‌ها معتقدند اصل با لذت جسمانی و مادی است، معنویات اصالت ندارد، ارزش‌ها تابع ذوق و سلایق مردم هستند، معتقد به خارج کردن دین از واقع حیات انسانی‌اند.

این هادی سیاسی گفت: با همین نگاه، فرهنگ غرب پایه گذار بی‌بندوباری و ابتذال زنانه شد و زن را به عنوان وسیله برای مردان معرفی کرد و نامش را آزادی زن گذاشت.

آزادی یعنی خاموش کردن وجدان و کشتن فطرت

حسینی تصریح کرد: در نگاه غربی‌ها، آزادی یعنی پشت پا زدن به حکم محکم عقل و روگرداندن از دین و غوطه ور شدن در منجلاب فحشا و فساد اخلاقی، آزادی یعنی به هیچ اصلی از اصول اخلاقی پای بند نبودن، آزادی یعنی خاموش کردن وجدان و کشتن فطرت.

وی ادامه داد: فرهنگ غربی، فرهنگ برنامه‌ریزی برای فساد انسان، فرهنگ دشمنی و بغض با ارزش‌ها و درخشندگی‌ها و فضیلت‌های الهی و خروج انسانیت از دایره فضایل انسانی است. در این فرهنگ، اگر زن بخواهد در جامعه نمود پیدا کند، باید از جذابیت‌های جنسی خودش چیزی را ارایه بدهد. خود را در چشم مردان آرایش کند و با زینت و تجملات و خودنمایی، برای مردان چشم نواز باشد.

 

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر