logo
امروز : جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۲:۵۵
[ شناسه خبر : ۲۸۳۴۱ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 5 دقیقه ]

عمل به جهاد تبیین؛نمی دانیم یا نمی توانیم

عمل-به-جهاد-تبیین؛نمی-دانیم-یا-نمی-توانیم
جهاد تبیین موضوعی است که رهبر معظم انقلاب در طول ماه های اخیر بارها به آن اشاره کرده اند اما آنچه که مسلم است پس از گذشت قریب به یک سال از موضوع جهاد تبیین آن گونه که می بایست به این مهم پرداخته نشده و جوانان مومن و انقلابی وارد میدان جهاد تبیین نشده اند. شاید این عدم ورود دلایلی داشته باشند که می بایست برایمان روشن شود.

به گزارش موج رسا; جهاد تبیین موضوعی است که رهبر معظم انقلاب در طول ماه های اخیر بارها به آن اشاره کرده و ابعاد مختلف آن را تشریح نمودند. خطابی عمومی که همه افراد جامعه مخاطبان  آن هستند و می توانند در پیشبرد اهداف آن ایفای نقش کنند. اما آنچه که مسلم است پس از گذشت قریب به یک سال از موضوع جهاد تبیین آن گونه که می بایست به این مهم پرداخته نشده و جوانان مومن و انقلابی وارد میدان جهاد تبیین نشده اند. شاید این عدم ورود دلایلی داشته باشند که می بایست برایمان روشن شود. در ادامه به برخی از این دلایل می پردازیم:

1.شاید معنای جهاد را نمیدانیم: جهاد در لغت به معنای سعی و تلاش بی وقفه در راه رسیدن به حق است. در اسلام نیز جهاد رفتارها و فعالیت هایی است که به منظور نشر و گسترش اسلام و مقابله با دشمنان صورت می گیرد. در منظومه فکری رهبر انقلاب جهاد به این صورت معنی شده است که هر کاری که برای خدا و به نیت مقابله با اهداف، جلوگیری از گسترش نفوذ، تغییر محاسبات و بر هم زدن نقشه ها یا هر کنش و واکنشی که دشمن به آن دنبال آن است، صورت بگیرد جهاد است. جهاد تبیین یکی از زیرساخت های جهاد می باشد.

2.شاید معنای تبیین را نمیدانیم: تبیین یعنی بیان حقیقت و زدودن شک، تردید، تحریف و شبهه از اذهان عمومی مردم جامعه. جهاد تبیین یکی از از ضروریات بسیار مهم برای مقابله با تحریف و انحراف در دستاوردها و ارزشهای انقلاب اسلامی در نظام مقدس جمهوری اسلامی است. در نگاه رهبری و به زبان ساده می توان تبیین را شناخت مشکلات و دغدغه های فکری جامعه و گره گشایی ذهنی از سوالات و موضوعات مرتبط با آن دانست تا دشمن نتواند از این گره ها سوء استفاده کند. مشکل هست اما امید به اصلاح هم هست و بن بست وجود ندارد.

3.شاید ابزار را نمی شناسیم: هر جنگی اسلحه و ابزار خودش را دارد. امروز قالب های تولید محتوای گسترده در فضای مجازی، شبکه های اجتماعی و رسانه نیاز به یادگیری مهارت های جامع و به روز به منظور تبیین باورها و حقایق در دفاع و امنیت روانی مردم دارد. این مهم به تنهایی و با فعالیت های نصفه و نیمه قابل قبول نیست و کفایت نمی کند و نیاز به تولید محتوای اثرگذار و در شان انقلاب و در راستای تحقق جهاد تبیین دارد.

4.شاید میدان را نمی شناسیم: گاهی اوقات دشمن در یک جبهه مشغول توطئه، ایجاد فتنه و حمله است و ما در جایی دیگر مشغول برخی دغدغه های فرهنگی-انقلابی خودمان و یا فعالیت هایی که تاثیر گذاری کمتری دارند. اگر قبول کنیم که رهبر معظم انقلاب به عنوان ناجی و دیده‌بان حکیم انقلاب و فرمانده جبهه است و ایشان با قاطعیت میدان جنگ و جهاد اصلی امروز را میدان فضای مجازی و نبرد رسانه و جنگ شناختی دشمن علیه مردم می دانند و اهمیت این موضوع به حدی است که ایشان تاکید کردند: اگر من امروز رهبر انقلاب نبودم رئیس فضای مجازی کشور میشدم.

برای جهاد تبیین نباید سایر میدان ها را رها کرد اما می بایست در کنار سایر میدان ها در این عرصه نیز حضور فعال داشت.

5.شاید مخاطب را نمی شناسیم: دشمن برای پیشبرد اهداف خود و تضعیف نظام مقدس جمهوری اسلامی از تاکتیک های مشخص در جهت جذب و علایق و سلایق مختلف و از تکنیک های جنگ روانی شناختی برای ایجاد حس یأس، ناامیدی و تغییر باورهای ذهنی و حتی دینی مردم با تصویرسازی غلط برای مخاطب استفاده کرده و با استفاده از توجیه و تکرار سعی در تبدیل این تصمیم ها به رفتارهای ثابت و عملی علیه منافع کشور می کند. تعریف و گسترش محتوای تبیینی و سوژه با توجه به شناخت رویکرد و فتنه دشمن و نیز شناخت مخاطب و آگاهی از شیوه تفکر علایق و رفتار او به خصوص در قشر نوجوان و جوان که بازوی اصلی و توانمند کشور است، حائز اهمیت است. در غیر این صورت مخاطب جامعه هدف این تاکتیک و محتوا را پس زده و گاهی علیه آن‌ موضع می گیرد.

6.شاید اهل جهاد نیستیم: امروز و در شرایط کنونی تنها دلبستگی و مورد انقلاب بودن کافی نیست و می بایست جوانان انقلابی به وظیفه ذاتی خود که همان جهاد و حضور در میدان حق علیه باطل است با تمام توان وارد شده و به تحقق جهاد تبیین اهتمام ورزند؛ چرا که دفاع از حرم جمهوری اسلامی در جنگ ترکیبی، شناختی و مجازی دشمن نیاز به سعه صدر،صبر و جهاد کبیر دارد تا ان‌شاالله بتوان این انقلاب را به دست صاحب اصلی خود حضرت قائم عجل الله رساند.

در پایان لازم به ذکر است است برای تحقق جهاد تبیین همه افراد جامعه بخصوص مسئولان ،نخبگان، علما و اندیشمندان می بایست مطابق با فعالیت، عملکرد، آگاهی ،شرایط ،دانش و مسئولیت فردی و اجتماعی خود به میدان آمده و با استفاده از ظرفیت های موجود و با شناخت حداکثری مخاطب، دشمن و فتنه های آن، میدان جهاد تبیین و ابزار در تحقق این مهم برای ساخت ایرانی آباد،یکرنگ، همدل و پیشرفته تلاش کنند.//ک

مریم امام وردی

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر