logo
امروز : دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۶:۴۶
[ شناسه خبر : ۲۸۵۷ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 5 دقیقه ]
معاون دانشگاه علوم پزشکی زنجان:

بیماریهای غیر واگیر علت ۷۶ درصد مرگ و میرها در استان زنجان/ بسته خدمات نوین سلامت در زنجان ارائه می‌شود

بیماریهای-غیر-واگیر-علت-۷۶-درصد-مرگ-و-میرها-در-استان-زنجان-بسته-خدمات-نوین-سلامت-در-زنجان-ارائه-می‌شود

معاون دانشگاه علوم پزشکی زنجان گفت: علت ۷۶ درصد مرگ و میرها در استان زنجان بیماری‌های غیرواگیر است.

به گزارش موج رسا; محمدرضا صائینی شامگاه شنبه در جلسه شورای برنامه ریزی و توسعه استان زنجان با بیان اینکه کارگروه سلامت و امنیت غذایی استان جزو کارگروه‌های برتر در سطح کشور مورد تقدیر قرار گرفت، اظهار داشت: این کارگروه رتبه دوم را در سطح کشور کسب کرد.

وی تعداد جلسات کارگروه سلامت استان در سال ۹۵ را ۶ جلسه عنوان کرد و افزود: تعداد جلسات گروه کارشناسی ۲۵ جلسه، تعداد دستور کار جلسات کارگروه ۳۳ و تعداد مصوبات نیز ۵۹ مورد بوده که ۸۶ درصد آن اجرایی شده و ۱۴ درصد دیگر نیز در حال اجرا است.

وی با بیان اینکه ما مصوبه‌ای نداشتیم که  اجرا نشده باشد، ابراز کرد: ۲۲۶ پروژه‌ قرار شد در سطح استان ساخته شود که این پروژه‌ها در قالب خانه‌ها، پایگاه‌ها و مراکز و آموزشگاه‌های بهورزی به صورت وسیع در مناطقی که ما اینها را نداشتیم یا مکانهایی که از حیث ساخت و یا بازسازی مجدد مورد نیاز بود، مدنظر قرار گرفت.

معاون دانشگاه علوم پزشکی زنجان بیان کرد: در ابتدا سازمان املاک بنیاد مستضعفان قرار شد چهار قطعه زمین برای ساخت پایگاه‌ها در اختیار حوزه سلامت قرار دهد که این امر محقق شده و همچنین شهرداری زنجان نیز  پنج قطعه زمین در اختیار قرار دهد  که یکی از این پنج مورد محقق شده است و اداره کل راه شهرسازی و فرمانداری زنجان نیز تعهداتی داشته‌اند.

وی با اشاره به تدوین سند بیماری‌های غیرواگیر دارد عنوان کرد: دانشگاه علوم پزشکی  زنجان جزو هشت دانشگاه برتر کشور بوده که سند بیماری‌های غیرواگیر را طراحی کرده است و در این رابطه مصوبه کارگروه سلامت و امینت غذایی استان را نیز گرفته است.

صائینی گفت: با توجه به اینکه ۷۶ درصد علت مرگ و میر در استان زنجان بحث بیماری‌های غیرواگیر است وجود این سند لازم بود.

وی با اشاره به اینکه در بحث پیوست سلامت استان زنجان جزو استانهای پیشرو در این زمینه است، اظهار داشت: همکاری‌های لازم در این خصوص با اعضای کارگروه سلامت و اداره کل محیط زیست استان و سازمان صنعت و معدن استان انجام می‌شود.

معاون دانشگاه علوم پزشکی زنجان با اشاره به ورود فاضلاب‌های خانگی و صنعتی به رودخانه زنجانرود و تصمیماتی که در این خصوص گرفته شده است، خاطرنشان کرد: امیدواریم بتوانیم حجم ورود این فاضلاب‌ها به زنجانرود را کم کنیم.

وی با بیان اینکه استفاده از پساب‌ها در کشاورزی ممنوع است، ابراز کرد: صنایع باید ترغیب شوند تا این پساب‌ها را در تصفیه خانه برای صنعت استفاده کنند.

صائینی با اشاره به اقدامات انجام شده در بحث بیماری آنفولانزا گفت: در این مورد دستگاه‌ها قول همکاری داده‌اند که سال گذشته استان زنجان وضعیت مناسبی را از لحاظ کنترل این بیماری داشت.

وی با اشاره به بحث آنفولانزای فوق حاد پرندگان عنوان کرد: در بحث زنده فروشی اقدامات خوبی به خصوص در سطح شهرستان زنجان انجام شده است.

معاون دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان با بیان اینکه در بحث حمل طیور نیز محدودیت‌هایی ایجاد شده است، خاطرنشان کرد: مقرر شده تا  دامپزشکی استان زنجان با تشکیل تیم‌های عملیاتی در زمان وقوع بحران و بیماری در پرندگان ورود کند که خوشبختانه این آمادگی وجود دارد.

وی بیان کرد: مقرر شده تا دادسرای عمومی و انقلاب شعبه ویژه‌ای برای این مهم در نظر بگیرد که اکنون شعبه ویژه‌ای را در این خصوص داریم در سطح دادگستری نیز شعبه ویژه‌ای اعلام شده است.

صائینی با اشاره به برنامه‌های علوم پزشکی زنجان گفت: پیگیری و اجرایی کرده موارد مصوب در شورای عالی سلامت وامنیت غذایی از جمله برنامه‌ها است که در نخستین کار در بحث ریزگردها باید تصمیات را اجرا کنیم.

وی اظهار داشت: انعکاس مشکلات استانی مربوط به سلامت و امنیت غذایی به شورای عالی سلامت و امنیت غذایی که جمع‌آوری مشکلات مربوطه و اولویت بندی و قرار دادن مهمترین مشکلات در دستور کار بوده است.

معاون علوم پزشکی زنجان ارتقا سلامت و امنیت غذایی در استان را از جمله دیگربرنامه‌ها عنوان و تصریح کرد: کارهای ارزشمندی در این خصوص انجام شده و بستر خوبی برای سال ۹۶ فراهم شده است.

وی بیان کرد: بحث خود مراقبتی سازمانی مطرح بوده که کتابهای مربوطه در این خصوص انتشار پیدا کرده است و آمادگی در سطح دبیرخانه کارگروه سلامت نیز وجود دارد تا برای تمامی سازمانها این برنامه‌ریزی را داشته باشند.

صائینی کاهش سبوس‌گیری آرد سنگگ را از دیگر اقدامات عنوان کرد و افزود: این کاهش تا ۱۰ درصد بوده است، افرادی که از سنگگ استفاده می‌کنند به دنبال نان سالم هستند متاسفانه در گذشته نانی که برای این نان استفاده می‌شد آرد لواش با میزان سبوس گیری ۱۸ درصد بود که اقدامات خوبی در این خصوص در استان انجام شد.

وی با اشاره به کاهش میزان نمک در نان گفت: امیدواریم در مورد کاهش نمک در نان به یک درصد برسیم که با دستگاه‌هایی که گرفیتم بازرسان ما می‌توانند سر صحنه این میزان را محاسبه کنند.

معاون دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان اجرای بسته خدمات نوین سلامت را از اقدامات برشمرد و تصریح کرد: ما جزو استانهای پیشرو در این زمینه هستیم  که امکان انجام دو آزمایش رایگان و پیشگیری از دو سرطان و بحث بسیار مهمی است.

وی با بیان  اینکه نزدیک  به ۴۰ درصد جمعیت استان در این برنامه قرار گرفتند، ابراز کرد: شناسایی افراد در معراض خطر و خطرسنجی در زمینه سکته قلبی و  مغزی و سرطان انجام شده است.

//س

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر