logo
امروز : شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۲۳:۴۴
[ شناسه خبر : ۲۸۶۹۶ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 2 دقیقه ]
معاون بخش منابع طبیعی مرکز تحقیقات و کشاورزی استان زنجان در گفت‌وگو با موج‌رسا؛

تاثیر وجود گون بر ادامه حیات گیاهان خوش خوراک مرتعی/ موظف به حفظ ذخایر ژنتیکی گیاهان مرتعی هستیم

تاثیر-وجود-گون-بر-ادامه-حیات-گیاهان-خوش-خوراک-مرتعی-موظف-به-حفظ-ذخایر-ژنتیکی-گیاهان-مرتعی-هستیم
معاون بخش منابع طبیعی مرکز تحقیقات و کشاورزی استان زنجان گفت: گون‌ها نقش قابل توجهی در حفظ آب و خاک دارند و اگر گون‌ها آسیب‌ ببینند بسیاری از گونه‌های خوش خوراک مرتعی نیز در معرض نابودی قرارخواهند گرفت.

فرهاد آقاجانلو در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا; با بیان اینکه برای تغییر کاربری اراضی محدودیت‌هایی از سویی منابع طبیعی وجود دارد، اظهار داشت: بر این اساس تغییر کاربری اراضی در راستای بهره‌برداری از برخی معادن تقریبا امکان پذیر نیست.  

وی با بیان اینکه برخی گونه‌های گیاهی در معرض خطر و تهدید قرار دارند، افزود: همین تغییر کاربری سبب نابودی گونه‌ها و ژن‌های گیاهی می‌شود.

معاون بخش منابع طبیعی مرکز تحقیقات و کشاورزی استان زنجان گفت: برخی گونه‌ها جزو ذخایر ژنتیکی دنیا هستند و مختص ایران و استان نیست بر اساس همین حکم، موظف به حفظ گونه ها هستیم.

وی با اشاره به اینکه یکی از گونه‌های با ارزش گیاهی گون است، تصریح کرد: گون انواع مختلف دارد که در ایران ۸۰۴ گونه تا به امروز شناسایی شده است.

آفاجانلو با اشاره به وجود ۵۰۰ گونه گون در ایران و ۳۰ گونه گون مختص استان زنجان، گفت: گون‌زارها در استان زنجان در مراتع ییلاقی پراکندگی بیشتر دارند، و معادن نیز در این مناطق کوهستانی پراکندگی بالایی دارند. با این وجود از یک طرف باید بحث فعال سازی معادن حل شود و از سویی دیگر باید گونه‌های گیاهی حفظ شود؛ اداره کل منابع طبیعی نیز باید بر اساس همین بخش نامه عمل کند.

وی با اشاره به اینکه گون یک گونه با ارزش است، گفت: این گونه گیاهی به واسطه تاج پوشش و ریشه گسترده در خاک، نقش قابل توجهی در حفظ آب و خاک دارد.

عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات استان زنجان بیان کرد: گون از خانه لگوم بوده و تثبیت کننده اذت است و در بهبود وضعیت خاک نقش دارد. آقاجانلو گفت: گون‌ها پرستار و حافظ بسیاری از گونه‌های گیاهی هستند و اگر گون‌ها تخریب شوند بسیاری از گونه‌های خوش خوراک مرتعی در معرض نابودی قرارخواهند گرفت./ب

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر