logo
امروز : دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۴۳
[ شناسه خبر : ۲۸۵۱ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 4 دقیقه ]
مدیرکل بهزیستی استان زنجان:

مرکز نگهداری معتادان بی سرپناه پاییز امسال در زنجان افتتاح می‌شود/ 50 درصد معلولیت‌ها مربوط به اختلالات ژنتیکی است

مرکز-نگهداری-معتادان-بی-سرپناه-پاییز-امسال-در-زنجان-افتتاح-می‌شود-50-درصد-معلولیت‌ها-مربوط-به-اختلالات-ژنتیکی-است

مدیرکل بهزیستی استان زنجان با اشاره به ایجاد مرکز نگهداری معتادان بی سرپناه گفت: مرکز معتادان بی سرپناه پاییز امسال در زنجان افتتاح می‌شود.

به گزارش موج رسا; محمد محمدی قیداری امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه استان زنجان با اشاره به اینکه بهزیستی با توجه به نیازها و مشکلات جامعه باید پوست اندازی کرده و به روز شود، اظهار کرد: آسیب‌های اجتماعی که امروزه جامعه ما با آنها دست و پنجه نرم می‌کند و فضایی که ما بعد از بیش از 30 سال در آن قرار داریم قابل مقایسه با گذشته نیست.

وی با بیان اینکه بهزیستی متولی سلامت اجتماعی است، افزود: همکاران ما باید روزآمد بوده و در مباحث علمی هم گام با جامعه و مشکلات آن به پیش بروند.

مدیرکل بهزیستی استان زنجان با تاکید بر شناسایی، آسیب شناسی و درمان دردهای جامعه عنوان کرد: ما در این جهت در حال حرکت هستیم و برنامه‌هایی را در حوزه‌های مختلف داریم.

وی اعتیاد، حاشینه‌نشینی، طلاق و فقر و فحشا را چهار آسیب اولویت دار استان عنوان و خاطرنشان کرد: ما در سازمان بهزیستی با رویکرد عام همه مردم استان را زیر پوشش داشته و باید اطلاع‌رسانی و آگاه سازی لازم را انجام دهیم، به خصوص در مباحث پیشگیری که کل جمعیت را دربرمی‌گیرد.

محمدی‌قیداری بیان کرد: در رویکرد خاص حدود 130 هزار نفر از خدمات بهزیستی استان استفاده می‌کنند و 23 هزار خانوار را تحت پوشش داریم که از این تعداد هفت هزار نفر مستمری دریافت می‌کنند.

وی اعتبار بهزیستی استان را در سال گذشته 38 میلیارد تومان عنوان کرد و افزود: این مبلغ به غیر از اعتباراتی است که از بهزیستی کشور مستقیم داشته‌ایم مانند مستمری‌ها که از مرکز پرداخت می‌شود.

مدیرکل بهزیستی استان زنجان با بیان اینکه ما برنامه‌های خود را از پیشگیری آغاز می‌کنیم، ابراز کرد: آگاه سازی در زمینه آسیب‌های اجتماعی در رویکرد عام برای همه مردم استان ارائه می‌شود.

وی با اشاره به اینکه بهزیستی سه استراتژی را دنبال می‌کند، گفت: نخستین استراتژی ما پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و معلولیت‌ها بوده و دومین اولویت نیز توانمندسازی در بحث اشتغال، تحصیل، مسکن و غیره است.

محمدی‌قیداری برون سپاری واستفاده از ظرفیت بخش غیردولتی و مردمی را سومین استراتژی بهزیستی برشمرد و اظهار داشت: ما این استراتژی‌ها را به صورت جدی در استان دنبال می‌کنیم.

وی با اشاره به بحث پیشگیری از معلولیت‌ها از جمله تنبلی چشم عنوان کرد: تنبلی چشم یکی از علت‌های شایع نابینایی است که با یک آزمایش ساده موارد مشکوک تشخیص داده می‌شوند.

مدیرکل بهزیستی استان زنجان با بیان اینکه در غربالگری شنوایی 16 هزار 962 نوزاد یک تا 10 روزه در بیمارستانها مورد معاینه قرار گرفته‌اند، اظهار داشت: در این معاینات موارد مشکوک شناسایی و برای اقدامات بعدی معرفی می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه 50 درصد معلولیت‌ها مربوط به اختلالات ژنتیکی هستند، عنوان کرد: باید در این مورد نیز برنامه داشته باشیم که سازمان بهزیستی در برنامه ششم و در ماده 75 این موضوع را به تصویب مجلس رسانده است.

محمدی‌قیداری ارائه مشاوره‌به زوجین در شرف ازدواج را از جمله بحث‌های مطرح در پیشگیری از اختلالات جنسی عنوان کرد و افزود: از ارگانها و سازمانهایی که می‌توانند در این زمینه ما را یاری کنند نیز می‌خواهیم که به این موضوع ورود کنند.

وی غربالگری ژنتیکی در دبیرستانها و دانشگاه‌ها را از دیگر برنامه‌های بهزیستی دانست و ابراز کرد: 23 هزار 500 نفر در این زمینه غربالگری شدند.

مدیرکل بهزیستی استان زنجان به برنامه‌هایی که در زمینه پیشگیری از طلاق و اعیتاد اجرا می‌شود اشاره و خاطرنشان کرد: آگاه سازی در محلات شهری و روستایی، محیط های کاری و آموزشی توسط تیمهایی از بهزیستی استان دنبال می‌شود.

وی تعداد کل افراد پذیرش شده سال 95 در مراکز اقامتی میان مدت را 3 هزار و 506 نفر عنوان کرد و گفت: در مراکز درمان و بازتوانی 4181 نفر پذیرش شدند و تعداد کل پذیرش ما در کاهش آسیب‌ها نیز 472 نفر بوده‌اند.

محمدی تعداد محیط های تحت پوشش اجتماع محور را 257 محله بوده است، ابراز کرد: 400 هزار نفر با رویکرد عام در کلاسهای ما شرکت کردند.

وی با بیان اینکه در بحث اشتغال معتادان بهبود یافته برای 100 نفر شغل ایجاد کردیم، خاطرنشان کرد: اگر گواهی ترک اعتیاد از طریق مبادی ذیربط برای ما ارائه شود، بعد از یک دوره زمانی با انجام ارزش یابی حرفه ای، مهارتهای فنی و حرفه‌ای به این افراد ارائه می‌شود.

مدیرکل بهزیستی استان زنجان بیان کرد: معتادان بهبود یافته با ارائه وامها و پرداخت کمک‌های بلاعوض مورد حمایت قرار می‌گیرند.

وی در مورد افتتاح مرکز معتادان بی سرپناه نیز گفت: مقدمات ایجاد این مرکز آماده شده که در پاییز امسال این مرکز افتتاح خواهد شد.

محمدی با اشاره به افزایش سه تا چهار درصدی مستمری مددجویان بهزیستی تصریح کرد: با این افزایش میزان دریافتی مددجویان با احتساب یارانه بین 200 هزار تا 600 هزار تومان می‌شود.

وی با اشاره به تعداد مهدهای کودک اظهار داشت: ما 165 مهد کودک داریم که هفت هزار نفر را تحت پوشش قرار داده‌اند.

//س

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر