logo
امروز : شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۷:۲۲
[ شناسه خبر : ۲۸۸۳۴ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 2 دقیقه ]
مدیر‌کل امور شیلات و آبزیان استان زنجان در گفت‌وگو با موج‌رسا؛

قرارداد تولید تخم چشم زده ماهی قزل‌آلا در خدابنده منعقد شد

قرارداد-تولید-تخم-چشم-زده-ماهی-قزل‌آلا-در-خدابنده-منعقد-شد
مدیر‌کل امور شیلات و آبزیان استان زنجان گفت: یک واحد تکثیر بچه ماهی در شهرستان خدابنده در راستای تولید تخم چشم زده ماهی قزل‌آلا با دانشگاه اصفهان قرار داد همکاری منعقد کرد.

 منصور حقی‌راد در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا; اظهار داشت: از سال ۹۶ برنامه‌ریزی شد تا بر اساس شیوه نامه موجود شرکت‌های وارد کننده تخم چشم زده ماهی؛ این تکنولوژی را وارد کشور نمایند.

وی افزود: تعدادی از شرکت‌ها با کشور ایتالیا و فرانسه وارد قرار داد شده و تخم چشم زده تولید کردند. با این شرایط ۹۰ درصد نیاز بچه‌ ماهی که از خارج از کشور تامین می‌شد توانست در داخل کشور تولید شود.

مدیرکل امور شیلات و آبزیان استان زنجان با اشاره به اینکه تلاش امور شیلات این است تا بتواند تخم چشم زده ماهی را به صورت کامل در داخل کشور تولید کند، گفت: با این که مقرر بود ۱۰۰ درصد تولید بچه ماهی در طول سه سال اخیر در کشور انجام شود اما مشکلاتی به وجود آمد و این امر میسر نشد.

وی تصریح کرد: در استان زنجان نیز تکثیر بچه ماهی، در شهرستان خدابنده با همکاری دانشگاه صنعتی اصفهان انجام گرفت و امسال نیز قرار داد همکاری در خصوص تولید تخم چشم زده ماده منعقد شده است.

حقی‌راد گفت: قطع وابستگی و عزم ملی در خودکفایی اقتصادی با توجه به اهمیت زنجیره ارزش تولیدات آبزیان خوراکی به‌خصوص قزل‌آلا در کشور، نیاز به بچه ماهی قزل‌آلا از تخم چشم زده ماهی از نهاده‌های مهم برای رونق مزارع پرورش ماهی است.

وی با بیان اینکه این محصول در چند سال اخیر همواره با خروج ارز از کشور برای تأمین نیاز مزارع سرد آبی همراه بود عنوان کرد: میلیون‌ها دلار برای خرید تخم چشم زده از کشورهای اروپایی ازجمله فرانسه، اسپانیا و دانمارک صرف می‌شد.

وی افزود: درحالی‌که با صرف اندکی از این ارز می‌توان مراکز تکثیر تخم چشم زده در نقاط مختلف کشور راه‌اندازی و با هزینه‌ای بسیار پایین‌تر، نیاز مهم و راهبردی مزارع داخل و حتی کشورهای همسایه را تأمین کرد.

حقی‌راد اذعان کرد: در استان زنجان سالانه بیش از ۱۵ هزار تن انواع ماهی سردآبی تولید می‌شود که علاوه بر تامین نیاز استان، به سایر استان‌ها نیز صادرات انجام شده و گاها برخی کشور ها نیز مقصد صادراتی ماهی زنجان هستند و اگر بتوان کل تخم چشم زده ماهی مورد نیاز را در استان تامین کنیم به لحاظ اقتصادی بسیار مقرون به صرفه خواهد بود. 

وی ابراز داشت: در حدود ۷۹۱ واحد فعال آبزی‌پروی اعم از ماهیان سرد‌آبی، گرم‌آبی، ماهیان زینتی و پرورش بچه ماهی در استان در حال فعالیت هستند که شهرستان ماهنشان قطب تولید ماهی سردآبی است.

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر