logo
امروز : سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۲۳:۰۰
[ شناسه خبر : ۲۸۳۶۷ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]
مدیر کل دامپزشکی استان زنجان در گفت‌وگو با موج‌رسا؛

بیماری‌های دامی می‌توانند در حملات بیولوژیک در جامعه مورد استفاده قرار گیرند

بیماری‌های-دامی-می‌توانند-در-حملات-بیولوژیک-در-جامعه-مورد-استفاده-قرار-گیرند
مدیر کل دامپزشکی استان زنجان گفت: ۷۵ درصد بیماری‌های نوپدید دارای منشأ حیوانی هستند و این بیماری‌ها واگیری بالایی داشته و می توانند منجر به بروز تلفات شده و در حملات بیولوژیک به جامعه مورد استفاده قرار گیرند.

محمد باقر حاج کاظمی در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا; با اشاره به اینکه بیش از ۶۰ درصد بیماری‌های عفونی در انسان ناشی از بیماری‌های مشترکی است که از طریق دام‌های اهلی یا حیوانات وحشی به انسان قابلیت انتقال دارند، اظهار داشت: ۷۵ درصد بیماری‌های نوپدید منشأ حیوانی دارند که بسیاری از این بیماری‌ها واگیری بالایی داشته و می توانند منجر به بروز تلفات شده و در حملات بیولوژیک به جامعه مورد استفاده قرار گیرند.

وی با بیان اینکه این بیماری ها در صورت عدم کنترل به سادگی می توانند جمعیت دام و طیور، اقتصاد، اشتغال و بهداشت عمومی کشور را تحت تاثیر قرار دهند، افزود: این امر زمینه را برای وقوع یک بحران جدی حتی در زمینه‌های اجتماعی فراهم می‌کند.

مدیرکل دامپزشکی استان زنجان گفت: بيماری‌های قابل انتقال بین انسان و حيوان، فصل مشترک وزارت بهداشت، سازمان دامپزشکی و سایر سازمان‌های درگیر است که از نظر حفظ سلامت و بهداشت جوامع انسانی و دامی دارای اهميت بسزایی است.

وی با بیان اینکه حفظ و ارتقا بهداشت عمومی جامعه بسیار مهم است گفت: این امر از طریق تضمین بهداشت فرآورده‌های خام دامی تولید شده تحت نظارت دامپزشکی امکان پذیر می‌شود.

حاج‌کاظمی گفت: باتوجه به تماس‌های مكرر انسان با حيوانات، استفاده دائمی از فرآورده‌های دامی، احتمال آلوده بودن دام‌ها به بیماری‌های بدون علامت بيماری و بومی بودن بسياری از بيماري‌های قابل انتقال بين انسان و حيوان، خطر انتقال اين بيماری‌ها به انسان وجود دارد.

وی با بیان اینکه از مهمترين اين بيماری‌ها می‌توان به سالك، تب مالت، حيوان‌گزيدگی و هاری، كالاآزار، لپتوسپيروز، سياه زخم، تب خونريزی دهنده كريمه كنگو و كيست هيداتيد اشاره کرد، افزود: بيماری‌های قابل انتقال بين انسان و حيوان می‌توانند بيماری صد در صد كشنده مانند هاری تا بيماري‌های با اشکال شديد مانند تب خونريزی دهنده تب كريمه كنگو، سیاه زخم و بيماری‌های ناتوان‌كننده و مزمن مانند تب مالت ايجاد كنند. همچنين می‌توانند موحب همه‌گيری در جامعه شوند.

این مسئول با اشاره به اینکه نظارت بهداشتی مستمر بر تمام مراحل تولید، توزیع و عرضه فرآورده‌های دامی انجام می‌گیرد، گفت: همواره تاکید بر این بوده که مردم نیز اصول بهداشتی را رعایت کرده و ازمراجع مجاز اقدام به خرید فراورده‌های لبنی و گوشتی کنند.

حاج‌کاظمی با اشاره به اینکه گاها برخی کلاس‌های آموزشی خصوصا در نواحی روستایی برای مردم در زمینه مقابله با بیماری‌های مشترک بین انسان و دام برگزار می‌شود، گفت: در هفته دامپزشکی خدمات رایگان از جمله واکسیناسیون جمعیت دامی علیه بیماری، مبارزه با انگل و همچنین ویزیت دام‌های بیمار انجام شد.

وی با تاکید بر اینکه فعالیت‌های دامپزشکی می‌تواند به مردم در زمینه پیشگیری از بیماری‌های خطرناک دامی و مشترک بین انسان و دام کمک کند گفت: با این اقدام علاوه بر حفظ و صیانت از سرمایه دامی، بهداشت عمومی در جامعه نیز تحقق می‌یابد./ب

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر