logo
امروز : شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۴:۳۰
[ شناسه خبر : ۲۸۴۶۸ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 10 دقیقه ]
در سایه غفلت مسئولان؛

تبدیل شدن فاضلاب به بحران در برخی از مناطق شهری زنجان/ مسئولان استانی چاره اندیشی می‌کنند؟!

تبدیل-شدن-فاضلاب-به-بحران-در-برخی-از-مناطق-شهری-زنجان-مسئولان-استانی-چاره-اندیشی-می‌کنند؟!
فاضلاب در بخشی از مناطق شهری زنجان بیرون زده است و به گفته برخی از مسئولان عدم ساماندهی این امر موجب این خواهد شد که بهداشت و سلامت مردم به خطر بیفتد. آیا مسئولان برای حل این معضل چاره اندیشی می‌کنند؟!

به گزارش موج رسا; اوایل امسال موضوع بیرون‌زدگی آب‌های زیرزمینی از خانه‌های شهروندان در جنوب شهر مطرح شد و در پی آن برخی از دستگاه‌های متولی مدعی شدند که در حال حل این مشکل هستند که در همان ابتدا یکی از مسئولان بیان کرد که اگر این مسئله حل نشود تبدیل به یک بحران در بلندمدت خواهد شد.

عدم ساماندهی این مشکل موجب آن شد تا مدتی بعد فاضلاب بیمارستانی و شهری از رختشورخانه زنجان سر درآورد و صدای مسئولان میراث فرهنگی زنجان را بلند کرد.

عدم ساماندهی این وضعیت موجب آن شد که فاضلاب و چاه‌های جذبی برخی از نقاط شهری زنجانم به مشکل بخورد و صدای شهروندان و شورای شهر نیز بلند شد.

بیرون‌زدگی فاضلاب انسانی در برخی از نقاط شهری و فاضلاب بیمارستانی در رختشورخانه زنجان تحدیدی بر سلامت شهروندان زنجانی است که مسئولان استان و شهرستان هر چه سریع‌تر اقدامات لازم را انجام دهند تا سلامت مردم و امنیت روانی آن‌ها دچار خدشه نشود.

بیرون‌زدگی فاضلاب در کوی نارون آسیب‌های بهداشتی در پی دارد

حسین حمزه‌لو پاک با اشاره به اینکه در بخشی از کوی نارون، فاضلاب انسانی در حال بیرون‌زدگی است، اظهار داشت: این فاضلاب آسیب‌های بهداشتی را در پی خواهد داشت.

وی افزود: یکی از دغدغه‌ها در ترانشه کوی قائم است بخشی از پروژه انجام شده و بخشی نیز در حال اجرا است. با توجه به مراجعات مردم به آبفا، شهرداری و شورا مقرر شد تا معبر به معبر نظر اهالی گرفته شود و اولویت با معابر بزرگ خواهد بود و اگر آب و هوا اجازه ندهد اجازه حفاری داده نخواهد شد.

عضو شورای اسلامی شهر زنجان گفت: همتی که امسال در بحث فاضلاب شهری انجام گرفته مضاعف بوده است، در برخی مناطق خط اصلی اجرا نشده و امکان اتصال به شبکه وجود ندارد.

مشکل فاضلاب کوچمشکی بحرانی شده است

سعید نجفی در جلسه شورای اسلامی شهر زنجان با بیان اینکه مشکل بالا آمدگی آب‌های زیر سطحی در شهر زنجان به یک چالش تبدیل شده است، اظهار داشت: اعضای شورای اسلامی شهر زنجان نیز بر این مسئله حساس شده، پیگیری‌های جدی انجام و با ارگان‌های ذیربط از جمله آب منطقه‌ای، آب و فاضلاب و شهرداری جلساتی در راستای حل مشکل انجام شده است.

وی افزود: از دو ارگان آب منطقه‌ای و آب و فاضلاب پیگیر هستیم تا موضوع آب های زیر سطحی باید پیگیری و مشکل مرتفع شود.

عضو شورای اسلامی شهر زنجان با اشاره به اینکه سالانه شهرداری بعد از آغاز کاهش دما زمان بندی مشخصی را برای حفاری در سطح شهر مشخص کرده است، گفت: مقرر شد تا پایان سال به شرکت آب و فاضلاب اجازه حفاری در سطح شهر داده شود اما این شرکت نیز باید برنامه زمان‌بندی برای حفاری را ارایه دهد تا مشکلی برای مردم ایجاد نشود.

وی با بیان اینکه مشکل فاضلاب شهرک کوچمشکی بسیار بحرانی شده است، اذعان کرد: شهروندان نامه نگاری‌های بی شماری با شورا، شهرداری، نمایندگان مجلس برای رفع مشکل داشته است.

نجفی ادامه داد: مسیر فاضلاب شهری به سمت کوچمشکی ایجاد خواهد شد، و عوامل آب و فاضلاب نیز قول داده‌اند که پروژه آب و فاضلاب کوچمشکی را اجرا کنند.

وی تصریح کرد: در خیابان شهید مطهری، ضلع شمالی خیابان زینبیه، کوچه مشکی، نارون و سرچشمه به صورت تونل حفاری انجام خواهند شد و مشکل حداقلی خواهد داشت‌.

عضو شورای اسلامی شهر زنجان افزود: در برخی مناطق حفاری ها به صورت روباز خواهد بود که دوباره شامل قسمتی از کوی قائم، کوی نارون، الهیه، منظریه خواهد بود و غیر از مناطق مذکور اجازه حفاری داده نخواهد شد.

فاضلاب آلوده بیمارستانها و کلینیک‌ها از موتورخانه رختشویخانه خارج می‌شود

مهدی باقری در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا; با اشاره به اینکه بیرون زدگی آب در بنای تاریخی رختشویخانه چندین سال است که تبدیل به یک معضل و چالش شده است و این مشکل متاسفانه حل نمی‌شود، اظهار داشت: اما ساخت بنا رختشویخانه طوری است که در مقابل آب مقاوم است و سالیان سال با این کاربری کار کرده است ولی موضوع اینجا است که فاضلاب شیمیایی که دارای خورندگی بوده و آلوده است به زیر بنا نفوذ کرده و ابنیه تاریخی را مستهلک کرده است.

وی با بیان اینکه متولیان مسئول از جمله شهرداری و آب ‌و فاضلاب در خصوص فرونشست این بنای تاریخی هستند، افزود: بدون مطالعه خیابانی به نام دلجویی ایجاد شد، دو قنات‌ها قدیمی در این محل دچار تخریب شد. در حالی که در گذشته یکی از قنات‌ها مخصوص عبور آب و فاضلاب و قنات دوم در خصوص آب شرب استفاده می‌شد.

رئیس میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان زنجان گفت: برخی ساخت‌و ساز‌ها در شهر زنجان غیر اصولی است در مناطقی که مسکونی ویلایی بوده با کوچه‌های باریک بدون تنفس، تبدیل به ساختمان‌ و آپارتمان‌ شده است. با این شرایط آیا محلی برای خروج این آب‌های زیر سطحی وجود دارد؟ قطعا خیر!

وی ادامه داد: همین آب‌های زیرزمینی آپارتمان‌ها به دلیل اینکه مسیری برای عبور ندارد از بنای رختشویخانه و پارکینک آپارتمان‌ها بیرون می‌زنند.

امکان نشست رختشویخانه و سایر ساختمان‌های اطراف در آینده، دور از انتظار نیست

باقری تاکید کرد: با شرایط بیرون‌زدگی آب کاملا مشخص است که نه تنها بنای رختشویخانه دچار نشست شود بلکه احتمال این وجود دارد که یک قسمت از آن منطقه فرونشست کند.

وی با بیان اینکه صرفا بحث نشست بنای تاریخی مطرح نیست بلکه مهم‌تر از آن بحث امنیت جانی مردمی که در آن منطقه در حال زندگی هستند، یا گردشگرانی که به این محل برای بازدید مراجعه می‌کنند، مطرح است، گفت: در طول سالیان گذشته بی‌توجهی بسیاری به این منطقه انجام گرفته با اینکه طبق نامه‌نگاری‌ها تامین اعتبار کرده‌ایم اما متاسفانه آب و فاضلاب و شهرداری در این قضیه پاسخگو نبوده‌اند‌. شاید باید اتفاق مهیبی ابتدا رخ دهد تا نگرانی از وضعیت این منطقه به چشم همگان نمایان شود.

رئیس میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان زنجان گفت: اگر یک کامیون حمل بار از این منطقه رد شود قطعا احتمال فرونشست بالا می‌رود چراکه این اتفاق در گذشته نیز رخ داده‌ است.

وی بیان کرد: مسئولان میراث فرهنگی ناراحت این موضوع هستند و لازم است تا متولیان امر دقت نظر لازم را داشته باشند و به فکر نجات جان انسان‌ها و در این نهایت بنای تاریخی منحصر به فرد باشند.

باقری با بیان اینکه آپارتمان‌هایی که در اطراف بنای رختشویخانه احداث شده غیر اصولی ساخته شده‌اند و این موضوع قابل اثبات است، گفت: چاه این آپارتمان‌ها به صورت جذبی است! آیا باید در چنین منطقه‌ای با این شرایط اجازه حفر چاه جذبی داده می‌شد؟ آب فاضلاب همین ساختمان‌ها به سمت پایین شهر به شیب سرازیری رسوخ کرده و اتفاقات بعدی را در پی خواهد داشت.

نفوذ فاضلاب بیمارستانی به رخشورخانه

رئیس میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان زنجان گفت: طبق بررسی‌های انجام شده چاه جذبی بیمارستان امام(ع)، فاضلاب بیمارستان شفیعیه، کلینیک‌های موجود در اطراف به قنات اطراف رختشویخانه نفوذ کرده است و از طریق این قنات از موتورخانه رختشویخانه بیرون می‌زند، یعنی ما فقط شاهد فاضلاب شهری نیستیم و با فاضلاب بیمارستانی که داخل آن سرنگ، دستکش و سایر لوازمات بیماری و بیمارستانی نیز هست درگیر شده‌ایم.

وی با بیان اینکه فاضلاب بیرون زده شده از موتورخانه رختشویخانه همان آب و فاضلاب بیمارستان‌های اطراف و کلینیک‌ها بوده که به شدت آلوده است، عنوان کرد: همین آب مکش و پمپاژ شده و به بیرون از رختشویخانه انتقال می‌یابد، همین آب دوباره وارد کانال شده و دوباره از طریق کانال جذب شده و وارد رختشویخانه می‌شود. با توجه به اینکه این آب شدیدا آلوده است و به بیرون ریخته می‌شود این اتفاق برای اهالی خوشایند نیست و شدیدا بیماری‌زا و آلوده است.

باقری با بیان اینکه با شرایط مذکور کل سطح شهر کم‌کم شاهد خروج آب زیر‌زمینی از منازل خواهند بود، گفت: در حال حاضر درواز رشت، سعدی شمالی، دروازه ارگ و برخی شهرک‌های جدیدالتأسیس نیز با این مشکل مواجه هستند. بنابراین با توجه به پیشرو بودن فصل بارش‌ها باید اقدام عاجل انجام شود.

وی با اشاره به اینکه از سال ۱۴۰۰ کانال‌های آب و فاضلاب شهری توسط شهرداری از جنوب شهر به سمت شمال شهر در حال لایروبی است، اذعان کرد: اگر به همین روال لایروبی ادامه یابد و منطقه‌ای که به بنای رختشویخانه واقع است برسد، می‌توان به این نکته رسید که آیا کانال موجود در این منطقه نیز قابلیت لایروبی دارد یا خیر؟

مشکل بیرون زدگی آب از مناطق جنوبی شهر زنجان به عنوان یک بحران مطرح است

اسماعیل افشاری اوایل سال در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا; در خصوص بیرون زدگی آب از چاه‌های منازل قسمت جنوبی شهر زنجان و راهکار‌های اندیشیده شده، اظهار داشت: کارگروهی به ریاست معاونت امور عمرانی استانداری زنجان، آب‌وفاضلاب، راه و شهرسازی، آب منطقه‌ای، فرمانداری تشکیل شده و مطالعات اولیه در خصوص موضوع مذکور انجام شده است.

وی افزود: توسعه شهر سبب شده تا قنات‌های قدیمی در برخی مناطق مسدود شوند، مسیر تخلیه آب قنات نیز تخریب شود بنابراین آب دیگر امکان خروج از قنات و ورود به زنجانرود را ندارد. با این وجود جاهایی که زهکش کار می‌کند مشکلی نیست، اما در قنات‌هایی که خروجی مسدود شده است آب مسیر خود را از محل دیگری پیدا کرده و به بیرون نشت می‌کند و غالبا از چاه آب زیر زمین منازل در قسمت‌های جنوبی شهر خارج می‌شود.

مدیر‌عامل شرکت آب منطقه‌ای استان زنجان با بیان اینکه برخی از قنات‌ها در حال بررسی هستند تا لایروبی شوند، گفت: اما برای برخی از قنوات اصلا امکان لایروبی وجود ندارد، چراکه ساختمان سازی انجام شده، برخی زیر‌ساخت‌ها ایجاد شده و اصلا امکان بازسازی و لایروبی دیگر ممکن نیست.

وی ابراز داشت: بیرون‌زدگی آب از منازل به عنوان یک معضل مطرح است و ممکن است بعدا به یک بحران تبدیل شود، اما راهکاری که در کوتاه مدت می‌توان بکار برد همان پمپاژ آب به بیرون از منازل است.

افشاری ادامه داد: راهکار میان‌ مدت این است که سرمایه‌گذاری حاضر شود آبی که در زیر سطح شهر جریان دارد و مسیر خروجی خود را در قسمت جنوبی شهر پیدا می‌کند، استفاده کند و مشکل بیرون زدگی آب از منازل را به طور کامل حل نماید.

وی گفت: مجموع قنات‌های ثبت شده طبق آخرین آمار‌برداری ۸۱۸ حلقه است که دارای تخلیه ۴۷ میلیون‌متر مکعب آب بوده و بیشتر آب تخلیه شده به عنوان حق‌ آبه برای کشاورزان مورد مصرف قرار می‌گیرد.

با این حال عدم توجه جدی برخی از مسئولان مانند فرماندار زنجان که باید این معضل را هر چه سریع‌تر حل کند، موجب به خطر افتادن سلامت شهروندان می‌شود.

فرمانداری باید تمامی دستگاه‌های متولی را به خط کند تا مشکل فاضلاب و بیرون‌زدگی آب‌های زیرسطحی را برطرف کند تا بیش از این مردم از وضع موجود گلایه‌مند نشوند.//ک

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر