logo
امروز : پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۵:۵۶
[ شناسه خبر : ۲۸۳۵۱ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 2 دقیقه ]
مدیر‌کل محیط زیست استان زنجان در گفت‌وگو با موج‌رسا؛

واحد‌های سرب و روی حق دپو پسماند در واحد تولیدی را ندارند/ مالچ‌پاشی کیک دپو شده سرب و روی در محل واحد‌ها غیرقانونی است

واحد‌های-سرب-و-روی-حق-دپو-پسماند-در-واحد-تولیدی-را-ندارند-مالچ‌پاشی-کیک-دپو-شده-سرب-و-روی-در-محل-واحد‌ها-غیرقانونی-است
مدیر‌کل محیط زیست استان زنجان با تاکید بر اینکه دپو پسماند سرب و روی به لحاظ زیست محیطی قطعا دچار اشکال است، گفت: باید این نکته را توجه داشت که از لحاظ قانونی هیچ واحدی دیگر حق دپو پسماند در محل واحد تولیدی را ندارد.

محمد‌رضا یافتیان در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا; در خصوص فعالیت واحد‌های سرب و روی که در یکی از روستاهای نزدیک شهر زنجان قرار دارد اظهار داشت: لندفیل سردهات برای پذیریش پسماندهای سرب و روی آماده شده است، اما باید این نکته را مد نظر قرار داد که چیزی که در حال حاضر به محل سردهات در حال انتقال است کیک حاصل از فرایند لیچ است.

وی افزود: کیک بعد از این که لیچ می‌شود، دو مرحله باز پسماند دارد که شامل کیک گرم و کیک سرد است و حاوی نیکل، کادمیم و کبالت می‌باشد، برخی مواقع کیک حاصل از فرایند لیچ را نیز به محل لندفرم انتقال نمی‌دهند چراکه ممکن است ۲ درصد در داخل آن روی وجود داشته باشد بنابراین واحد‌ها اقدام به دپو می‌کنند.

مدیرکل محیط زیست استان زنجان با اشاره به اینکه مالچ پاشی در چنین واحد‌هایی مفهومی ندارد چراکه مجدد استفاده خواهد شد، گفت: باید این نکته را توجه داشت که از لحاظ قانونی هیچ واحدی دیگر حق ندارد کیک روی را در محوطه واحد تولیدی نگه‌داری نماید.

وی بیان کرد: اینکه اگر واحدی کیک را در واحد تولیدی مالچ‌پاشی و اقدام به نگه‌داری نماید از لحاظ محیط زیست این اقدام غیر قانونی است.

یافتیان با تاکید بر اینکه دپو پسماند سرب و روی به لحاظ زیست محیطی قطعا دچار اشکال است، گفت: به سادگی نمیتوان گفت که این دپو سبب آلودگی محصولات کشاورزی، آب و خاک در آن محل شده است چراکه آلودگی یکدفعه ایجاد نمی‌شود، اما باز هم تکرار می‌کنم که این دپو میتواند باعث آلودگی شود.

وی با تاکید بر اینکه آزمایشات باید عمقی و مستند و در طول چندین دوره رشد محصولات کشاورزی انجام شود، تصریح کرد: جهاد کشاورزی و علوم پزشکی نیز بر روی کیفیت محصولات تولیدی استان به لحاظ وجود فلزات سنگین آزمایشات مکرری دارند./ب

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر