logo
امروز : یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۲:۱۱
[ شناسه خبر : ۲۸۶۲۹ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 4 دقیقه ]
مدیرکل دامپزشکی استان زنجان هشدار داد؛

مرغداران مراقب آنفوآنزای فوق حاد پرندگان باشند

مرغداران-مراقب-آنفوآنزای-فوق-حاد-پرندگان-باشند
مدیرکل دامپزشکی استان زنجان گفت: رعایت توصیه های بهداشتی دامپزشکی مهمترین راهکار جهت مقابله با بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان است.

به گزارش موج رسا; به نقل از روابط عمومی دامپزشکی استان زنجان، محمدباقر حاج کاظمی اظهار کرد: بیماری آنفلوانزای پرندگان یک بیماری فوق حاد ویروسی است که پرنده آلوده به ویروس، آلودگی را از طریق ترشحات دفع می‌کند و این عامل می‌تواند بیماری را از پرندگان وحشی مهاجر به پرندگان محلی منتقل کند و در اثر تماس، بیماری به پرندگان بومی روستاها و واحدهای صنعتی منتقل می‌شود.

وی با بیان اینکه رعایت نکات بهداشتی تأثیر بسزایی در جلوگیری از بروز و شیوع بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان دارد، افزود : با توجه به این که درگیری واحدهای پرورش طیور به سویه های آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان محدود به فصل خاصی از سال نمی باشد، رعایت نکات بهداشتی در نگهداری طیور صنعتی و طیور بومی روستایی و همچنین رعایت بهداشت فردی توسط صاحبان پرندگان زینتی مانند شستن دست ها و دفع بهداشتی فضولات پرندگان مذکور گامی مؤثر در پیشگیری از شیوع بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان و گسترش متعاقب آن به جمعیت انسانی محسوب می‌شود.

وی گفت: در صورتی که یک واحد مرغداری دچار افت شدید در مصرف آب و دان، کاهش شدید تولید، تلفات و خسارات شود اولین اقدام مهم که بایستی انجام دهد اطلاع به دامپزشکی شهرستان مربوطه است چرا که بازرسان دامپزشکی جهت کنترل بیماری اقدام می نمایند و از سرایت بیماری به واحدهای دیگر جلوگیری بعمل می آورند.

حاج کاظمی ضمن تاکید بر ضرورت انجام واکسیناسیون گله های طیور (به ویژه واحدهای مادر و تخمگذار) بر علیه این بیماری، افزود: رعایت موارد زیر بطور اکید به پرورش دهندگان طیور توصیه گردد: به هر طریق ممکن از ارتباط پرندگان داخل سالن، دان و آب مصرفی با پرندگان وحشی و آزاد پرواز (مانند کلاغ، گنجشک، زاغ، سار و ...) و فضولات آنها جلوگیری نمایید. در این ارتباط لازم است انبار دان و سالن پرورش برای اینگونه پرندگان غیر قابل نفوذ باشد و محوطه مرغداری فاقد هرگونه جاذبه ای برای ورود پرندگان وحشی باشد. ریخت و پاش دان و رها سازی کود در محوطه و وجود آبگیر و تجمع آب به هر شکل این جاذبه را ایجاد کند.

مدیری کل دامپزشکی زنجان ادامه داد: از رفت و آمد غیر ضروری جلوگیری کرده و در صورت لزوم با رعایت کامل موارد بهداشتی تردد انجام شود.

وی با بیان اینکه تعویض کفش و لباس در هنگام ورود به مزرعه (شامل کارگران و بازدید کنندگان) ضروری است، گفت: حوضچه ضدعفونی درب ورودی مزرعه و ورودی سالن‌ها را فعال نگه دارید و در هنگام ورود به سالن شستن دستها با آب و صابون و ضدعفونی آنها و تعویض کفش یا حداقل برس‌کشی کف چکمه با مواد ضد عفونی کننده ضروریست. رعایت بهداشت و اصول قرنطینه در ورودی سالن به مراتب از محوطه با اهمیت تر است بطوریکه از آلوده نبودن کلیه وسایل، مواد ، آب، دان و افراد ورودی به سالن باید اطمینان حاصل کنید.

وی خاطر نشان کرد: از رفت و آمد خودروها به داخل محوطه پاک جلوگیری شود و در موارد بسیار ضروری نسبت به ضدعفونی قسمت‌های بیرونی خودرو به صورت کامل اقدام شود.

بنا به گفته حاج کاظمی؛ خودرو حمل تخم مرغ، کارتن تخم مرغ و دان قبل از ورود به مزرعه و یا بارگیری در مبدا مورد شستشو و ضد عفونی قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه در واحدهای تخمگذار ترتیبی اتخاذ شود تا تخم مرغ خوراکی به گونه ای به بیرون از مرغداری انتقال یابد که خودرویی وارد محوطه پاک نشود، ادامه داد: کلیه رفت و آمدهای افراد به واحد را ثبت و ضبط شود.

مدیر کل دامپزشکی زنجان تاکید کرد: مرغداران از حضور در بازار پرندگان زنده، محل‌های پرورش طیور، پارک پرندگان و به طور کلی محل تجمع پرندگان غیر از واحد خود خودداری کرده و ترتیبی اتخاذ کنید تا پرسنل واحد نیز همین ممنوعیت را اجرا کنند. همین طور از ورود پرنده جدید به واحد (بویژه در مزارع مرغ مادر) خودداری شود.

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر