logo
امروز : سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۷:۰۲
[ شناسه خبر : ۲۸۴۱۸ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 2 دقیقه ]
رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی؛

ضریب نفوذ دانش در مزرعه در کشور فقط ۶ درصد/ راهبرد اصلی کشور دستیابی به امنیت غذایی پایدار است

ضریب-نفوذ-دانش-در-مزرعه-در-کشور-فقط-۶-درصد-راهبرد-اصلی-کشور-دستیابی-به-امنیت-غذایی-پایدار-است
رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی با اشاره به اینکه امروزه راهبرد اصلی کشور دستیابی به امنیت غذایی پایدار است، گفت: ضریب نفوذ دانش در مزرعه در کشور فقط ۶ درصد است و متاسفانه بخش اعظم این ظرفیت علمی در خدمت بخش کشاورزی نیست.

به گزارش موج رسا; مجتبی خیام نکویی امروز در جلسه ستاد توسعه اتقصاد دانش بنیان استان زنجان با اشاره به اینکه در برخی کشورها همانند آمریکا امنیت غذایی مقدم بر امنیت ملی است، اظهار داشت: امنیت غذایی به عنوان سلاح برای کشورها مطرح است. و در جنگ روسیه و اکراین، امنیت غذایی چهره جدیدی از خود نمایان کرد و همگان به اهمیت این مساله پی بردند. 

وی با بیان اینکه امروز با افزایش جمعیت کشور به ۸۵ میلیون نفر، میزان تولید در بخش کشاورزی به ۱۳۵ میلیون تن رسیده است، افزود: قریب به نصف این افزایش تولید به دلیل ورود دانش و فناوری به حوزه کشاورزی رخ داده است. 

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی با ابراز نگرانی از وضعیت ذخایر آبی در کشور گفت: با گذشت زمان منابع آبی کشور محدود و منابع پاپه دچار مشکل می شود.

وی با بیان اینکه در طول چهار دهه گذشته در کشور اگر چه در نگاه کلان، کشاورزی مورد توجه بوده است، تصریح کرد: اما در برخی حوزه‌ها آن طور که باید به کشاورزی توجه جدی نشده است. 

خیام نکویی تاکید کرد: امروزه راهبرد اصلی کشور دستیابی به امنیت غذایی پایدار است.

وی با اشاره به اینکه چالش‌هایی در حوزه تولید غذا وجود دارد، بیان کرد: نداشتن الگوی کشت، محدودیت منابع، واردات بخشی از نیازهای غذایی، کوچک شدن اراضی، ضریب کم نفوذ دانش در بخش کشاورزی، عملکرد ضعیف اراضی دیم و ضعف جدی در نظام آموزشی کشاورزی از جمله این چالش هاست.

وی با ابراز تاسف از اینکه ۹۰ درصد روغن در کشور وارداتی است، اذعان کرد: مصرف روغن در ایران دو برابر کشورهای پیشرفته است. 

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی با بیان اینکه ضریب نفوذ دانش در مزرعه در کشور ۶ درصد و پایین است گفت: با وجود بخش اعظم ظرفیت علمی در بخش کشاورزی اما این خدمت در اختیار بخش کشاورزی قرار ندارد.

خیام نکویی با اشاره به اینکه حدود ۵۱ سال است که می خواهیم الگوی کشت را در کشور ایجاد کنیم گفت: متاسفانه تا کنون در این زمینه اقدام قابل توجهی انجام نشده است./ب

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر