logo
امروز : چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۹:۰۲
[ شناسه خبر : ۲۸۳۷۸ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 4 دقیقه ]
در سایه بی‌تفاوتی مسئولان به کارگران رقم خورد،

بلاتکلیفی 46 کارگر گنبد سلطانیه/ اداره کار: بلاتکلیفی کارگران گنبد سلطانیه به علت قصور اداره کل میراث فرهنگی است

بلاتکلیفی-46-کارگر-گنبد-سلطانیه-اداره-کار:-بلاتکلیفی-کارگران-گنبد-سلطانیه-به-علت-قصور-اداره-کل-میراث-فرهنگی-است-
تصمیم وزارت میراث فرهنگی برای تغییر وضعیت شغلی کارگران گنبد سلطانیه منجر به بلاتکلیفی 46 کارگر گنبد سلطانیه شده است که هیچ‌کس نسبت به این امر پاسخگو نیست.

به گزارش موج رسا; امنیت شغلی یکی از مهم‌ترین شاخصه‌های اشتغال و کارآفرینی در هر جامعه‌ای است و نبود امنیت شغلی امنیت روانی عمومی جامعه را دچار خدشه می‌کند.

اخراج و یا قطع همکاری بدون دلیل در هر ارگان و دستگاهی موجب ایجاد نارضایتی اجتماعی و حتی اجتماعات و اعتراضات خیابانی شود.

اخراج و یا به خطر افتادن امنیت شغلی تعداد قابل‌توجهی از کارکنان و کارگان یک دستگاه در یک شهرستان کوچک می‌تواند یک بحران را در یک شهرستان ایجاد کند.

طبق تصمیم وزارت میراث فرهنگی امنیت شغلی ۴۶ نفر از کارگران گنبد سلطانیه به خطر افتاده است و بیمه این کارگران قطع و حقوق این افراد به‌صورت منظم و طبق قانون کار پرداخت‌نشده است.

5 ماه است حقوق کارگران قطع‌شده

یکی از کارگران گنبد سلطانیه در گفت‌وگو با خبرنگار موج‌رسا با بیان اینکه ۵ ماه است حقوق ما را پرداخت‌نشده است، اظهار کرد: در طول این پنج ماه فقط یک‌بار ۴ میلیون تومان، و دو بار ۶ میلیون تومان به کارکنان پرداخت‌شده است.

وی با بیان اینکه الان وضعیت حقوق ما مشخص نیست، ابراز کرد: معلوم نیست حقوق ما چقدر خواهد بود.

کارگر گنبد سلطانیه با بیان اینکه قبلاً ما با میراث فرهنگی استان زنجان قرارداد داشتیم و این قرارداد در تیرماه سال جاری به اتمام رسید، تصریح کرد: به ما اعلام کرده‌اند که از این به بعد با شرکت توسعه گردشگری قرارداد باید ببندیم.

وی با بیان اینکه هنوز این شرکت با ما قرارداد نبسته است، خاطرنشان کرد: میراث فرهنگی استان زنجان اعلام می‌کند زمانی که این شرکت متولی قرارداد باشد ما نمی‌توانیم کاری کنیم.

بلاتکلیفی 46 کارگر در گنبد سلطانیه

کارگر گنبد سلطانیه با بیان اینکه ۴۶ نفر از کارکنان گنبد سلطانیه با این مشکل مواجه هستند، ابراز کرد: شرکت در تهران مستقر است و ما هیچ‌گونه ارتباطی با این شرکت نداریم.

وی با بیان اینکه بیمه ۴۶ کارگر گنبد سلطانیه قطع‌شده است، تصریح کرد: ما با مشکل بیمه مواجه هستیم و تمامی هزینه‌های درمان و دارو را آزاد پرداخت می‌کنیم.

کارگر گنبد سلطانیه با بیان اینکه من با ۲۸ سال سابقه کار امنیت شغلی ندارم، افزود: ۹۰ درصد کارکنان بالای ۲۵ سال سابقه‌دارند و افرادی هستند که ۱۸ سال سابقه کاردارند.

کارگر گنبد سلطانیه با بیان اینکه این شرکت اعلام کرده است که قراردادها در حال تنظیم است، خاطرنشان کرد: کارکنان به‌شدت در حوزه اقتصادی تحت‌فشار هستند و باید هرچه سریع‌تر باید کاری انجام شود.

وی با بیان اینکه کارکنان انگیزه خود را از دست می دهند از اینکه نمی‌توانند حق‌وحقوق خود را بگیرند، افزود: یک نفر از همکاران تا دو ماه بعد باید بازنشست شود اما با همین مشکل بیمه و قرارداد مواجه است.

کاری از دست اداره کار برنمی‌آید

هومن امیدوار در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا با اشاره به مشکل کارکنان گنبد سلطانیه، اظهار کرد: طبق پیگیری که اداره کار داشته است وزارت میراث فرهنگی دستور داده است تا این کارگران باید توسط یک شرکت به‌کارگیری شوند.

وی با بیان اینکه با توجه به اینکه این دستور از طرف وزارتخانه صادرشده است ما نتوانستیم کاری از پیش ببریم، ابراز کرد: اگر این افراد کارکنان یک کارگاه بودند ما سریعاً ورود می‌کردیم، اما چون تغییر وضعیت این کارکنان به دستور وزارتخانه میراث فرهنگی است کاری از دست ما برنمی‌آید.

سرپرست مدیریت روابط کار اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان زنجان با بیان اینکه اداره کل میراث فرهنگی باید سریعاً این کارکنان را با شرکت پیمانکاری لینک می کردند، و این قصور از طرف اداره کل میراث فرهنگی است، خاطرنشان کرد: این کارکنان باید با آن شرکت قرارداد می‌بستند که حقوق این افراد دچار مشکل نشود.

بااین‌وجود که اداره کل میراث فرهنگی و گنبد سلطانیه متولی اصلی ساماندهی و تعیین تکلیف این کارکنان است، مدیر گنبد سلطانیه به خبرنگار موج رسا اعلام کرد که من هیچ‌گونه مسئولیتی در این حوزه ندارم و باید اداره کل میراث فرهنگی نسبت به این امر پاسخگو باشد.

متأسفانه بی‌توجهی مسئولان به این کارگران و کارکنان بزرگ‌ترین گنبد آجری جهان نه‌تنها درشان مسئولان این دولت نیست بلکه چهره این دولت را در این بازه زمانی که شعار دولت اشتغال آفرینی است خدشه‌دار می‌کند.

مسئولان استان زنجان باید قبل از بروز هرگونه مشکلی در جامعه وضعیت شغلی این کارگران را سامان ببخشند تا شاهد مشکلات دیگری در جامعه نباشیم.//ک

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر