logo
امروز : جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱:۰۶
[ شناسه خبر : ۲۸۴۷۷ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 2 دقیقه ]
مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان در گفت‌وگو با موج‌رسا؛

توسعه کشت نشائی پیاز اولویت کار سازمان جهادکشاورزی استان زنجان/ برداشت ۱۴۰ هزار تن پیاز از مزارع استان

توسعه-کشت-نشائی-پیاز-اولویت-کار-سازمان-جهادکشاورزی-استان-زنجان-برداشت-۱۴۰-هزار-تن-پیاز-از-مزارع-استان
مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان با بیان اینکه امسال در حدود 300 هکتار از اراضی زراعی استان زنجان زیر کشت نشائی پیاز رفته بود، گفت: توسعه کشت نشایی پیاز جزء برنامه‌های اولویت‌دار سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان است.

سعید ناصر‌وفایی در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا; با بیان اینکه برداشت پیاز در استان زنجان به اتمام رسیده است، اظهار داشت: سطح زیر کشت محصول پیاز استان در سال جاری بالغ بر 2680 هکتار و تولید 140 هزار تن بود که از این میزان حدود 11 هزار تن تولید تابستانه شهرستان طارم و مابقی تولید پاییزه سایر شهرستان‌های استان می‌باشد که روانه بازار شده است.

وی متوسط عملکرد محصول پیاز را در شهرستان طارم به دلیل شرایط خاص آب و هوایی حدود 38 تن در هکتار و سایر شهرستان‌ها 52 تن در هکتار اعلام کرد و افزود: تقریبا تمام سطوح کشت شده پیاز با سیستم نواری قطره‌ای( تیپ) که دارای بیشترین ضریب بهره‌وری می‌باشد آبیاری می‌شود.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان گفت: پیازکاران زنجان جزء حرفه‌ای‌ترین پیازکاران کشور بوده و از ارقام زرگان، فلات، سوئیت -اسپانیش، زرجان و همچنین مقدار محدودی پیاز قرمز آذر شهرو.. در کشت‌های خود استفاده می‌کنند. که محصولات تولیدی علاوه بر مصرف داخلی به سایر استان‌ها و حتی خارج از کشور نیز صادر می‌شود.

وی همچنین توسعه کشت نشایی پیاز را جزء برنامه‌های اولویت‌دار سازمان جهاد کشاورزی عنوان کرد و گفت: سطح کشت نشایی پیاز در سال جاری در حدود 300 هکتار بود که با توجه به مزایای بسیار زیاد کشت نشایی به کشاورزان توصیه می‌شود که حتما بخشی از سطوح کشت را در سال زراعی بعد بصورت نشائی انجام دهند تا در کنار کشت رایج خود عملکرد کشت نشائی را هم مقایسه کنند. 

وی ادامه داد: در کشت نشائی هم در میزان آب مصرفی و هم میزان بذر و میزان سم و کود مصرفی صرفه جویی می‌شود. 

ناصر‌وفایی تصریح کرد: طبق برنامه الگوی کشت ابلاغی سطح کشت پیاز در سال زراعی 1402-1401 به میزان 2667 هکتار با پیش‌بینی تولید 135 هزار تن خواهد بود./ب

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر