logo
امروز : دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۳:۳۲
[ شناسه خبر : ۲۸۴۸ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 2 دقیقه ]
مدیر جهاد کشاورزی زنجان:

عملیات پیوندزنی در 20 هکتار از باغات زنجان اجرا می‌شود/ توسعه باغات پسته در زنجانرود به 129 هکتار

عملیات-پیوندزنی-در-20-هکتار-از-باغات-زنجان-اجرا-می‌شود-توسعه-باغات-پسته-در-زنجانرود-به-129-هکتار

مدیر جهاد کشاورزی زنجان با اشاره به توسعه باغات پسته در زنجانرود گفت: باغات پسته در زنجانرود به 129 هکتار افزایش یافته است.

حسام‌الدین امیر‌مقدمی در گفت‌و‌گو با خبرنگار موج رسا; اظهار کرد: بیش از 129 هکتار باغ پسته ( بارور – غیر بارور ) در روستاهای بخش زنجانرود طی سه سال گذشته کشت شده است.

وی تصریح کرد: با توجه به کاهش بارندگی ها و خشکسالی های اخیر از یک سو و برداشت نامناسب از سفره های آب زیرزمینی طی سالهای اخیر، ضرورت بهینه سازی مصرف آب و تغییر الگوی کشت در کشور بیش از پیش نمایان شده است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان زنجان با بیان این مطلب که کشت پسته تنها در محدوده مطالعاتی تایید شده از طرف مرکز تحقیقات و صرفا با تایید جهاد کشاورزی شهرستان زنجان قابل اجرا است افزود: با لحاظ کردن شرایط خاص این محصول با سرمایه گذاری بالا ، نیاز آبیاری حداقل 5000متر مکعب در سال  دارد.

وی افزود: ریشه‌های بسیار عمیق و حساس‌، تامین پایه از نهالستانهای معتبر با بستر ماسه‌ای‌، پیش‌بینی تامین پیوندک و آماده کردن بستر کاشت از دیگر اقدامات انجام شده در این راستا است.

امیر‌مقدمی خاطر نشان کرد: ارقام مناسب پسته برای کشت در بخش زنجانرود بر اساس تحقیقات کارشناسان محترم مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی استان به باغداران توصیه شده و از امسال باغات کشت شده آماده پیوند زنی است.

وی ابراز کرد: با حضور دو اکیپ از پیوندکاران رفسنجان و پیوندکاران بومی استان، طی دو  هفته گذشته عملیات پیوندزنی در حدود20 هکتار از این باغات اجرا شده است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان زنجان به باغداران بخش زنجانرود توصیه کردند به منظور هماهنگی برای پیوندزنی باغات پسته‌ای که قطر شاخه‌های اصلی آن دارای استاندارد لازم و پس از سال اول و سال دوم بوده به مرکز جهاد کشاورزی نیک پی مراجعه کنند.

//ع

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر